ایسکانیوز: آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که باران باعث ایجاد احساس درد در شما می‌شود؟ پس در این روزها حسابی دچار مشکل هستید. برای بسیای از افراد، آغاز فصل سرما و بارش‌های آن مساوی‌ است با ورم و درد مفاصل، عود کردن آسیب‌دیدیگی‌های قدیمی و مانند آن. اما به واقع چرا اینگونه است؟
درد
فضایی که تشکیل ابر و بارش باران را ایجاد می کند، حاصل کاهش فشار در جو است. چنین فضایی از یک سو باعث افزایش رطوبت و از سوی دیگر سبب‌ساز انقباض عضلات می‌شود. یک نظریه در این باره می گوید کاهش فشار هوا باعث حرکت مایعات بدن از رگ‌ها به سمت بافت‌هاست که همین باعث ایجاد یک درد واضح در عضلات فرد می‌گردد.
اصلی‌ترین دلایل ایجاد درد در هوای سرد و مرطوب را می توان به شرح زیر در نظر گرفت:
- جریان خون: سردی و رطوبت هوا باعث می‌شود جریان خون در بخش های میانی بدن کاهش یافته و خون بیشتری به سمت عضلات حرکت کند که حاصل آن انقباض شدید عضله و کوفتگی زیاد حاصل از آن است.
- فعالیت: بصورت عمومی فعالیت ما در هوای سرد کاهش می یابد و در نتیجه گردش خون کافی در ماهیچه‌های ما وجود ندارد. حاصل چنین فرآیندی عدم دفع سموم و انبار شدن آن در بافت هاست.
- هورمون‌ها: در هوای سرد و مرطوب، غده تیروئید ما برای حفظ درجه حرارت بدن مجبور به فعالیت مضاعف است. با ابلا رفتن سن، کارائی تیروئید کاهش یافته ولذا بدن سرمای بیشتری به خود می‌گیرد. حاصل احساس رخوت بیشتر و سستی مضاعف است. به همین دلیل است که خانه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ما همیشه گرم تر از سایر خانه‌هاست.
- پائین آمدن سطح ایمنی بدن: هوای سرد به سبب بالا بردن میزان سوخت و ساز بدن باعث می‌شودما نیاز به خوردن کربوهیدرات بیشتری داشته باشیم. این رژیم غذایی غلط باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن که به شدت به گوارش وابسته است، دچار اختلال شده و مواد شیمیایی در خون آزاد شود که ایجاد کوفتگی را سبب می‌شود. پائین تمدن سطح ویتامین D نیز که با کمبود آفتاب بی‌ارتباط نیست هم می‌تواند در سیستم ایمنی بدن ما ایجاد اختلال کند.
- افسردگی: برای عده زیادی از مردم، هوای گرفته پائیز و زمستان می تواند سبب‌ساز ایجاد افسردگی شود. مشکلی که خود دردهای مزمن را بیدار کرده و مشکلی مضاعف را ایجاد می‌کند. مطالعات اخیر نشان داده است که آرتریت روماتوئید در بسیاری افراد با میزان افسردگی آنها ارتباط مستقیم دارد.
درمان
در طب سنتی ما، درمان‌های مناسبی برای رهایی از این معضل وجود دارد. یعنی به جای رفتن به سراغ داروهای شیمیایی، تنها با چند تغییر غذایی کوچک می توان از شر این مشکل رها شد.
- استفاده از کندر و گزنه می‌تواند به تعادل سیستم ایمنی بدن کمک کند. مصرف همزمان این دو می‌تواند به کاهش التهاب و درد مفاصل کمک کند.
- مصرف کرفس می‌تواند آب اضافی را از بافت‌ها دور سازد. حاصل، کاهش فشار بر عضلات و احساس آرامش است.
- سیر بهترین دارو بلای بالا بردن سطح ایمنی بدن است. به سبب طبع گرم آن هم می‌توان در هوای سرد، حساب ویژه‌ای بر روی آن باز کرد.
- اگر بصورتی ویژه دچار رخوت شده اید، به مدت یک هفته هر نوع غذای حاوی مواد آلرژی‌زا را از رژیم غذائیتان حذف کنید. استفاده همزمان از گیاهان فوق می تواند سرعت بهبود شما را دوچندان سازد.
کد خبر: 153105

وب گردی

وب گردی