تهران-ایسکانیوز: مراجع عظام تقلید در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت و نقش این دانشگاه در رشد و توسعه کشور و تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته نکات مهمی از جمله پرهیز دانشگاه‌ها از سیاست‌زدگی، توجه به علوم انسانی اسلامی، توجه به سیاست بومی‌گزینی را مورد تاکید قرار دادند.

حمید میرزاده روز پنجشنبه در سفر به شهر مقدس قم با علما و مراجع تقلید در این شهر دیدار کرد و به ارائه گزارشی از برنامه‌های خود پرداخت.

رئیس دانشگاه آزاد در این سفر که همراه با برگزاری جلسه هیات امنای واحد قم بود با آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله مکارم‌شیرازی، آیت‌الله وحیدخراسانی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله جوادی آملی و حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی دیدار کرد.

آیت الله حسینی:حوزه علمیه آماده همکاری با دانشگاه آزاد است

حضرت آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و برخی از اعضای هیات رئیسه این دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای حساس انقلاب اسلامی و با همت بزرگان نظام و حمایت امام خمینی(ره) تاسیس شد، فرمودند: فعالیت کنونی این نهاد آموزشی در خارج از کشور به خوبی بیانگر عظمت و وسعت این دانشگاه است که به لطف خدا مدیرانش در تحقق اهداف و برنامه های خود موفق خواهند بود.


حضرت آیت الله حسینی بوشهری در این جلسه با خیر مقدم به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیات رئیسه این دانشگاه به شهر کریمه اهل بیت از تلاش های مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر کرد.


ایشان در توضیح شکل گیری دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای نخست انقلاب اسلامی، گفتند: این دانشگاه در مقطع زمانی بسیار حساس در کشور تاسیس شد دورانی که بسیاری از جوانان کشور به دلیل کمبود امکانات و فضاهای آموزشی از ورود به دانشگاه ها محروم بودند.


حضرت آیت الله حسینی بوشهری تاکید کردند: در آن دوران کشور نیاز به حرکت و جهشی در زمینه علمی داشت و این حرکت با ابتکار بزرگان انقلاب و حمایت امام خمینی(ره) آغاز شد و امروز شاهد ثمرات و برکات آن حرکت خیرخواهانه در جامعه و در فضای علمی و آموزشی کشور هستیم.


ghom015 (1)


ایشان با اشاره به فعالیت شعبه های دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور، تصریح کردند: فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور به خوبی نمایانگر وسعت کار این نهاد آموزشی است و امیدوارم در سایه لطف خداوند متعال مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق برنامه ها و اهدافشان موفق و پیروز باشند.


رئیس حوزه های علمیه کشور تاکید کردند: متاسفانه در کشور ما بر خلاف دیگر نقاط جهان به دلایل مختلف ورود به دانشگاه سخت و خروج از آن ساده و راحت است و این موضوع موجب کاهش کیفیت تحصیل در کشور ما شده است و به نظر می رسد تمامی مسئولان آموزش عالی کشور باید برای این موضوع تدبیر و راهکاری تهیه و اجرا کنند.


ایشان با بیان اینکه بومی گزینی در دانشگاه ها به طور حتم در کاهش مشکلات و تعارضات فرهنگی در مناطق مختلف کشور تاثیر خواهد داشت، تصریح کردند: مهاجرت دانشجویان از شهرهای مختلف و اسکان آنها در دیگر شهرها به طور حتم تعارضات فرهنگی را در شهرهای مختلف ایجاد می کند زیرا هر دانشجویی با سفر به شهر و دیاری دیگر فرهنگ خاص خود را به آن شهر برده و این موضوع زمینه ساز تعارض فرهنگی می شود که آثار مثبتی به همراه نخواهد داشت.


ایشان با اشاره به تنوع و گستردگی مراکز دانشگاهی در کشور تصریح کردند: کاهش شهریه و بالا بردن سطح کیفی آموزشی به طور حتم دانشگاه آزاد اسلامی را در رقابت با دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزشی کمک خواهد کرد و در بلند مدت در راستای منافع این دانشگاه خواهد بود.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه باید دانشگاهیان را از گزند سیل گسترده شبهات حفظ کرد، افزود: حوزه و دانشگاه دو بال در نظام اسلامی هستند و هر دو برای پیشرفت نیاز به یکدیگر دارند.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه آماده همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی است، تصریح کرد: در مسئله وحدت حوزه و دانشگاه باید شاهد شکل‌گیری وحدت در هدف باشیم تا تعالی و بالندگی کشور ایجاد شود و این مهم با دوری کردن از شعارزدگی محقق می‌شود.

