نتیجه عدم رای به وزرا نباید اهانت به مجلس تلقی شود/رای اعتماد پیوند مبارک میان مجلس و دولت/فرهادی فردی معتقد و معتدل است/تعامل قوا باید دانش بنیان باشد

تهران- ایسکانیوز: رئیس قوه مجریه گفت: رای اعتماد پیوند مبارکی را بین مجلس و دولت ایجاد می کند و وزرا تنها از حمایت دولت برخوردار نیستند وزیر زمانی وارد وزارتخانه می شود که تایید نمایندگان رای مثبت آنان را به همراه دارد.

رئیس جمهوری در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان ملت روز مجلس را تبریک گفت و به روح همه شهیدان مجلس بویژه شهید مدرس درود و سلام فرستاد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: مجلس شورای اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب تا امروز در ادوار مختلف بار سنگین قانونگذاری نظارت دموکراسی و پیگیری برای اجرای قانون و تصویب لوایح بسیار مهم و سرنوشت ساز و طرح های بسیار مهم، قوانین مربوط به برنامه پنج ساله و بودجه سالانه و همچنین رای اعتماد به وزرا در ادوار مختلف را انجام داده است.

وی افزود: این رای اعتماد پیوند مبارکی را بین مجلس و دولت ایجاد می کند و وزرا تنها از حمایت دولت برخوردار نیستند وزیر زمانی وارد وزارتخانه می شود که تایید نمایندگان رای مثبت آنان را به همراه دارد.

رئیس قوه مجریه گفت: همه امور و کارهایی که بر دوش مجلس است از جمله حراست در مرزها که هرگونه تغییر در مرزها با رای مجلس امکان پذیر است تا قراردادها و همه مسائل مهمی که بعنوان قرارداد بین ایران و کشورهای مختلف منعقد می شود، بر دوش مجلس شورای اسلامی است.

رئیس جمهوری بیان داشت: ثمره همه مجالس کشوری در مسیر قانون و مقررات و کشوری در مسیر مردمسالاری دینی و استقرار قوای سه گانه تحت هدایت های مقام معظم رهبری و در نهایت ساختن قدرت بزرگ ملی در برابر رقبا و دشمنان است. امیدوارم روز به روز توفیقات نمایندگان مجلس برای خدمت به مردم ایران بیشتر و بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه امروز برای پنجمین بار خدمت نمایندگان مجلس رسیدم تا وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه بسیار مهم علوم را معرفی کنم، گفت: از همه کاندیداهای سابق و وزرای پیشنهادی سابق که به مجلس شورای اسلامی آمدند و توانستند رای 79 نماینده را داشته باشند اما نتوانستند رای اکثریت کسب کنند تشکر می کنم.

روحانی با اشاره به اینکه این افراد با همه سختی ها برای انجام وظیفه امدند گفت: امیدوارم در مناسب و مسئولیت های دیگر بتوانم برای خدمت به مردم عزیز کشور ادای وظیفه کنند.

وی ادامه داد: امروز جناب آقای دکتر فرهادی که همه شما و دیگران شاید بیشتر او را می شناسند برای این وزارتخانه مهم معرفی شده است و با سوابقی که او در زمینه هم وزارت علوم و هم بهداشت درمان و آموزش پزشکی دارد.

رئیس جمهوری تاکید کرد: به ملت ایران می گویم که رای نیاوردن وزرا را سایت ها و رسانه ها به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان محترم مجلس باشد. به هر حال ما یک دموکراسی ویژه غیر حزبی در ایران داریم که در دنیا کمتر تجربه شده است. اگر دموکراسی ما حزبی بود و دولت و مجلس از یک حزب معمولا حمایت می کردند شاید یک مقدار کار آسان تر بود حداقل در تعامل سیاسی اما به هرحال قانون اساسی ما این شیوه را انتخاب کرده است و ما هم در طول این مدت همین راه را ادامه داده ایم البته این شیوه امتیازات و مشکلات خود را دارد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه شیوه دموکراسی ما اینگونه است، تصریح کرد: دموکراسی آنجا که نظرات نهادهای قانونی با افکار عمومی مردم منطبق است سخت پیش می رود. اما گاهی اوقات و در فراز و نشیب ها و در انتخابات های گوناگون افکار عمومی مردم نیست. و افکار عمومی همچون نهر زلال روان است و تغییر می کند  و ما همواره باید با فکر مردم در کنار افکار مردم باشیم البته افکار عمومی مردم از چارچوبی تبعیت می کند و از فرهنگ دینی، ملی و منافع ملی و معمولا اکثریت قاطع مردم خطا نمی کنند.

