نیوزویک که عکس سردار قاسم سلیمانی را به عنوان عکس روی جلد خود انتخاب کرده است در گزارشی به قلم دنی ژیوانی با اشاره به نقش سردارسلیمانی در مبارزه با داعش نوشت:در کوچه پس کوچه های بغداد ،من با شیخ رعد الکفجی دیدار کردم.او از نیروهای سابق ارتش است و تخصص ویژه ای در امور توپخانه ای دارد.باید بگویم در جنگ ایران و عراق نیز حضور داشته است.او در حال حاضر بزرگ قبیله کفجی است و فرماندهی گروه نظامی کتائب حزب الله را نیز بر عهده دارد .یکی از گروه های مهم نبرد با داعش.

به گزارش ایسکانیوز، نیوزویک در ادامه نوشت:پس از سقوط موصل،آیت الله العظمی سیستانی مردم عراق را به جهاد علیه گروه تروریستی داعش فرا خواند .پس از آن بود که مردم از غیر نظامی تا اعضای سابق ارتش به جنگ تروریست ها رفتند. براساس گزارش های وزارت امنیت ملی عراق،گروه کتائب حزب الله در ماه های پس از حمله آمریکا در سال 2003 اعلام موجودیت کرد.این گروه از دیگر گروه های مبارز و جنگی کوچکتر با این حال منظم تر است. شیخ می گوید:آن ها در گذشته بیشتر بر هدف قرار دادن آمریکایی ها متمرکز بودند. شیخ این مسئله که حامی اصلی او یعنی ایران روزگاری دشمن او بوده است را قبول ندارد."صدام آن جنگ را به مردم شیعه ایران و عراق تحمیل کرد.آن جنگ تقصیر صدام بود،نه ایران.

او تعداد نیروهای حاضر در گروه نظامی خود را نزدیک به 4 هزار نفر می داند .نیروهایی که تجربه های زیادی در جریان نبرد آمرلی کسب کرد اند.در همین حال او اظهار دارد این نیرو ها در سوریه نیز در کنار نیروهای حزب الله جنگیده اند.او خود نیز بارها برای محافظت از اماکن مقدس شیعیان به سوریه سفر کرده است.بیشتر تمرکز او در سوریه،دفاع از شهر "سیده زینب (س)" بوده است.شهری در جنوب دمشق که میزبان حرم مطهر بانو زینب (س) است.

به گفته شیخ ایران سلاح های کلاشنیکف و مسلسل های سنگین در اختیار نیروهای او قرار داده است تا با نیروهای داعش و تروریست ها بجنگند.شیخ می افزاید:"ما در حال جنگ برای باور های خود هستیم،نه برای پول.

برای درک درست از حضور نیروهای مسلح شیعه در عراق،باید به دوران  گذشته و موضوع گور های دسته جمعی مراجعه کنیم. مدتی کوتاه پس از سقوط صدام حسین،کسی که برای دهه ها به سرکوب شیعیان و کرد ها مشغول بود،کارمندان سازمان ملل و نیروهای آمریکایی گورهای دسته جمعی یافتند که محل آرام گرفتن هزاران شیعه و کردی بود که سالها پیش مفقود شده بودند. مشخص نیست چه تعداد شیعه در زمان حکومت صدام کشته شدند.اما آمار نشانگر چیزی حدود 400 هزار تا 700 هزار نفر است.در یک مورد گوری در نزدیکی بغداد،میزبان اجساد 15 هزار انسان بود.در شهر سماواه،72 گور دسته جمعی کشف شد که بیشتر شامل اجساد زنان و کودکان می شد.

به نظر می رسد بیش از 60 هزار شیعه در دوران ترس و وحشت در بغداد ناپدید شده باشند .سالها بعد،زمانی که صدام سقوط کرد،نزدیکان این افراد مدت ها بر سر این گور ها می ایستادند تا چیزی بیابند که نشانی از نزدیکان آن ها باشد.

