رابرت فیسک در ایندیپندنت نوشت:قبل از سفرم به خلیج فارس در هفته گذشته،دیداری با محبوبترین خبرنگار اقتصادی خود داشتم که از قضا اصلیتی لبنانی نیز دارد.مهمترین سوالم این بود که پس از حضور در ابوظبی،در مورد چه مسئله خاصی با سرمایه داران و مقامات صحبت کنم.او در یک کلمه جواب من را داد: ایران.
به گزارش ایسکانیوز، فیسک در ادامه نوشت:هر اتفاقی در مذاکرات هسته ای رخ دهد،ایران بار دیگر به قدرتمند ترین کشور خاورمیانه مسلمان تبدیل خواهد شد.مردم باید به فکر سرمایه گذاری در ایران باشند،زیرا در صورت به توافق رسیدن ایران و آمریکا،باردیگر ایران ژاندارم و پلیس خلیج فارس خواهد شد.
با این حال من خیلی در مورد این موضوع مطمئن نیستم.رژیم شاه یک سرمایه گذاری بد بود.به خصوص برای آمریکایی ها.پس از انقلاب اسلامی در سال 1979،ایران اکنون قدرتمندترین و بزرگترین دولت شیعی جهان است که با سوریه،عراق و حزب الله متحد است.آن هم بدون نزدیکی به کشور های پادشاهی و سنی منطقه که همواره در حال سرکوب مردم خود هستند.(به نظر می رسد این کشور ها سرمایه گذاری های خوبی هستند.)زمانی که به اولین کشور سنی حوزه خلیج فارس رسیدم.می توانم بگویم همان آش بود و همان کاسه.شیعه در مقابل سنی و سنی در مقابل شیعه.در ابعاد بزرگ تر نیز به همین منوال است.کشور های سنی در مقابل ایران .

با این حال من شک دارم که نگرانی عمده ما باید در خصوص سلاح هسته ای ایران باشد.به خصوص زمانی که می بینیم بزرگترین مهاجم خاورمیانه صدام حسین بوده است.دیوانه ای که در دهه 80 مورد حمایت غرب بود و با حمله به ایران هشت سال مردم دو کشور را به خاک و خون کشید.مشکل اصلی و شماره یک ما با ایران،نقش موقعیت استراتژیک و تاریخی و نقش مهم این کشور در خاورمیانه است.دیگر کشورهای منطقه هر کدام درگیری های خود را دارند که کمتر پیش می آید عمیق و تهدید کننده نباشند. در خود آمریکا نیز جمهوری خواهان در تلاش اند هر آن چه که نام اوباما را با خود یدک می کشد نابود کنند.صبر کنید یک جانور زشتی هم در این گوشه و کنار می خزد،اسم آن نیز داعش است.یک گروه افراطی و بربر که سنی است.وقتی این ها را کنار هم می گذاریم،می بینیم که ایران در این وسط همانند یک الهه دوستی و عشق به نظر می آید.

همانطور که دکتر ناصر،اقتصاددان لبنانی گفت،تنها با همکاری و دوستی تهران-واشنگتن،عراق،افغانستان،پاکستان،لبنان و سوریه به ثبات خواهند رسید.

به نظرم اولین اثر توافق هسته ای بر توقف کاهش قیمت جهانی نفت خواهد بود که به حد نگران کننده ای رسیده است.در ادامه خرید تجهیزات نظامی در حوزه خلیج فارس و رقابت تسلیحاتی تا حدودی کاهش خواهد داشت.کشور های خاورمیانه امسال 132 میلیارد دلار در ارتش و نیروهای نظامی خود سرمایه گذاری کردند.این مبلغ نصف هزینه مورد نیاز برای بازسازی سوریه است.دکتر سعیدی اعتقاد دارد ایران با در اختیار داشتن دومین ذخایر گاز طبیعی و چهارمین ذخایر نفت می تواند به جاده ابریشم انرژی تبدیل شود.

نه تنها لغو تدریجی تحریم ها به افزایش سقف تولیدات نفت و گاز می انجامد،بلکه می تواند راه گشای ورود شرکت های بزرگ نفتی و انرژی جهان به منظور استخراج و کشف منابع کشف نشده انرژی باشد.
بگذارید اولین نفع مشترکی که ایران و غرب از لغو تحریم ها می برند را بگویم.ایران در حال حاضر ناوگانی متشکل از 243 هواپیمای مسافربری دارد.100 فروند از آن ها به دلیل نقص فنی زمینگیر هستند و آن ها نیز که پرواز می کنند هر از گاهی سقوط می کنند.ایران به حدود400 فروند هواپیمای مسافربری جدید احتیاج دارد.حال تصور کنید پس از لغو تحریم ها،ایران به سراغ چه شرکت هایی برای خرید هواپیما و قطعات خواهد رفت:بویینگ و ایرباس.

چین،ابرقدرت اقتصادی جهان است و همواره مخالف تحریم ها بوده است.با این حال تجارت دو کشور از 400 میلیون دلار در 1994،به 11 میلیارد دلار در در 2008 و 50 میلیارد دلار در 2012 رسیده است.دکتر سعیدی اعتقاد دارد ایران باید در صنعت توریسم نیز سرمایه گذاری کند.با این که ایران تحریم است و شرایط خوبی ندارد،با این حال مهمترین مقصد گردشگران کشور های مسلمان است.

بزرگترین آرزوی ایران و دیگر کشور های حوزه خلیج فارس،رسیدن به نقطه صلح و آرامش کامل در خلیج است.در سال 1991 و پس از آزاد سازی کویت،جورج بوش پدر در خصوص خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای سخن گفت،با این حال سلاح های هسته ای رژیم اسراییل و سرازیر شدن تسلیحات آمریکایی به خلیج فارس را فراموش کرد.
شاید این دستیابی به این رویا غیر ممکن باشد.با این حال سرزن های داعش آرزوهای وهابی دیوانه وار آن ها،شرایط منطقه را باردیگر خون آلود کرده اند.
در این اوصاف شاید اتحادی بوجود بیاید.هر چند شکنند.
کد خبر: 151438

وب گردی

وب گردی