پولتیکو با اشاره به رای هیات منصفه علیه اقامه دعوی برای پلیسی که متهم به قتل یک جوان سیاه پوست 18 ساله آمریکایی است، نوشت:سن لوئیس شوک زده است، اما جای تعجبی ندارد. برای هفته ها نشانه های این شوک در همه جا هویدا بود. تجهیزات نظامی و نیروهای ویژه در همه جای شهر مستقر شده بودند و ساکنان شهر صدای هلی کوپترهای پلیس را که در فاصله نزدیکی بر فراز بام خانه های شان پرواز می کردند، می شنیدند. پلیس به مردم می گفت آرام باشند اما اندکی بعد همانگونه ه وضعیت خیابان ها خبر می داد، وضعیت اضطراری اعلام شد.

به گزارش ایسکانیوز، پولتیکو در ادامه نوشت:در 9 آگوست انتشار یک عکس در اینستاگرام توجه همه را به خود جلب کرد. تصویر مردی که روی یک کاغذ نوشته بود: پلیس پسر غیر مسلح من را کشت. این مرد ناپدری مایکل براون، جوان 18 ساله ای بود که به ضرب شلیک پلیس کشته شده بود. به سرعت تصاویر دیگری از پیکر بی جان مایکل منتشر شد که کف خیایان افتاده بود. همین تصاویر کافی بود تا خیل جمعیت به خیایان های سن لوئیس سرازیر شود. اکنون پلیسی که با شلیک 12 گلوله این جوان را از پای درآورده بود در دادگاه محاکمه نمی شود اما مردم می گوید مایکل سیاه پوست به یک نماد تبدیل شده است.

اکنون 108 روز از شلیک آن گلوله ها و کشته شدن مایکل می گذرد اما شب های خیابان های سن لوئیس همچنان ناآرام است و با رای جدید هیات منصفه ناآرام تر شده است. همه از خود می پرسند سانحه ای که شاید 90 دقیقه به درازا کشیده باشد چگونه بیش از 100 روز است که مردم را در خیابان ها نگهداشته است.

اینک رای هیات منصفه زخم مردم را تازه کرده است. آنها به روزهای اول آگوست بازگشته اند. کشته شدن جوانی سیاه پوست و غیر مسلح توسط یک پلیس سفید پوست که مامور اجرای قانون است. اکنون پای نقض حقوق سیاه پوستان در میان است.

رای هیات منصفه ساعت 8 شب 24 نوامبر اعلام شد. رای جنجالی که می گفت درن ویلسون، مامور پلیسی که به کشتن مایکل متهم بود در دادگاه محاکمه نمی شود. اکنون اغتشاش های واقعی در انتظار سن لوئیس است و باید منتظر بدترین ها بود تا از راه برسند. جمعیت نیز همچنان شعار می دهد: دست هایم بالاست، شلیک نکن!

در سوی دیگر ماجرا، باراک اوباما، رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا از مردم می خواهد آرام باشند و به پلیس توصیه می کند زمینه را برای تظاهرات به دور از خشونت مردم آماده کند. اما آیا عدالتی در کار است؟ آیا صلحی پیش رو خواهد بود؟

هیچ کس نمی تواند نتیجه را در فرگوسن پیش بینی کند، اما مقامات خود را برای بدترین سناریوها آماده کرده اند. بدون تردید با رای هیات منصفه، اعتراضات و اغتشاش ها تشدید خواهد شد. اما نتیجه نهایی در فرگوسن هرچه باشد، تحولات ماه های اخیر و ماه های پیش رو موضوعی است که باید ذهن سیاستمداران آمریکایی را به طور جدی به خود معطوف کند. پرسش این است، آیا سیاست ها و اقدامات انجام شده در نیم قرن اخیر به اندازه کافی در برابر حقوق سیاه پوستان و سفید پوستان آمریکایی موثر نبوده است؟آیا سیاه پوستان آمریکایی به عدالت دولتمداران از جمله رئیس جمهوری که اکنون سیاه پوست است، بی اعتمادند؟

 
 
کد خبر: 152765

وب گردی

وب گردی