تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

گسترش بیمه های اجتماعی 

پارسال همین امروز بود که ایرج عبدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس : با نهادینه شدن بیمه اجتماعی در کشور بسیاری از موضوعات اجتماعی مرتفع می‎شود. او همچنین افزوده بود: طرحی جامع‎تر از بیمه زنان خانه‎دار با عنوان در دست اجرا داریم که کلیات آن تصویب شده و منتظر هستیم که جزئیات نیز به تصویب مجلس برسد. او ادامه داد: بیمه اجتماعی ارتباطی با بیمه سلامت ندارد چرا که بیمه اجتماعی شامل از کار افتادگی، بازنشستگی و فوت است و بیمه درمان مربوط به بیمه سلامت ایرانیان است.

حالا یکسال از این سخنان نماینده مجلس گذشته است، به نظر می رسد دولت عزم خود را برای نهادینه کردن این بیمه در کشور جذب کرده است، دولت با افزایش 25 درصدی بیمه های ازکارافتادگی و بازنشستگی در سال 93 سعی کرده است. بیمه های اجتماعی را در سطح جامعه گسترش دهد. افزایش و گسترش بیمه در بین مردم یکی از برنامه های انتخاباتی حسن روحانی بود. و همچنین این طرح از برنامه های اصلی و جدی وزرات کار ورافه اجتماعی، تحت پوشش بیمه قرار دادن مردم بوده است که به نظر می رسد در سال جاری این طرح با موفقیت انجام شده به طوری که طبق آخرین آمار منتشر شده فقط در مناطق روستائی شاهد افزایش 3 برابری دفترچه های بیمه روستائی بوده ایم.

به نظر می رسد دولت برنامه جدی برای تحول نظام بیمه در کشور دارد، در یک سال گذشته شاهد افزایش درخواست مردم از بیمه های سلامت در کشور بوده ایم، طبق گفته علی ربیع وزی کار در یک سال گذشته سه میلیون و پانصد هزار نفر در یکسال گذشته بیمه های سلامت را ثبت نام کرده اند. در

پارسال همین امروز بود که عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد طرح مبارزه با آلودگی هوا گفته بود: طرح جدید مبارزه با آلودگی هوا نواقص قوانین قبلی را برطرف می‌کند و قوه قهریه که در آن دیده شده سعی می‌کند جلوی سرپیچی‌ها و توجیه برای رعایت نکردن قانون را بگیرد. او افزوده بود : این قانون ابزار لازم را در اختیار دولت قرار خواهد داد و سازوکار تازه‌یی را فراهم خواهد کرد تا بتوانیم برای جلوگیری از آلودگی هر چه بیشتر هوا برنامه‌ریزی کنیم. مثلا خودروسازان را ملزم می‌کنیم که از این به بعد یک سری از استانداردهای جهانی را رعایت کنند. این مساله تا به حال وجود نداشت.

حالا یکسال از این سخنان نماینده مجلس گذشته است به نظر می رسد که با اقداماتی که در جهت رفع آلودگی هوا صورت گرفته است هنوز این مشکل یکی از دغدغه های اصلی مسئولین است، اگرچه معصومه ابتکار رئیس حفاظت از محیط زیست از طرح ملی مبارزه با آلودگی هوا سخن گفته و به این نکته اشاره کرد که هم اکنون این طرح در حال اجرا است و در بعضی استان ها با جدیت در حال پیگیری است. البته اقدامات دیگر دولت از جمله وارادات بنزین با استاندارد یورو 4 و همچنین نظارت و سخت گیری بر کیفیت و نحوه تولیدات خودرو سعی داشته است آلودگی هوا را کنترل کند. ولی با سرد شدن هوا در یکی دو هفته اخیر باز هم شاهد افزایش آلودگی هوا مشابه آن چه در سال گذشته وجود داشت بوده ایم. به طوری که روز گذشته وضعیت هوای تهران ناسالم گزارش شد و هاله ای از دود به وضوح در هوای شهر قابل رویت است.

حال باید دید با وجود طرح مبارزه با آلودگی ها و سخت گیری های که دولت در این زمینه داشته و با توجه به این که شاهد تغییر اندکی در آلودگی هوا بوده ایم، آیا  شاهد طرح جدی تری از طرف مجلس و سخت گیری های بیشتر از سوی دولت خوا هیم بود یا خیر؟
کد خبر: 153093

وب گردی

وب گردی