حجت الاسلام عماد: توجه ویژه به علوم انسانی اسلامی در دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد هم در دیدار رئیس و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی با آیت‌الله حسینی بوشهری، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تمایل جوانان برای حضور در تحصیلات تکمیلی فرصت خوبی را برای تحقیق و پژوهش فراهم کرده است، اظهار کرد: این فرصت بسیار مناسبی است که از ظرفیت جوانان کشور در زمینه‌های مختلف علمی بهره‌برداری شود و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از آن به بهترین نحو استفاده کند.

وی ادامه داد: یکی از علومی که امروز با گستردگی و پیچیدگی زیادی مواجه است علوم انسانی است که در این زمینه حوزه‌ علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند فعالیت‌های مشترکی را در عرصه اسلامی سازی علوم انسانی انجام دهند که رسیدن به این مهم نیازمند تعامل، همکاری و حرکت بیشتر است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه علوم انسانی در کشور نقشی مهم و اثرگذار را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: باید با تعامل مستمر و ارتباط تنگاتنگ بین حوزه و دانشگاه علوم انسانی را با سرعت بیشتری در مسیر اسلامی شدن هدایت کرده و علوم انسانی اسلامی را در کشور پررنگ کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین طه هاشمی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد در هشت حوزه کاری مشغول فعالیت است، گفت: مهم‌ترین مباحثی که در دانشگاه آزاد و معاونت فرهنگی دنبال می‌کنیم مباحث فرهنگی و دینی است.

وی با اشاره به ارتباط و تعامل خوب دانشگاه آزاد با حوزه‌های علمیه تصریح کرد: به دنبال این هستیم که همکاری دانشگاه آزاد با حوزه‌های علمیه به صورت دقیق‌تر دنبال شود.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دنبال این هستیم که دانشجویان را به سوی مسائل فرهنگی سوق دهیم، تصریح کرد: 350 نفر از اساتید فرهنگی ما که از روحانیون هستند با دانشگاه آزاد همکاری دارند.

وی همچنین از در نظر گرفته شدن زنگ فرهنگی در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: برای این بخش نیز برنامه‌ها و موضوعات قابل‌توجهی در نظر گرفته شده است.

آیت الله نوری همدانی:فعالیت دانشگاه آزاد مایه خیر و برکت نظام اسلامی بوده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پس از دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه با حضور در دفتر آیت‌الله حسین نوری‌همدانی با این مرجع تقلید دیدار کرد.

آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه توام بودن انقلاب اسلامی با ایمان و اخلاق سبب پیشرفت آن در عرصه‌های مختلف شده است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی تاثیر گسترده‌ای بر جامعه جهانی داشته است و موجب شده که معادلات سیاسی جهان بر هم بخورد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران احیاگر هویت اسلام است، تصریح کرد: دانشگاه‌ها به نوبه خود وظیفه دارند که در مسیر احیای اسلام ناب تلاش کنند.

این مرجع تقلید به توطئه‌های غرب علیه نظام اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: آنها به دنبال سکولاریزه کردن اسلام بودند در حالی که امام راحل اسلام ناب را احیاء و به جهان عرضه کرد.

وی با اشاره به اینکه جنگ‌های صلیبی نیز اقدامی برای سکولاریزه کردن دین در جهان بود، تاکید کرد:‌ آنها علوم ریاضی، نجوم و هندسه و دیگر علوم را از ما گرفتند و پس از اینکه آن را تغییر دادند باز به ما برگرداندند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی از سوی امام راحل، رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: را‌ه‌اندازی این دانشگاه با نیتی پاک صورت گرفت و در طول این سال‌ها فعالیت دانشگاه آزاد مایه خیر و برکت برای نظام اسلامی بوده است و این دانشگاه در خارج از کشور و حتی نقاط دور دست ایران نیز به تربیت جوانان می‌پردازد.

ghom013

وی با اشاره به اینکه امروز جوامع غربی به دلیل دوری از دین و اخلاق با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند، تصریح کرد: باید دانشگاه‌ها مجد و عظمت دین را بیش از پیش زنده کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه باید بدانیم که انقلاب ما انقلاب انتظار ظهور منجی است، تصریح کرد: باید دانشگاه آزاد نماد توجه به هویت انقلاب اسلامی باشد.

