ایسکانیوز: در پی تبرئه یک مامور پلیس از قتل «مایکل براون» جوان سیاهپوست در میسوری آمریکا، فرماندار این ایالت بیش از ۲ هزار نیروی گارد ملی را برای کمک به فرونشاندن شورش های احتمالی در شهر فرگوسن در حال آماده‌باش در آورده است.

یک شب پیشتر در پی اعلام حکم یک هیات منصفه عالی دایر بر اینکه مامور پلیسی که مایکل براون ۱۸ ساله را در ماه اوت کشته بود محاکمه نخواهد شد، ناآرامی هایی روی داد.

«جی نیکسون» فرماندار ایالت میسوری گفت اجازه نمی‌دهد که حوادث دوشنبه شب در شهر فرگوسن تکرار شود. او روز سه‌شنبه دستور داد که تعداد بیشتری از سربازان گارد ملی برای مقابله با شورش در شهر فرگوسن آماده باشند.

فرماندار ایالت میسوری صحنه‌هایی را که دوشنبه شب در شهر فرگوسن رخ داد مایه دلشکستگی دانست و گفت که وظیفه نیروهای گارد ویژه آن است که از گسترش خشونت‌ها جلوگیری کنند.

نیکسون گفت که دوشنبه شب، ۷۰۰ نیروی گارد برای مقابله با خشونت در منطقه حاضر بوده‌اند.این در حالی است که وی پیشتر گفته بود که نیروهای گارد ملی با سرعت کافی برای مقابله با معترضان در شهر مستقر نشده‌اند.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در سخنانی در شیکاگو گفت که رفتار مخرب و اعمال مجرمانه در طی ناآرامی ها "هیچ توجیهی" ندارد و افزود که مسببان باید تحت پیگرد قرار گیرند.

اما او گفت که سرخوردگی مشاهده شده پس از اعلام حکم هیات منصفه دارای ریشه های عمیق در بسیاری از محلات سیاهپوست نشین است که احساس می کنند قوانین ما به طور یکسان و عادلانه اجرا نمی شود.

خبرگزاری رویترز روز گذشته آورده رئیس پلیس منطقه سنت لوئیس واقع در ایالت میسوری آمریکا اعلام کرد معترضان دست کم 12 ساختمان را در شهر فرگوسن و حومه آن به آتش کشیدند.

همچنین نیروهای پلیس و افسران گارد ملی آمریکا با شلیک گلوله های گاز اشک آور به طرف تظاهر کنندگان واکنش نشان دادند.

گفتنی است بر اساس قانون اساسی آمریکا، سیاهپوستان از حقوق شهروندی یکسان با سفیدپوستان برخوردارند اما عدم تضمین برخورداری از این حقوق برای این تعداد از جمعیت آمریکا، یکی از علتهای تنش در میان جامعۀ سیاهپوست و سفیدپوست آمریکاست.

 

 
کد خبر: 152132

وب گردی

وب گردی