وین-ایسکانیوز: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران شب گذشته پس از قرائت پایانی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و در واکنش به اظهارات کری وزیر امور خارجه آمریکا پیش از قرائت بیانیه پایانی گفت: ما خوشحالیم که در یک سال گذشته دنیا کمتر نگران است البته در گذشته هم دلیلی برای نگرانی وجود نداشت.

او در ادامه تاکید کرد: گروهی قصد هراس افکنی در دنیا داشتند تا بتوانند سیاست های خودشان را پیش ببرند که امروز صدایشان بسیار پایین است.

وزیر امور خارجه ایران یادآور شد: امروز همه دنیا معترف است که ما به تعهداتمان عمل کرده ایم و این بهترین چیزی است که نشان میدهد پروژه ایران هراسی شکست خورده است.

او با بیان اینکه همه امیدوار بودیم که امروز به توافق برسیم گفت که نکات فنی بسیاری وجود دارد و دست کم برای روند نگارش توافق به زمان نیاز داشتیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سال پیش کسی حتی آرزوی شرایط امروز را نمی توانست داشته باشد، افزود: ما اصرار داریم که برای رسیدن به توافق جامع نیازی به 7 ماه نداریم و از تمام این 7 ماه و هفت روز برای رسیدن به نتیجه نهایی استفاده می کنیم.

ظریف تاکید کرد: یقین دارم برای رسیدن به راه حل باید از هرگونه زیاده خواهی دست برداشت و به واقعیت ها توجه کرد.

او با بیان اینکه این توفیق بزرگی برای ایران است که جامعه جهانی فهمید ایران به همه تعهداتش پایبند است و توافقاتش را نقض نمی کند، گفت: دنیا اصل غنی سازی را پذیرفته است و ما تحت هر توافقی یک برنامه جدی غنی سازی خواهیم داشت.

ظریف با اشاره به اینکه ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده و ترک نمی کنیم، افزود: اگر اراده سیاسی کافی بین طرفین وجود داشته باشد برای رسیدن به توافق سیاسی چند هفته یا چند روز کافی است.

او در ادامه گفت: قصد نداریم از همه 7 ماه مدت تمدید مذاکرات استفاده کنیم بلکه تلاش داریم در نزدیک ترین زمان به تفاهم برسیم.

ظریف اضافه کرد: تلاش ما باعث شده است که مراحل یا راه حل های مختلفی در دسترس باشد و این امکان وجود داشته باشد که نمای یک توافق نهایی که برنامه ایران صلح آمیز باقی خواهد ماند و تحریم های ظالمانه رفع خواهند شد ترسیم شود.

وزیر خارجه ایران همچنین افزود: اگر ما مذاکرات را تمدید می کنیم با این هدف است که فرصت کوتاه برای رسیدن به توافق را فراهم کنیم.

 

 
کد خبر: 151249

وب گردی

وب گردی