حال که در روزگاران پس از حمله آمریکا به سر می بریم.اکنون شیعیان در راس قدرت هستند.هنوز دشمنی میان شیعیان و سنی ها در عراق وجود دارد.هنگامی که حیدر العبادی،نخست وزیر کنونی عراق به قدرت رسید؛هدف خود را وحدت و آَتی دوباره سنی ها و شیعیان عراق اعلام کرد.در حال حاضر یافتن خانواده شیعی که توسط نیروهای وحشی صدام مورد آزار قرار نگرفته باشد، بسیار بسیار سخت است.

هنگامی که داعش برای اولین بار در استان الانبار ابراز وجود کرد،ارتش عراق به حدی در نبرد با این نیرو ها بد عمل کرد که چاره ای جز ظهور نیروهای نظامی شیعه نبود. "اتفاقی که آن زمان افتاد این بود که گروه های کوچک نظامی شیعی برای نبرد با داعش و تروریست ها پا به عرصه وجود گذاشتند.""این اولین عملیات آن ها بود.در آغاز تنها صد ها تن از این نیرو ها وجود داشتند.با این حال سقوط موصل داستان را عوض کرد."

زمانی که موصل سقوط کرد،ترس و وحشت به بغداد نیز رسید.همه در گوش یکدیگر زمزمه می کردند که داعش دارد می آید و بر سر راهش کودکان را زنده به گور می کند،مردان را سر می برد و به زنان تجاوز می کند.هدف آن ها نیز نابودی تمام شیعیان است.آن هنگام بود که مردم از تکرار تاریخ به هراس افتادند.تکرار جنگ های سال 2006.

در آن زمان ها نیز درگیری های شدید بین سنی ها و شیعیان در گرفت که با حملات گسترده آمریکاییان این جنگ ها به پایان رسید.آن روز ها نیز نیروهای شیعه مناطقی را که ارتش در آن ها حضور نداشت کنترل می کردند.امروز بار دیگر آن ها در لباس محافظین مردم بازگشته اند.این بار دولت مرکزی اتکای ویژه ای به آن ها دارد."نیروهای ما خود را جهادگر می دانند،نه شبه نظامی .آن ها تجربیات زیادی از زمان حضور آمریکایی ها اندوخته اند.

حال به بررسی یکی از مهمترین عناصر تاثیر گذار در عراق بپردازیم:ایران.

دولت های عربی هیچ گاه دل خوشی از ایران و نفوذش در منطقه نداشته اند.با وقوع انقلاب سال 57 این ترس آن ها چند برابر شد .حکومتی بر سر کار آمده بود که می توانست نه تنها نفوذ استراتژیک اعراب را دچار بحران کند،بلکه نفوذ ایدئولوژیک و مذهبی آن ها را نیز متزلزل کند.امروز آن هایی که در عراق اسلحه به دست گرفته اند عمدتا شیعه هستند و برای دفاع از باورهایشان و کشورشان به جنگ این گروه رفته اند.ایران و آیت الله سیستانی بزرگترین حامیان آن ها هستند.آیت الله العظمی سیستانی با سخنان خود و رهنمود هایش به این نیروها قوت قلب می دهد.ایران نیز سلاح ها و تجهیزات مورد نیاز آن ها را تامین می کند.

بلافاصله پس از حکم جهاد آیت الله سیستانی هزاران هزار عراقی پیر و جوان برای جنگ صف کشیدند.آن ها پس از دریافت آموزش های خود در کنار باقی مانده های ارتش از هم گسیخته عراق جمع شدند.پنج ماه از آغاز درگیری ها می گذرد.بمباران های آمریکا دامه دارد و نیرو های شیعه نیز در کنار ارتش می جنگند.

