تهران- ایسکانیوز : هشتیمن جشنواره سینما حقیقت 9 آذر ماه آغاز و تا 16 ادامه دارد.دبیر این جشنواره درباره تبیعض برای پذیرفته شدن آثار گفت: از سن و سال کسانی که موی خود را  در این سینما سپید کرده اند بعید است که انتظار داشته باشند اثر فرزندانشان بدون داوری پذیرفته شود و اگر انتظار است که برای فرزندان آنها پپسی ویژه ای باز کنیم به یقین  اتفاقی نخواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار سینمای ایسکانیوز، طباطبایی نژاد، دبیر هشتمین جشنواره سینما حقیقت در نشست مطبوعاتی که صبح امروز در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد  به پرسش های خبرنگاران درباره جشنواره سینما حقیقت پاسخ داد.

او  در ابتدا گفت : امسال 1300 فیلم مستند به دبیرخانه جشنواره فیلم حقیقت ارسال شده که از این بین 850 فیلم ایرانی، 450 فیلم خارجی از 50 کشور دنیا در یک فاصله یک ماهه توسط هیئت انتخاب در بخش ملی و بین المللی بازبینی و به جشنواره معرفی شدند.همچنین 118 فیلم در بخش مسابقه ملی پذیرفته شده که شامل 52 فیلم کوتاه، 37 فیلم نیمه بلند، 29 فیلم بلند و در بخش بین الملل نیز 30 فیلم به جشنواره را ه یافته اند.

طباطبایی نژاد در ادامه افزود: در مجموع 287 فیلم مستند طی 7 روز از 9 تا 15 آذر ماه به نمایش در می آید و روز  آذر16 اختتامیه جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

نشست خبری جشنواره فیلم مستند حقیقت

از جشنواره شهید آوینی چه خبر؟

وی  در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ادغام کردن دوجشنواره شهید آوینی و جشنواره سینما حقیقت به نوعی در حاشیه راندن جشنواره شهید آوینی است ، گفت : جشنواره سینما حقیقتت در واقع یک سال کوچکتر از جشنواره شهید آوینی است و برای ما جشنواره شهید آوینی مقدم بر جشنواره سینما حقیقت بود، جشنواره شهید آوینی، جشنواره فیلم های حوزه مقاومت نبود بلکه عنوانش جشنواره فیلم های مستند برتر  بود بعد از تاسیس جشنواره سینما حقیقت عملا جشنواره شهید آوینی که رویکرد گسترده تری داشت محدود شد به سینمای حوزه مقاومت و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس. ما در دوره چهارم سعی کردیم این مفهوم را توسعه دهیم به مفهوم سینمای متعهد. یک نکته ای که در مورد جشنواره شهید آوینی بود این است که آثار جشنواره شهید آوینی دیده نمی شد و صرفا یک جایزه بود که دو سالانه  برگزار می شد که این هم نقص دیگری بود. ارزش واقعی این جشنواره به این بود که آثارش دیده شوند فکر کردیم حالا که جشنواره حقیقت اعتبار خود را پیدا کرده چه خوب است که جشنواره شهید آوینی را به عنوان یک بخش اصلی در بخش سینمای ملی ادغام کنیم و آن را بخش ثابت و تخصصی جشنواره بدانیم و این امتیازی است برای دوستانی که در حوزه سینمای متعهد فعالیت می کنند.فیلم های آنها در بخش مسابقه ملی در بخش شهید آوینی داوری می شود، ارزش جوایز در بخش شهید آوینی هم طراز  با جوایزیست که در بخش ملی داده می شود.ممکن است فیلم در هر دو بخش جایزه و تندیس بگیرد امسال بهترین و پرمخاطب ترین ساعت جشنواره اختصاص به فیلم های بخش شهید آوینی دارند البته در کشور ما همیشه آدمهایی هستند که از یک امر پسندیده تعبیر ناپسند کنند آنها مختارند این کار بکنند، آنچه در گذشته اتفاق می افتاد یک ادای تکلیف نبود بلکه رفع تکلیف بود، آنچه امروز اتفاق افتاده یک ادای تکلیف است.

