تهران-ایسکانیوز،پلاس+/ سوم آذر ماه قرا بود پایانی باشد برای مذاکرات هسته ای بین ایران و 5+1 ، ولی بر خلاف خوش بینی ها پیش از برگزاری مذاکرات، تا 7 ماه دیگر باید منتظر ماند دید آیا سرانجام این مذاکرات به توافق نهایی خواهد رسید یا خیر؟

پیش از شروع مذاکرات موجی از امیدواری در فضای مجازی راه افتاده بود، خیلی ها امیدوار بودند که با توجه به تمدید 6 ماهه مذاکرات در خرداد امسال قطعا مذکرات در سوم آذر ماه به توافق نهایی منجر خواهد شد. ولی بعد از منتشر شدن خبر تمدید مذاکرات تا تیر ماه سال بعد، شاهد بازتاب ها های مختلف و گسترده ای در شبکه های اجتماعی بوده ایم. برخی بر این باور بودند که این مذاکرات نه تنها نتیجه ای در بر نداشته است بلکه شکست در مذاکرات بوده است. برخی از کاربران سعی می کردند بر همان حرف هایی که حسن روحانی و دکتر ظریف زده اند پایبند باشند و  به مذکرات در آینده امیدوار باشند.

بعضی ها هم سعی کردند که مسئولیت طولانی شدن مذاکرات را مربوط به دولت قبل می دانند، و معتقدند همین که مذاکرات برای نوشتن توافق نامه نهایی مجدد تمدید می شود یعنی مذاکرات در حال پیشرفت است در حالی که در زمان دولت قبل مذاکرات فرسایشی بوده و هیچ نتیجه نداشته است جز برگزاری کنفرانس خبری و خواندن بیانه پس از آن مذاکرات تمام می شود تا دور بعد و در دور بعد هم شاهد همین روند بودیم. ولی تیم مذاکرکننده جدید روز شب در تلاش است تا این مذاکرات در نهایت به نتیجه برسد و از حق هسته ای ایران نیز دفاع بشود.  بعضی ها هم سعی کردند بر روحانی خرده بگیرند که به قولش عمل نکرده است، آن ها بر این عقیده بودند روحانی قول داده بود ظرف چند ماه مسئله هسته ای را حل خواهد کرد ولی با تمدید هفت ماهه ی این مذاکرات حداقل 2 سال از زمان ریاست جمهوری خواهد گذشت.

آنچه که در مورد مذاکرات هسته ای می توان گفت آن است که برای رسیدن به یک توافق نهایی زمان زیادی لازم است و به نظر می رسد که تمدید مذاکرات نباید برای مردم خیلی ناامید کننده باشد، ولی با توجه به طولانی شدن مذاکرات در طول بیش از یک دهه کاربران فضای مجازی این احساس را دارند که با طولانی تر شدن مذاکرات احتمال توافق کمتر می شود، ولی حقیقت امر این است که دو طرف مذاکره کننده هیچ گاه تا این حد برای رسیدن به یک توافق نهایی نزدیک نبودند و درخواست زمان بیشتر برای تصمیم گیری بر سر جزئیات توافق نامه  به هیج وجهه نمی تواند ناامید کننده و به معانی عدم توافق باشد.

به نظر می رسد کاربران شبکه های اجتماعی همانند فیس بوک و توئیتر و... مثل هر اتفاق دیگری که در جامعه رخ می دهد این بار دچار احساسات شدند و تمدید مذاکرات را به معنای عدم توافق قلمداد کرده اند. ولی واقعیت امر آن است که آن چه در پشت میز مذاکرات می گذرد بر مردم پوشیده است و آقدر جدی و مهم است که نشود با شایعه پراکنی خللی در مذاکرات ایجاد کرده.

آنچه که در وین به دست آمده است که گام به پیش است. اگرچه برای توافق نهایی صحبت از آن می شود که با روی کارآمدن جمهوری خواهان در کنگره آمریکا روند مذاکران کند و احتمال توافق کمتر می شود، ولی این ها فقط یک پیش فرض است و نمی توان به آن خیلی تکیه کرد و به تنها چیزی که می شود تیکه کرد امید است، امید به آینده.

 
کد خبر: 151515

وب گردی

وب گردی