تهران-ایسکانیوز: مراجع عظام تقلید در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته نکات مهمی از جمله انتخاب دقیق‌تر اساتید، توجه مضاعف به اسلامی کردن دانشگاه و بومی گزینی را مورد تاکید قرار دادند.

میرزاده: دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است

حمید میرزاده در ادامه دیدار با مراجع عظام قم به دیدن آیت‌الله جعفر سبحانی رفت؛ وی در این دیدار اظهار کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد توسعه به نحوی هستیم که امروز بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان را تشکیل داده‌ایم.

وی افزود: در سراسر کشور در حدود 200 رشته از دوره کاردانی تا دکتری به پذیرش دانشجو مشغول هستیم و در حال حاضر، حدود 1.7 میلیون نفر دانشجو در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت 57 هزار استاد در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: 30 هزار نفر از این افراد اساتید تمام وقت هستند.

وی ادامه داد: 10 میلیون متر مربع فضای آموزش عالی بدون اتکا به بودجه دولتی و تنها بر پایه شهریه‌های دریافتی از دانشجویان دانشگاه آزاد ساخته شده است.

میرزاده با اشاره به تایید امام راحل برای تاسیس دانشگاه آزاد در سال 1361 گفت: بیشترین دانشجویان در تحصیلات تکمیلی امروز متعلق به دانشگاه آزاد هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش این دانشگاه در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای ایران به دلیل وجود دانشگاه آزاد، شاهد آبادانی بیشتر بوده‌ایم.

وی بر ضرورت توسعه اسلامی و فرهنگی در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد تاکید کرد و گفت: اساس دانشگاه بر اساس دین اسلام بوده و مراقبت می‌کنیم هم‌زمان با توسعه علمی، توسعه اسلامی و دینی را هم دنبال کنیم.

میرزاده با اشاره به طرح‌های گسترده علمی و فرهنگی در دست اجرا در دانشگاه آزاد بیان کرد: استفاده از رهنمودهای مراجع عظام تقلید در پیشبرد فعالیت‌های دانشگاه آزاد در دستور کار قرار دارد.

آیت الله سبحانی: تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بسیاری از مشکلات را حل کرد

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در جمع رئیس و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند کسانی که از زمان آگاه هستند هیچ‌گاه غافلگیر نخواهند شد.

وی افزود: زمان و مکان دارای اصطلاحات فلسفی و اجتماعی هستند؛ در فلسفه وقتی بحث از زمان می‌شود مقدار حرکت منظور است ولی در بیان اهل بیت (ع) زمان و مکان به منظور شرایط حاکم بر جامعه به‌کار می‌رود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب، یکی از مشکلات ما کنکور و ورود به دانشگاه بود، خاطرنشان کرد: گرفتاری‌های زیادی در این زمینه وجود داشت زیرا تقاضا برای ورود به دانشگاه زیاد بود ولی مراکز آموزش عالی کمی داشتیم اما پس از انقلاب با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، بسیاری از این مشکلات حل شدند.

وی ادامه داد: در زمان تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی، مصاحبه‌ای داشتم و از این امر استقبال و تقدیر کردم زیرا گرفتاری بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه حل می‌شد.

ghom028

آیت‌الله سبحانی با اشاره به حل مشکل ورود به دانشگاه تا حد زیاد توسط دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: البته تذکراتی هم لازم است؛ نخست اینکه اگر شعبه‌های دانشگاه آزاد در هر شهری، بومی‌های آن مناطق را بپذیرند هم هزینه کمتری به دانشجویان تحمیل می‌شود و هم فرهنگ آن شهر صدمه نمی‌بیند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: گاهی تداخل فرهنگی موجب تنش‌هایی می‌شود که پذیرش بومی می‌تواند از این امر جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه علوم انسانی در ایران هنوز پیشرفت لازم را از نظر محتوا نداشته است گفت: هنوز علوم انسانی ما به صورت صد در صد اسلامی نیستند؛ فرضیه‌های غربی‌ها نباید الگوی ما قرار گیرند و به تمام معنا از آنها پیروی کنیم.

این مرجع تقلید اضافه کرد: غربی‌ها نظریه‌های متعددی در مورد پیدایش دین دارند که نمی‌توان همه آنها را پذیرفت.

وی با تاکید بر اینکه باید به تدریج و با کمک حوزه‌های علمیه، علوم انسانی اسلامی در دانشگاه‌ها تدریس شوند گفت: مراد از اسلامی بودن علوم انسانی آن است که محتوا منطبق بر علوی وحیانی باشند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید رشته‌هایی را تدریس کنند که مورد نیاز جامعه باشند، خاطرنشان کرد: اگر رشته‌هایی باشد که جامعه نسبت به آنها بی‌نیاز یا کم نیاز باشد وقت دانشجویان تلف می‌شود؛ باید با آینده‌نگری، سرمایه‌گذاری بر روی رشته‌هایی باشد که در نهایت، خروجی دانشگاه‌ها گرهی از جامعه باز کنند.

