تهران-ایسکانیوز: معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان گفت: منطقه در شرایطی قرار دارد که تهران و آنکارا می‌توانند نقش برجسته سیاسی در حل بحران‌ها ایفاء کنند و ما آمادگی داریم مشورت‌ها در این زمینه را تبدیل به همکاری عملی کنیم.

حسین امیر عبداللهیان و امید یالچین معاون وزیر خارجه ترکیه پیرامون مسائل مهم منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در این دیدار با استراتژیک توصیف کردن رابطه تهران و آنکارا و نقش و جایگاه ترکیه در تحولات منطقه بر اهمیت رایزنی بین دو کشور در مسائل منطقه تاکید و اظهار داشت: تهران و آنکارا دیر یا زود در حل سیاسی مشترک بحران سوریه توفیق خواهند یافت.

وب با اشاره به درخواست آمریکا از ایران در موضوع مبارزه با داعش و رد این درخواست توسط تهران تصریح کرد: آمریکائی‌ها در مبارزه با داعش جدی عمل نمی‌کنند و رفتار متعارض دارند.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: ترکیه و ایران در مسائل منطقه رقابت نمی‌کنند و تهران همواره از توسعه روابط ترکیه با کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس و از جمله عراق استقبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: منطقه در شرایطی قرار دارد که تهران و آنکارا می‌توانند نقش برجسته سیاسی در حل بحران‌ها ایفاء کنند و ما آمادگی داریم مشورت‌ها در این زمینه را تبدیل به همکاری عملی کنیم.

امیرعبداللهیان درباره اوضاع در عراق گفت: وضعیت در این کشور رو به پیشرفت است و ما مصمم به همکاری و کمک به عراق در مبارزه و نابودی تروریسم هستیم. ما ضمن احترام به وحدت ملی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق مخالف صریح اقدامات برخی طرف‌ها برای تجزیه عراق هستیم.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان بر ضرورت پیگیری راه حل دموکراتیک در سوریه بدور از هرگونه روش نظامی و استفاده ازگروههای تروریستی تاکید و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با گفتگوی ملی فراگیر و روش های دموکراتیک در سوریه موافق و با اقدام بازیگران خارجی در مسلح کردن معارضه معتدل مخالف است.

امیرعبداللهیان همکاری جدی منطقه‌ای را در کمک به صلح و ثبات و امنیت منطقه یک ضرورت خواند.

پالچین معاون وزیر خارجه ترکیه نیز با تقدیر از جایگاه مهم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، پیوندهای مشترک بین دو کشور را بسیار بالا دانست و گفت: اختلافات محدود نمی‌تواند صدمه‌ای به این روابط تاریخی وارد کند.

معاون وزیر خارجه ترکیه گفت: تهران و آنکارا درخصوص آینده بهتر برای ملت های منطقه، برقراری صلح و ثبات و آرامش در منطقه، حفظ تمامیت ارضی و امنیت در سوریه و عراق، ریشه کن شدن تروریسم در منطقه، دیدگاه مشترک دارند.

وی تحولات منطقه را سریع و پرشتاب دانست و بر ضرورت ادامه گفتگو‌ها بین دو طرف و تداوم رایزنی مستقیم و نزدیک تاکید کرد.

امید یالچین با اشاره به مشکلات جهان اسلام، حل این مشکلات را اولویت اصلی در همکاری بین دو کشور ایران و ترکیه دانست.

وی هرگونه تحرک و راه حل یابی برای مشکلات منطقه به ویژه در عراق و سوریه را بدون وجود ایران ناموفق دانست.
کد خبر: 152677

وب گردی

وب گردی