تهران- ایسکانیوز:  ناشران حرفه‌یی کودک ونوجوان به خوبی می‌دانند که با استفاده از افراد حرفه‌یی در حوزه تصویرگری و ویراستاری می‌توانند زمینه تسهیل صدور مجوز نشر کتاب خود را فراهم کنند، بنابراین حتی جنس مشکلات ما با این ناشران به مراتب کمتر است و به راحتی می‌توان مشکلات آنان را حل و رفع کرد.
نخستین همایش «اقتصاد نشر کودک و نوجوان» با عنوان «حساب کتاب» برگزار و در آن گفته شد؛ هیچ گردباد اقتصادی و سیاسی نباید بتواند در اقتصاد نشر تغییری دهد.

عبدالعظیم فریدون، رییس هیأت مدیره انجمن ناشران فرهنگی کتاب کودک، در آغاز این همایش که سه‌شنبه چهارم آذر به همت انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان و خانه کتاب برگزار شده است گفت: در این همایش که نخستین همایش در حوزه اقتصاد نشر کتاب کودک و نوجوان است صرفا راهکارهای تجربی مورد بررسی و اظهار نظر قرار می‌گیرد.

سیدصادق موسوی، مدیر کتاب کودک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در سخنانی بیان کرد: اداره کتاب در زمینه اقتصاد نشر کتاب کودک و نوجوان می‌تواند با ایجاد شرایطی برای سرعت‌بخشیدن به صدور مجوز نشر وارد عمل شود. موضوع ما این است که بسیاری از ناشران غیرحرفه‌یی هستند.

او افزود: ناشران حرفه‌یی کودک ونوجوان به خوبی می‌دانند که با استفاده از افراد حرفه‌یی در حوزه تصویرگری و ویراستاری می‌توانند زمینه تسهیل صدور مجوز نشر کتاب خود را فراهم کنند، بنابراین حتی جنس مشکلات ما با این ناشران به مراتب کمتر است و به راحتی می‌توان مشکلات آنان را حل و رفع کرد.

موسوی در ادامه گفت:‌ در بحث هیأت نظارت بر نشر کتاب کودک مجموعه‌ای از کارشناسان وجود دارند که متناسب با شرایط دولت‌ها در زمینه اعمال ممیزی بعضا با سخت‌گیری‌هایی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند. حتی در بحث صدور مجوز نیز بعضا دیده می‌شود که کتابی که در تهران مجوز نگرفته است در پنج استان دیگر که شامل اصفهان، قم، کرمان، تبریز و مشهد است به راحتی مجوز خود را دریافت کرده است.

مدیر کتاب کودک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با تأکید بر این‌که عملکرد این اداره صرفا عملکردی فیزیکی است که باید با توجه به آیین‌نامه ابلاغ‌شده انجام شود، گفت: دبیرخانه هیأت نظارت بر کتاب کودک بدون آگاهی از مطالبات سازمان‌های غیردولتی و نهادهای دولتی نمی‌تواند فعالیت مناسب خود را محقق کند. اگر مطالبات صنوف مختلف در قالب سازمان‌های دولتی و غیردولتی در اختیار ما قرار بگیرد بی‌تردید فضایی برای تأمین آن‌ها ایجاد می‌شود، چرا که اداره کتاب بدون منابع انسانی آن در خلأ قرار می‌گیرد.

سپس مهدی فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب درباره فعالیت‌های شهرکتاب گفت: بحث مهمی که در نسل جدید شهر کتاب مطرح است بحث تبدیل بازدیدکننده به مخاطب است.

او افزود: سوپرمارکت‌های فرهنگی محلی است که کلیه نیازهای فرهنگی خانوار و نه یک قشر و طبقه را تأمین می‌کند. موضوع این است که ما به قانون طبیعی عرضه و تقاضا باور داریم و معتقدیم هر دخالتی که این بازار طبیعی را به‌هم بزند مخاطره‌آمیز است. اگر دولت می‌خواهد در حوزه نشر خدمتی را انجام دهد باید تقاضا را بالا ببرد نه این‌که با عطای سوبسید بخواهد در این زمینه مداخله کند. باید در حوزه اقتصاد نشر به گونه‌ای وارد شد که هیچ گردباد اقتصادی و سیاسی نتواند در آن تغییری ایجاد کند. نظریه اقتصادی شهر کتاب بر این است که باید بازدیدکنندگان را به مشتریان تبدیل کرد و هر چه ما این کسر را کوچک‌تر کنیم در واقع موفق‌تر هستیم. کسانی که از نمایشگاه شهر کتاب دیدن می‌کنند باید به خریداران آن بدل شوند. بر همین اساس آموزش اخلاق فروشندگی، تبلیغ و... از اساسی‌ترین فعالیت‌های شهر کتاب است.

سیدمجید حسینی، مدیرعامل نشر شهر، سخنران دیگر این همایش بود که تأکید کرد: در سال‌های اخیر فعالیت ما در زمینه ایجاد فضایی برای فروش لوازم‌التحریر نشان داده است که شهر تهران به لحاظ اقتصادی به سه منطقه جنوب با اولویت‌دهی قیمت، منطقه شرق با اولویت‌دهی قیمت و مسائل فرهنگی و بالاخره غرب با اولویت‌های دیگر تقسیم می‌شود. در منطقه غرب رفتار خریداران کاملا متفاوت است. خریداران این منطقه به دنبال موضوعات مذهبی و انقلابی نیستند و قیمت اجناس برای‌شان اهمیت اساسی ندارد.

مدیرعامل نشر شهر در ادامه افزود: بر همین اساس ما فکر می‌کنیم اگر سطح دسترسی به کالاهای فرهنگی در تهران در این سه منطقه افزایش پیدا کند به صورت ناخودآگاه سطح خرید کالاهای فرهنگی افزایش پیدا خواهد کرد. مشکل این است که تهران به صورت متمرکز اداره شده است، در حالی‌که عملا خیلی از جمعیت‌ها از خیلی از امکانات به سبب همین سیاست غلط محروم بوده‌اند. فعالیت‌های فرهنگی ما باید مبتنی بر دسترسی کودکان باشد، بنابراین در تلاش هستیم تا با همکاری اداره اصناف در سه نقطه تهران نمایشگاه‌های ثابت ایجاد کنیم.

همچنین مدیرعامل نشر شهر در ادامه این نشست گفت: متأسفانه اغلب تولیدکنندگان ما قدرت اداره مراکز فروش را ندارند و باید این قدرت را در تولیدکنندگان بالا ببریم.

همزمان با این همایش دو نشست تخصصی با حضور دست‌اندرکاران نشر کتاب کودک و نوجوان نیز برگزار شد.
کد خبر: 151985

وب گردی

وب گردی