تهران-ایسکانیوز: در زمانه‌ای که سفر بخشی از نیاز مردم شده است، اگر گردشگری کشور متناسب و همپای این نیاز مردم حرکت نکند در زمینه زیرساخت‌ها و نیازهای اولیه عقب خواهیم ماند. نگاه دولتی به مقوله گردشگری و اکوتوریسم از موانع جدی این عرصه است.


علی حدیدی فرد از اعضای انجمن تورلیدران ایران در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: «بخش گردشگری در کشور ما تا حد بسیار زیادی دولتی است. در چنین شرایطی ایجاد شرایط مناسب برای ساخت اکوکمپ‌های استاندارد که نیاز به تحقیقات میدانی پرهزینه دارند باید در اختیار بخش خصوصی گذاشته شود و منابع مطالعاتی برای آنها تامین شود.»


این تورلیدر درباره این که در بسیاری موارد سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت اکوکمپ‌ها منصرف شده و یا اقدامی نمی‌کنند، تاکید می‌کند: «یکی از موانع ساخت اکوکمپ‌ها در ایران این است که یک سازمان واحد متولی این امر نیست. سازمان میراث فرهنگی، سازمان محیط زیست، منابع طبیعی، جنگلداری و مراتع که هر کدام از این ارگان‌ها باید برای ساخت اکوکمپ در ایران مجوز بدهند که بسیار زمان‌بر و پرهزینه است.»


او با بیان این که بخش خصوصی در صورتی که با موانع اداری کمتری روبرو باشد به تجربه نشان داده که بسیار موفق عمل می‌کند، می‌افزاید: «برای نمونه، اکوکمپ کویری متین‌آباد به عنوان یکی از نمونه‌های استاندارد در ایران است که توسط بخش خصوصی ساخته شده است.»


حدیدی‌فرد اضافه می‌کند: «تمام این اتفاقات نیاز به یک تغییر نگرش اساسی از سوی دولت دارد که به این نتیجه عمیق رسیده باشند که با گردشگری می‌توان فرهنگ کشور را صادر کرد و این چیز کم‌اهمیتی نیست.»


او با تاکید بر این که این مهم، چیزی است که دنیا برای آن سرمایه‌گذاری کلان و درازمدت می‌کنند، می‌گوید: «تا زمانی که این تغییر نگرش اتفاق نیفتد سرمایه‌گذاری آنچنان که شایسه است و لازم نیز، در این زمینه صورت نخواهد گرفت.»



کد خبر: 151336

وب گردی

وب گردی