وی تصریح کرد: باید اساتیدی واقعا مومن به اسلام را انتخاب و به کار گرفت؛ در عین تشریح مسائل طبیعی، باید ارتباط آنها را با مبانی دینی و وحیانی حفظ و بیان کرد.

آیت الله آملی: اسلامی کردن دانشگاه‌ها به معنی تولید علوم اسلامی است و نه تفکیک جنسیتی

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با ریيس دانشگاه آزاد اسلامی و برخی از اعضای هیات رئیسه این دانشگاه با تاکید بر حرکت دانشگاه ها در مسیر اسلامی فرمودند: اسلامی کردن دانشگاه ها به معنی تولید علوم اسلامی است و با تفکيک جنسيتي دانشگاه ها اسلامی نمی شود.


حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با اشاره به گزارش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از وضعیت و برنامه های این دانشگاه، فرمودند: گزارش جامع و کامل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مثبت و امیدوار کننده بود.


ایشان با اشاره به تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی و حمایت امام خمینی(ره) در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، فرمودند: دانشگاه آزاد اسلامی از آن جهت که با نفس قدسی امام (ره) تاسیس شد و همچنین داشتن صفت اسلامی باید در این مسیر گام بردارد.


ghom032


حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه با قرائت بیتی از حافظ ؛ "بنازم به دستی که انگور چید مریزاد پایی که در هم فشرد" فرمودند: دانشگاه آزاد اسلامی با نفس قدسی امام خمینی(ره) و به دست بزرگان نظام یعنی رهبر معظم انقلاب و به ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی تاسیس شد و به امید خدا در مسیر اسلامی حرکت می کند.


ایشان با تاکید بر اسلامی بودن دانشگاه ها تصریح کردند: دانشگاه ها با ساختن مسجد، نمازخانه و یا تفکیک جنسیتی اسلامی نمی شوند و آنچه که دانشگاه ها را اسلامی خواهد کرد دانش اسلامی است.


آیت الله آملی تاکید کرد: فیلسوف دینی در پاسخ به سوال چیستی علوم دینی در مرتبه نخست فلسفه خود را الهی می کند و در مرتبه دوم تمامی علوم را الهی و دینی می داند.


حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کردند: اگر فلسفه الهی و فیلسوف الهی رسالت خود را اثبات کند و جهان هستی را از آن خدا بداند به این نتیجه می رسد که تمامی دانشمندان تنها گوشه ای از کار خود را تعریف و تحلیل می کنند برای مثال فیزیکدان تنها بخشی از کار خدا در علم فیزیک را تحلیل می کند و شیمیدان نیز بخشی از کار خدا را در این علم تحلیل می کند.


ایشان در ادامه با تاکید بر رسالت دانشگاه ها در تولید علم  فرمودند: دانشگاه های ما نیز باید در این مسیر گام بردارند و با نگاه و رویکردی علمی به دنبال تولید علوم دینی حرکت کنند و آن موقع است که می توانیم از دانشگاه های اسلامی سخن بگوییم.


حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر نقش دینی در تاریخ معاصر ایران فرمودند: در تمامی این سالها تنها دین و عشق به اهل بیت این کشور و مردمانش را از بدبختی ها و دشواری ها نجات داده است آنگونه که هر زمانی که حس وطن دوستی در زیر لوای دین قرار گرفته پیروزی های عظیمی نصیب ملت ایران شده است.


ایشان با مروزر خاطرات تاریخ معاصر کشور فرمودند: در دو جنگ اول و دوم مردم ایران تنها با اتکا به پرچم سه رنگ در مقابل هجوم بیگانگان قرار گرفتند که نتیجه آن چیزی جز شکست نبود ولی وقتی همین مردم پرچم سه رنگ خود را تحت لوای دین و عشق به امام حسین (ع) قرار دادند پیروزی های غرور آفرین انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی نصیبشان شد.


حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به مذاکرات سنگین و دشوار تیم مذاکره کننده کشور با 1+5 نیز فرمودند: هشت ماه فرزندان عزیر ما به تنهایی در مقابل زیاده خواهی کشور های بزرگ دنیا ایستادند و در برابر زرو گویی این کشورهای قدرتمند تسلیم نشدند این مقاومت این شجاعت این ایستادگی با عزت تنها با پرچم عشق به امام حسین و ائمه بوده است.


ایشان در پایان با آرزوی موفقیت برای مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کردند: به برکت خون شهدا مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در کارها و فعالیت های خود موفق خواهند شد زیرا فعالیت آنها پشتوانه امام (ره) و حمایت رهبر معظم انقلاب و بزرگانی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی را دارد و به امید خدا به تمامی اهداف مقدس خود خواهید رسید.


کد خبر: 153844

وب گردی

وب گردی