حجت الاسلام والمسمین روحانی گفت: در آخرین انتخاباتی که افکار مردم را دیدیم و باید معیار است 24 خرداد است و گفتمانی مورد تایید مردم بود و فردی مورد انتخاب قرار گرفت که اگر این فرد با نفر بعدی یک میلیون رای بود می گفتیم که گفتمان ها نزدیک بوده است اما اگر گفتمانی رای آورده است که نفر آن گفتمان 13 میلیون اختلاف رای با نفر بعدی دارد نشان آن است که این گفتمان مورد تایید قاطع مردم است.

وی افزود: ضمن اینکه گفتمان نفر اول با نفرات بعدی هم خیلی تفاوت زیاد نداشته است فکر میکنم گفتمان اعتدال مورد قبول همه ماست بخصوص که مقام معظم رهبری بر گفتمان اعتدال تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسمین روحانی گفت: گفتمان اعتدال گفتمان دین و فرهنگ بزرگ ایمان ما هست و ما امت وسط هستیم. بنابراین دموکراسی چارچوب ها و نهادهایی دارد که همه باید طبق آن حرکت کنیم. موضع دولت در برابر مجلس شورای اسلامی همواره اخلاق ادب و قانون است و ما در هر شرایطی به آرا مجلس احترام می گذاریم.

وی افزود: حکم ما بعد از خداوند اصول قانون اساسی و افکار عمومی مردم است.

روحانی گفت: از همه زحماتی که نمایندگان محترم از آغاز این دولت تا امروز کشیده اند تشکر کنم. در مقاطع مختلف در کنار هم بودیم و در مسائل مهم کشور نیز امروز در کنار هم خواهیم بود.

رئییس جمهوری گفت: وزیری که امروز معرفی شده است دارای سوابق زیادی از ابتدای انقلاب است و سوابق انقلابی زیادی داشته اند و بعد از پیروزی انقلاب نیز همواره خادم انقلاب بوده اند و مهمترین معیار برای ما خدمت به مرد است ، او در جهاد دانشگاهی و کمیته های ستاد بعنوان مسئول دانشگاه خدمات زیاد داشته است و بسیاری از گوش ها را شنوا کرده البته دکتر هاشمی هم بسیاری از چشم ها را بینا کرده است و انشالله قلب سلیم هم با شما. امیدواریم با چشم بینا و گوش شنوا و دل پاک و سلیم بتوانیم مسیر و راه مسئولیت را ادامه دهیم و به مقصد برسانیم.

روحانی گفت: اینکه دکتر فرهادی در هر دو وزارتخانه علوم و بهداشت و درمان مسئولیت داشته است اتفاق مهمی است چرا که این دو وزارتخانه هر دو آموزشی است و باید با هم همکاری داشته باشند که در آینده با توجه به برنامه ششم توسعه بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

رئییس جمهوری افزود: دکتر فرهادی فردی معتقد و معتدل است. دانشگاه باید دانشگاه علم و آگاهی به سیاست و نه سکو برای جناح های مختلف سیاسی باشد و فرهادی به این امر معتقد است که باید دانشگاه آرام باشد و مرکز علم.

روحانی گفت: ما تنها اقتصاد دانش بنیان نمی خواهیم. تعامل مجلس و دولت هم باید دانش بنیان باشد کما اینکه حرکت سه قوه هم باید دانش بنیان باشد.

رئیس جمهوری گفت: امیدوارم دکتر فرهادی با شناختی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارند با رای قاطع شما نمایندگان محترم گره از این وزارتخانه باز شود و دانشگاه ها بتوانند نشاط خود را بازیابند.
کد خبر: 152105

وب گردی

وب گردی