تهران-ایسکانیوز: مومیایی کردن اجساد از مواردی است که این روزها کمتر کسی به آن فکر می‌کند حتی آن دسته از افرادی که عزیزشان را از دست داده اند به فکرشان خطور هم نمی‌کند که جسد اموات خود را مومیایی کنند.
برخی از اتفاقات مربوط به دوران و زمان خاصی است و در ذهن مردم در همان زمان هم باقی مانده است . مومیایی کردن اجساد یکی از آن موارد است و همه فکر می کنند که مومیایی کردن اجساد فقط مختص کشور مصر بوده و آنها پادشاهان ، امیران و اشراف را مومیایی می کردند در حالی‌که این کار دربرخی از کشورها برای چهره های مهم و البته متمول اجام می شود و خوب است که بدانید در برخی موارد در کشور ما هم انجام می‌شود.

 

hhe620
برای انتقال جسد به کشوری دیگر  فرایند مومیایی شدن انجام  می‌شود
مدیرکل امور تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی در این باره می گوید: «طبق قوانین بین المللی برای انتقال اجساد از یک کشور به کشوری دیگر، باید فرایند مومیایی کردن روی آنها صورت گیرد تا ظاهر جسد حفظ و از فساد آن جلوگیری شود.»
دکتر پریچهر خزعلی با اشاره به اینکه مومیایی اجساد در پزشکی قانونی کمتر از نصف روز وقت می‌گیرد و یک تکنسین تشریح زیر نظر پزشک این فرایند را انجام می دهد می گوید: « اجساد بعد از مومیایی شدن در سردخانه نگهداری می‌شوند تا خانواده متوفی هماهنگی های اداری لازم را با سفارت و شرکت هواپیمایی انجام دهند.»
او تاکید می کند : « بعد از آن، جسد در جعبه هایی قرار می گیرد که بدنه خارجی آن فلزی و پوشش داخلی اش چوبی است و این جعبه بعد از پلمب شدن در اختیار شرکت هواپیمایی قرار می گیرد.»
دکتر خزعلی می گوید: «بعد از کالبد گشایی جسد، محتویات روده و معده که زودتر فاسد می شوند تخلیه شده و با تزریق مواد شیمیایی به جسد، این مواد وارد بافت ها می شوند و فساد جسد متوقف می‌شود. این فرایند از آنجایی که به انتقال هوایی منتهی می شود و این مرحله بسیار حساس و مهم است، تنها در تهران صورت می گیرد و به ندرت ممکن است پزشکی قانونی شهرهای دیگر اجساد را مومیایی کنند.»

 

1445691_130
فقط اجساد افراد خارجی مقیم ایران مومیایی می شود
نگهداری اجساد پس از مرگ دشوار است مخصوصا اینکه جسد فرد یا افرادی که در کشوری دیگر زندگی می کند و به دلایل مختلف فوت می کند در این مرحله اگر خانواده متوفی درخواست انتقال جسد به کشور خود را داشته باشند پس از طی مراحلی جنازه مومیایی می شود و به کشور متوفی باز
می‌گردد.
دکتر خزعلی با بیان این مطلب می گوید: « در مرحله اول پس از تعیین علت فوت متوفی مقدمات مومیایی شدن فراهم می شود و پس از انجام اقدامات لازم در پزشکی قانونی جسد مومیایی شده با حضور خانواده و نماینده ای از سفارت کشور مقصد و نماینده گمرک در سازمان پزشکی قانونی در جعبه های مخصوص قرار می گیرد و از راه زمینی و یا هوایی به کشور متبوع منتقل می شود.»
اجساد برای اینکه فاسد نشود و شکل ظاهری خود را حفظ کند مومیایی می شود و برای این کار از روش های متعددی مانند انجماد یا به کار بردن انواع مواد شیمیایی این کار انجام می شود .

 

265000_154
هزینه مومیایی کردن اجساد
مومیایی کردن اجساد در ایران ممنوع است و فقط در مورد افرادی انجام می شود که تبعه کشورهای دیگر هستند و در ایران زندگی می کنند .
این افراد اگر به هر دلیلی فوت کنند و خانواده وی درخواست انتقال جسد را داشته باشند جنازه مومیایی شده و پس ازمراحل قانونی به کشور دیگر منتقل می شود .
اماآیا می دانید هزینه مومیایی کردن چقدر است ؟ دکتر خزعلی هزینه هزینه مومیایی کردن هر جسد را در پزشکی قانونی یک میلیون و 500 هزار تومان اعلام می کند و می گوید: « این مبلغ بدون احتساب هزینه های جانبی مانند تابوت و هزینه نگهدای و ...است.»

hhe621

 
کد خبر: 154781

وب گردی

وب گردی