آیت الله موسوی اردبیلی: برکات دانشگاه آزاد اسلامی دائمی است

آیت الله موسوی اردبیلی با تقدیر از تلاش های مسئولان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی این سالها تاکید کردند: برکات این دانشگاه به طور حتم برای ایران و بشریت دائمی خواهد بود.


ایشان با بیان اینکه چندین بار قصد سفر به تهران و بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی را داشتم ، فرمودند: بيماري و برخی از مشکلات مانع از سفر به تهران در این مدت شد ولی بسیار مشتاق بودم برای بازدید از این دانشگاه و عرض خسته نباشید سفری به تهران داشته باشم که متاسفانه فرصت آن پیش نیامد.


آیت الله موسوی اردبیلی با بیان اینکه همیشه دعاگوی آیت الله هاشمی رفسنجانی هستم، تصریح کردند: اگر چه اسامی ما نیز در لیست اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی ثبت شده است ولی بار اصلی این کار بزرگ بر دوش ایت الله هاشمی رفسنجانی بود و مابقی افراد تنها اسمشان در در این لیست قرار گرفته بود و به این دلیل بنده همیشه دعاگوی این بزرگوار هستم.


عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تجربیات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های مختلف اظهار داشتند: امیدوارم با تعامل بیشتر و سازنده تر دانشگاه مفید نیز بتواند از تجربیات دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه های مختلف بهره ببرد.


آیت الله صافی گلپایگانی: تاسیس دانشگاه آزاد مایه امیدواری مردم بود


حضرت آیت العظمی صافی گلپایگانی با بیان اینکه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای ابتدایی انقلاب مایه امیداوری بسیاری از مردم بود، گفت: این دانشگاه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و امیدی زیادی را در دل مردم در آن سالها ایجاد کرد.


حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در این دیدار و پس از شنیدن گزارش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت ها و برنامه های این دانشگاه فرمودند: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است و امیدوارم مسئولان این دانشگاه در مقاصد و اهداف خویش پیروز شوند.


ghom022


ایشان افزودند: تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی از سوی بزرگان نظام در آن سالهای سخت و دشوار مایه امیدواری برای مردم ایران بود و به امید خدا این دانشگاه در مسیر تعالی خود در در عالم اسلام به دانشگاهی نمونه هم از منظر علمی و هم از منظر اخلاق اسلامی تبدیل شود.


این مرجع عالیقدر با بیان اینکه باید در تمامی مسائل علمی از دنیا بی نیاز باشیم فرمودند: مسلمانان با تمامی امکانات و استعدادهای خود باید در مسیر پیشرفت علمی گام بردارند تا در تمامی موارد از غیر مسلمانان بی نیاز شوند و این مهم به طور حتم باید در پرتو معارف دینی و اخلاق اسلامی محقق شود.


 آیت الله صافی گلپایگانی گفت: فلسفه اصلی و اولی دانشگاه آزاد اسلامی این بود که از نظر علمی و اخلاقی نسبت به سایر دانشگاه ها سرآمد باشد و بتواند خلأ علمی و مذهبی که قبل از انقلاب در دانشگاه بود را پر کند.


ایشان تاکید کردند: دانشگاه آزاد اسلامی نیز از ابتدای تاسیس از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی برای رسیدن به این اهداف متعالی ایجاد شد و هم اکنون نیز مسئولان و مدیران باید در این مسیر گام بردارند و برای رفع تمامی نواقص و اشکالات که موجب رنجش و ناراحتی مردم است تلاش کنند.


حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی با بیان اینکه به طور حتم در تمامی این سالها ایرادات و نواقصی نیز بوده است، فرمودند: باید تلاش مسئولان و مدیران رفع تمامی این مشکلات باشد و مدیران، کارکنان، اساتید همگی نسبت به رفع این نواقص مسئول هستند.


ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت انتخاب اساتید در دانشگاه ها اظهار داشتند: سعی کنید بهترین اساتید را انتخاب نمایید که هم از نظر علم و هم از نظر اخلاق نمونه و الگو باشند.


 

 
کد خبر: 153837

وب گردی

وب گردی