گلایه یکی از فیلمسازان از تبعیض مرکز گسترش سینمای مستندو تجربی

طباطبایی نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره گلایه یکی از مستندسازان کهنه کار گفت: دونکته در صحبت های آن دوست بزرگوارمون وجود داشت یکی اینکه از اساس حرف ایشان درست نبود شایسته نیست اگر ما در خواستی کردیم و با درخواست ما موافقت نشده کل مجموعه را زیر سوال ببریم خب آدمهای متخصصی فیلم پسر شما را انتخاب نکردند این به معنای بی ارزش بودن آن اثر نیست به معنی این است که مقایسه ای صورت گرفته و در مقام قیاس فیلم های دیگری اعتبار بیشری برای این گروه انتخاب داشته اند، اگر ناراحت شدیم خوب است که انصاف را رعایت کنیم، بیان گلایه اصلا ناپسند نیست اما در این نقل گلایه خلاف تعبیر نشود. از سن و سال کسانی که موی خود ار در این سینما سپید کرده اند بعید است و اگر انتظار دارند برای فرزندان آنها پپسی ویژه ای باز کنیم قطعا همچین اتفاقی نخواهد افتاد. 35 فیلمنامه همراه با پروانه ساخت به مرکز ارائه شده، بودجه ما قرار بود 5 میلیارد باشد و ما بنابر بودجه ای که داشتیم قرا شد از 10 فیلم حمایت کنیم بااتفاقی که افتاد و کاهش بودجه ما تصمیمی گرفتیم 3 میلیاردتومان به بخش تولید فیلم اختصاص دهیم . تصمیم گرفتیم  نهایتا 3 میلیارد  برای  حمایت فیلم ها اختصاص دهیم. من شخصا دو بار با ایشان مفصل صحبت کردم ولی ایشان ادعا کردند که کسی با ایشان صحبت نکرده و اطلاع نداده. من می گویم ناراحتی مان را با گلایه های انسانی و منصفانه بیان کنیم و گلایه های ما به دروغ آلوده نشود ، خوشحال می شوم اسم پروژه ای که 800 میلیون تومان از طرف ما حمایت شده  اعلام شود را بفرمایند تا ما هم بدانیم و بعد بگویند کدام یک از کسانی که بودجه گرفته اند آن هم 800 میلیون و یا 600 میلیون تومان ازدوستان من بوده اند ، پس لطف کنند که اسامی را اعلام کنند تا من قراردادها را منتشر کنم.

سیاست های مرکز برای رفع مشکل عرضه فیلم مستند 

طباطبایی نژاد در ادامه صحبت هایش و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره سیاست های مرکز پس از جشنواره برای عرضه فیلم های مستند گفت:مهمترین آسیب جدی سینمای مستند ایران عرضه فیلم است. 70 درصد بازار مستند در دنیا اختیار تلویزیون است و اگر تلویزیون مشتری سینمای مستند نباشد این سینما آسیب جدی خواهد دید. اما تلویزیون در سال های گذشته به هر دلیلی از خرید فیلم های مستند امتناع می کند.

تلویزیون های خارج از کشور هم به دلایلی وارد این فضا نشدند. تعداد پخش کنندگان فیلم در ایران ناچیز است. سود رضایت بخشی در عرضه فیلم مستند برای پخش کننده وجود ندارد و پخش کننده رغبتی برای خرید فیلم ها ندارد.

پروژه لاله به کجا رسید؟

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری راجع به سرنوشت پروژه لاله سرانجام حواشی «لاله» گفت: نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور فرستادیم تا این سازمان نظر خود را برای ادامه این پروژه اعلام کند. آن‌ها فعلا در حال بررسی هستند. ممکن است این سازمان اجازه دهد که این اثر با تغییر کارگردان ادامه پیدا کند یا اینکه پروژه متوقف شود. متأسفانه آقای نیک‌نژاد هرگز ادعاهایش را مبنی بر اینکه رایت «لاله» صدیق در اختیار آنان است اثبات نکرد و بنده به عنوان مدیر دولتی اجازه ندارم به کسی اعتماد کنم بلکه وکیل بیت‌المال هستم و باید قواعد حقوقی را رعایت کنم.