عراقی ها همواره می گویند نباید هیچ ترسی از نفوذ ایران در عراق داشت.به قول آنها منافع دو کشور مشترک است.یکی از اعضای پارلمان می گوید:چه کسی پس از سقوط موصل به داد ما رسید؟آمریکایی ها نبودند.آن ها سه ماه پس از شروع درگیری ها با جنگنده های خود آمدند.آن هم زمانی که خبرنگارشان سر بریده شد.ایران به درخواست بغداد و اربیل یک روز بعد پاسخ داد.آن ها بودند که پشتیبان ما بودند.در طول چند هفته 88 جنگنده ایرانی برای کمک به ما وارد عراق شدند.آن ها بهترین نیرو های سپاه و ارتش را برای آموزش ما اعزام کردند.هر چیز که نیاز بود برای نبرد با داعش فراهم کردند.

آن ها برای اینکه از وضعیت نبرد با داعش مطمئن شوند،سردار قاسم سلیمانی،فرمانده سپاه قدس را به عراق فرستادند.او کسی است که ما فرمانده عالی و اسراتژیست برتر می دانیم. با این که انتظار می رفت حضور سردار سلیمانی در عراق علنی نباشد،او حتی با جنگجویان حاضر در آمرلی عکس انداخت.می توان گفت پیامی را به غرب فرستاد.تهران در صحنه حضور دارد."او گاهی اوقات در بغداد است و گاهی به شمال عراق می رود."

بسیاری از مردم عراق شبه نظامیان شیعی را برای بقای خود ضروری می بینند.به گفته سجاد جیاد،تحلیلگر ساکن لندن:این نیروها بسیار قدرتمند هستند.پس از سقوط موصل نیز اهمیت بیشتری یافتند.هنگامی که شکاف قدرت پس از فروپاشی نسبی ارتش به وجود آمد. آن ها این خلاء را پر کردند.آن ها نه تنها منابع لازم برای جنگ را در اختیار دارند ،ّبلکه اعتقاد راسخی به نبرد خود دارند که این مسئله امید مضاعفی در دل مردم ایجاد کرده است.

در حال حاضر ایران از آن ها حمایت تسلیحاتی می کند.باید بگوییم چه ایران و آمریکا در زمینه هسته ای به توافق برسند و چه نرسند،باید در عراق با یکدیگر همکاری هر چند محدود داشته باشند.همکاری ان ها می تواند ثبات و امنیت را به منطقه بازگرداند.یکی از اصلی ترین نیروهای شبه نظامی ،عصایب الحق است.گروهی که سابقه دیرین در نبرد با آمریکاییان را نیز در کارنامه خود دارد.پس از آن نوبت به گردان بدر می رسد.نیرویی که در طی 8 سال جنگ ایران و عراق تشکیل شد.پس از این دو گروه کتائب حزب الله قدرتمندترین است.باید گفت به جز این سه گروه نیروهای دیگری هم در عراق حضور دارند.

حال سوالی که این جا مطرح است،این است که آیا پس از پایان جنگ ایران سرمایه گذاری برای نفوذ در عراق  را رها می کند و راه را برای حضور عربستان و قطر باز می کند.باید گفت به هیچ وجه چنین نیست.باید گفت اکنون وقت این است که غرب مواضع و آلرژی خود را نسبت به ایران تا حدودی کاهش دهد.

بسیاری از دیپلمات های غربی از اهداف آینده این نیروهای نظامی پس از جنگ با داعش نگران هستند.آن ها می پرسند آیا تمام این نیرو ها پس از جنگ سلاح های خود را تحویل دولت و ارتش می دهند؟

حال این نیروها هر هدفی برای آینده داشته باشند.برای بقای عراق در شرایط فعلی حیاتی هستند.آن ها هستند که در حال حاضر پرچم پاره پاره ارتش عراق را بر افراشته نگاه داشته اند.آن ها مهمترین عامل برای شکست داعش هستند. حقیقت این است که این نیروها اثر گذاری بسیار بیشتری نسبت به ارتش عراق دارند.
کد خبر: 153659

وب گردی

وب گردی