تهران-ایسکانیوز: میرزاده،رییس دانشگاه آزاد اسلامی در نود و سومین جلسه هیات رئیسه گفت: رویکرد تخریبی بعضی از رسانه ها نسبت به دانشگاه آزاد، زیر سوال بردن کیفیت در دانشگاه، توهین به تمام اقشار دانشگاهی اعم از اساتید، دانشجویان ، فارغ‌التحصیلان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی است.


میرزاده با اشاره به آغاز ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی از نهم آذرماه گفت: این آزمون بهمن ماه سال جاری برگزار و نتایج آن از اردیبهشت ماه به بعد اعلام خواهد شد.


وی در ادامه جلسه گفت: وزارت علوم هنگام تأسیس دانشگاههای دولتی، استانداردهای خاصی را برای آنها تعریف کرد که پس از ایجاد دانشگاههای غیردولتی نیز همان استانداردها مد نظر قرار گرفت در صورتی که با توجه به تفاوت اقتصاد و منبع درآمد این دانشگاهها، باید استانداردها برای دانشگاههای دولتی و غیردولتی متفاوت باشد.


در همین خصوص میرزاده به معاونان خود پیشنهاد داد برای بررسی این تفاوت ها، یک تحقیق مقایسه ای بین اقتصاد دانشگاههای غیردولتی بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاههای دولتی انجام دهند.


وی اظهار داشت: دانشگاههای دولتی با بهره گیری از بودجه نفت برای رشته محل های خود استاد استخدام می کنند و این در حالی است که وزارت علوم همین استانداردها را از دانشگاههای غیردولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی که صرفاً متکی به شهریه هستند نیز توقع دارد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید مصوبات و استانداردهای شورای گسترش برای دانشگاههای غیردولتی و دولتی متفاوت باشد، گفت: 18درصد بار آموزش عالی کشور برعهده بخش دولتی است که دانشجویان این دانشگاهها از آموزش رایگان برخوردارند لیکن اگر از دانشگاههای غیردولتی توقع می رود که باری را در زمینه آموزش و پژوهش و تربیت دانشجویان بردارند، باید اقتصاد و استانداردهای دانشگاههای غیردولتی و دولتی متفاوت باشد.


میرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: چون در دانشگاههای غیردولتی تقاضا برای تحصیل وجود دارد، دولت باید به یاری این دانشگاهها بیاید چرا که به علت متکی بودن این دانشگاهها به شهریه دانشجویان، با ادامه این روند، ادامه کار برای این دانشگاه ها غیرممکن می شود و نمی توانند دوام بیاورند و آسیبهای بزرگ اجتماعی و اقتصادی به وجود خواهد آمد و نهایتا اقتصادی و اجتماعی آن متوجه دولت خواهد شد.


از انتقادات استقبال می کنیم


وی در ادامه جلسه با اشاره به رویکرد تخریبی صداوسیما گفت: این رویکرد، ضمن نادیده گرفتن کیفیت، توهین به تمام اقشار دانشگاهی اعم از اساتید، دانشجویان، فارغ التحصیلان و کارکنان در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی است. این رویکرد همچنین مجموعه زحماتی که در دانشگاه آزاد اسلامی توسط محققان و پژوهشگران بنام صورت گرفته را نیز زیر سوال می برد.


میرزاده در خصوص هجمه های تبلیغاتی علیه دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: ما باید در قبال این هجمه ها تفکیک قائل شویم.بحث ما در مورد انتقادات نیست چرا که دانشگاه آزاد اسلامی از انتقادات نمی هراسد بلکه از آن ها استقبال کرده و از انتقادات برای بهبود سیستم خود استفاده می کند.


بدنه دانشگاه باید از کیان خود دفاع کند


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به 15 هزار ایمیل دریافتی در قالب ارتباط الکترونیکی دانشجویان با ریاست دانشگاه و پاسخگویی مستمر به آنان، گفت: رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در مقابل انتقادات پاسخگویی سریع، از بین بردن ابهام و حل مشکلات احتمالی است.


وی در ادامه افزود: اما متاسفانه در بعضی موارد هجمه ها دارای پشت پرده های آشکار و نهانی است، کسانی با نیت خاص و عمدا علیه دانشجویان و دانشگاه آزاد اسلامی دست به تخریب می زنند و به کیان دانشگاه و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی که با 7 میلیون خانوار ایرانی به نوعی مرتبط است، توهین می کنند.


میرزاده با تاکید بر اینکه سیاست دانشگاه آزاد اسلامی در قبال این هجمه های غیر منصفانه، سکوت و پرهیز از ورود به حاشیه های غیر ضروری است،گفت: بدنه دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید از کیان خود دفاع کند و اجازه توهین به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی را ندهد زیرا دانشگاهیان و فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ظرف سی سال گذشته تاثیر عمیقی داشته و دارند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: این دانشگاه با توجه به منویات مقام معظم رهبری، در زمینه گسترش تحصیلات تکمیلی گام های مثبت و موثری برداشته و در حال حاضر از کیفیت مناسبی برخوردار است و اینگونه تخریب ها و انتقادات، غرض ورزانه و به دور از انصاف است.


میرزاده ابراز امیدواری کرد با ریاست دکتر سرافراز رویه قبلی تخریبی صدا و سیما تغییر کند چه اینکه در حکم رهبر معظم انقلاب خطاب به ایشان از صدا و سیما به عنوان یک دانشگاه نام برده اند که انتظار می رود این دانشگاه بزرگ با همه دانشگاه های ایران تعامل مثبت و سازنده داشته باشد.


میرزاده با بیان اینکه دلیل بخشی از هجمه های صداوسیما به دانشگاه آزاد اسلامی سیاسی است، گفت: البته دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضعف هایی دارد که باید آنها را برطرف کند ولی صداوسیما بر روی این ضعف ها تمرکز کرده و چشم بر نقاط مثبت این مجموعه بسته است.


در این جلسه گزارش شورای عالی معماری شامل تعداد اعضا، مصوبات، نحوه جلسات و طرح های بررسی شده، توسط مهندس محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.


در حاشیه جلسه هیأت رئیسه مهندس ابریشمی نیا معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه گزارشی از اقدامات معاونت متبوع خود اظهار داشت: طبق تفاهم نامه ای که دانشگاه آزاد اسلامی با بانک های عامل منعقد کرده، توانستیم منابع لازم برای اهدای تسهیلات به کارکنان و اعضای هیأت علمی را تأمین کنیم.


وی افزود: در همین راستا در سال جاری120 میلیارد تومان وام به کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت شده است.


کد خبر: 153354

وب گردی

وب گردی