نشست خبری جشنواره فیلم مستند حقیقت

مراسم اختتامیه در کجا برگزار می شود؟

دبیر جشنواره مستند حقیقت با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری گفت: تالار وحدت سال گذشته 16 میلیون تومان اجاره گرفت اما امسال این مبلغ را به 40 میلیون تومان افزایش داد و ما به صلاح ندانستیم بودجه‌ای را که متعلق به مستندسازان است برای یک شب برنامه در این سالن بپردازیم به همین دلیل قرار شد اختتامیه در تالار اندیشه حوزه هنری که همکاری بهتری با ما داشت، برگزار شود.

در این نشست اعلام شد دو برنامه تلویزیونی از شبکه چهار و یک آثار جشنواره مستند را پوشش می‌دهند. ضمن اینکه آثاری که برای اولین‌بار در جشنواره اکران می‌شوند، برنامه افتتاحیه خواهند داشت.

همچنین کتاب‌هایی که در این دوره از جشنواره منتشر شده‌اند رونمایی خواهند شد، ضمن اینکه انجمن منتقدان و نویسندگان سینما پیش از برگزاری جشنواره آثار ملی و بین‌المللی را دیده‌اند و برای آن‌ها نقد نوشته‌اند.

پوستر این دوره از جشنواره نیز توسط علی باقری طراحی شده و مضمون آن برگرفته از یکی از اشعار مولاناست و این پوستر نشانگر قطعات آیینه شکسته‌ای است که هر یک از این قطعات بخشی از حقیقت را در خود دارد.

هشتمین جشنواره مستند حقیقت 9 تا 16 آذرماه در سینماهای فلسطین و سپیده برگزار می‌شود.

گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد با ارائه توضیحاتی درباره شیوه انتخاب آثار بخش بین‌الملل جشنواره  حقیقت تصریح کرد: همه ساله هیأت انتخاب بخش بین‌الملل اعلام می‌شد اما امسال این هیأت را معرفی نکردیم چرا که آثار توسط شورای مشاوران و زیر نظر دبیر جشنواره انتخاب شد.

وی این شیوه انتخاب را مطابق با استانداردهای جهانی دانست و ادامه داد: سال آینده نیز در بخش ملی به جای هیأت انتخاب شورای مشاوران خواهیم داشت و این روالی است که در بسیاری جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا وجود دارد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که امروز 4 آذر ماه در نشست رسانه‌ای جشنواره سینما حقیقت سخن می‌گفت درباره معرفی جشنواره مستند حقیقت به عنوان یک جشنواره بین‌المللی و اقبال فیلمسازان مطرح جهان برای نمایش آثارشان در این جشنواره در پاسخ به سوال ایسکانیوز گفت: یکی از محاسن جشنواره ما این است که با وجود نوپا بودنش جای خود را در سطح بین‌المللی باز کرده و جشنواره محترم و معتبری است. همچنان که امسال بزرگداشت‌های ما هم‌سطح بزرگداشت‌های دنیا برگزار می‌شود و ارتباطی دوسویه میان ما و دیگر کشورها وجود دارد.

تعداد فیلم های بخش خارج از مسابقه به نظر زیاد است

طباطبایی‌نژاد درباره حضور 12 فیلم در بخش خارج از مسابقه این جشنواره نیز توضیح داد: از سال آینده سخت‌گیری‌مان در مورد بخش مسابقه بیشتر خواهد شد و از دوره دهم بخش مسابقه فقط ویژه فیلم‌های رده آبرگزار می‌شود اما به هر حال فضای رقابت و جشنواره باعث ارتقای آثار مستندسازان می‌شود.

او اضافه کرد: امسال بسیاری از فیلم‌ها تقاضای حضور در بخش مسابقه را نداشتند. ضمن اینکه برخی از آثار بودند که گرچه به لحاظ ساختاری مناسب بخش مسابقه نبودند اما فیلم‌های آموزشی خوبی به شمار می‌آیند که نمایش‌شان در جشنواره اتفاق خوبی است.

جشنواره امسال با دو فیلم مهم افتتاح خواهد شد یکشنبه9 آذر ساعت 9:30صبح با فیلم "عیار مشروطه" ساخته محمود یار محمدلو که در ارتباط با ستارخان سردار ملی است به بهانه یکصدمین سالگرد شهادتش.

به انضمام فیلم "میراث مجید" به کارگردانی آقای آتش مرد به بهانه چهارمین سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری به نمایش در خواهد آمد.
کد خبر: 152005

وب گردی

وب گردی