تهران-ایسکانیوز،پلاس+/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

 

پارسال همین امروز بود که آمار ثبت معملات مسکن از کاهش 45 درصدی خرید و فروش خانه خبر می داد. طبق این آمار معاملات مسکن در آبان‌ 15 هزار مورد نسبت به مهر کاهش یافته و میزان خرید و فروش‌های ثبت شده در آبان امسال نیز نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 45 درصد کاهش دارد. بر اساس آمار ثبت معاملات مسکن در ابان ماه از میان 128 هزار و 480 قرارداد مسکن،‌ بیش از 75 هزار و 500 مورد مربوط به خرید و فروش‌ها بوده که کل خرید و فروش‌های آبان‌ نسبت به مدت مشابه سال قبل 63 هزار مورد کاهش یافته است.

SANYO DIGITAL CAMERA

 

حالا یکسال از انتشار این آمار گذشته است، اگرچه قیمت مسکن کاهش داشته ولی رکود در این بازار همچنان حرف اول را می زند. و مردم همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت خانه هستند. طبق آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران وضعیت قیمت فروش و یا اجاره هر متر مربع زمین در تهران را در تابستان امسال اعلام کرد که بر اساس آن، میزان اجاره نسبت به فصل بهار ۳۵ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ۰.۵ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۸.۴ درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۳۷۸۲۱ هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۳.۵ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۸ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ۱۳.۳ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۰.۸ درصد افزایش داشته است. متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۸۳۴۳۹ ریال بوده که نسبت به فصل قبل ۸.۰ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸.۳ درصد افزایش داشته است.

همه ی آمار ها نشان دهنده آن است اگرچه قیمت مسکن تا اندازه ای کاهش داشته است ولی رکود و انتظار مردم برای پایین آمدم قیمت خانه همچنان ادامه دارد. این در حالی است که ستاریان رئیس اتحادیه املاک در ابتدای سال عنوان کرده بود تا پایان سال 93 شاهد سونامی قیمت ها خواهیم بود. ولی آنچه در ماجرای مسکن به وضوح قابل رویت است بحث قدرت خرید مردم است، به نظر می رسد درآمدهای عموم مردم توان خرید مسکن را ندارد. از طرفی دیگر شاهد آن هستیم که با بالا رفتن تورم در کشور در چند سال اخیر اجاره بهای مسکن نیز روند صعودی داشته، به طوری که برخی از اقشار جامعه در پرداخت اجاره بهای مسکن هم ناتوان هستند.

به نظر می رسد با توجه با کاهش نرخ تورم در کشور هنوز بازار مسکن در رکود به سر می برد و مردم همچنان ترجیح می دهند قیمت ها پایین تر بیایید تا به نقطه ای برسد که با درآمدهای آن هم خوانی داشته باشد. حال باید دید با وجود این همه سختی در خرید مسکن آیا دولت حسن روحانی می تواند مشکل مسکن که یکی از جدی ترین مسائل اقتصادی و اجتماعی در دهه اخیر جاکعه ی ما بودع است، را حل کند یا خیر؟

 
کد خبر: 153474

وب گردی

وب گردی