شورای شهر تهران دارای ظرفیت های نظارتی بالایی است که می تواند با برخورداری صحیح از آن مانع جدی برای ریخت و پاش های مالی شهرداری، این نهاد عمومی شود نهادی که بودجه آن توسط مردم تامین می شود. کافیست برای این امر ابزار مناسبی انتخاب شود تا این امر محقق شود.


به تازگی رییس شورای شهر  تهران، نتيجه بررسی و مطالعه گزارش حسابرسی و صورت های مالی منتهی به 29 اسفند سال 91 متعلق به ٢٢ سازمان، شركت، و حوزه های مختلف شهرداری تهران را به اعضای شورا ارجاع داده است. بر اساس این بررسی  ها مشخص شد، متأسفانه مشكلات عديده و عميق در اغلب فرآيندها و فعاليت هاي مالی شهرداری تهران وجود دارد.


عدم تبيين و اجرای گردش كاري مبتنی بر نظم و انضباط مالی و اداری در روند عمليات اجرائی حوزه ها، شركت‌ها و سازمان‌های مورد بررسی و عدم اعمال ضوابط و چارچوب هاي تعريف شده درحوزه هاي مالی، عملياتی و به‌خصوص خلاء سيستم های جامع و مكفی در نظارت، ارزيابی، كنترل های داخلی و نظام گزارش دهی و پاسخگويى به مراجع نظارتی بالادست و نقض آشكار در برخی مراكز و البته فقدان حسابرسی های داخلی در حين اجرا در اغلب مراكز منجر به بروز بی انضباطی مالی در عمليات بزرگترين كلان شهر كشور شده است.


گزارش های حسابرسی واصله، هر چند معطوف به سال ٩١ است، اما نشان دهنده استمرار عدم شفافيت و بی‌انضباطی مالی در مجموعه شهرداری تهران است و عدم برخورد شايسته و دقيق اعضای شورای اسلامی شهر تهران با چنين معضلات مبتلا به شهرداری، نه تنها موجب نهادينه شدن رويكرد قانون گريزی و مديريت براساس سلايق می‌شود، بلكه سبب ساز گسترش تخلف مالی و اداری در نحوه اداره شهر نیز خواهد شد. با این رویکرد لازم است شورای اسلامی شهر تهران، با تأمل بيشتری گزارش های بازرسی و حسابرسی را مورد بررسی قرار داده و ضمن الزام شهرداری تهران به پاسخگويی مناسب و به موقع، اصلی ترين وظيفه خود را كه همانا نظارت است بر مجموعه مذكور اعمال کند.


اگر شوراي شهر در پی تحقق منويات مقام معظم رهبري در حوزه جلوگيري از ريخت و پاش ها و انضباط مالی در شهرداری تهران است، باید بازنگري ساختاری در حوزه نظارتی خود به ویژه در بخش منابع و درآمدهای غير نقد انجام دهد. بر این اساس فوری ترين و مهمترين اقدام شورا، طراحی و اجرای نظام جامع نظارت و كنترل های داخلی و پيش بينی ابزارهای مورد نياز از طريق بازبينی و تصويب آئين نامه، اساسنامه، قوانين و مقررات و حتی پيگيری اصلاح آنها از نهاد قانونگذار (مجلس شوراي اسلامي) است.


استقرار سيستم های نظارتی از جمله حسابرسی داخلی و تشكيل كميته های حسابرسی زير نظر شورا كه بتواند به طور روز آمد و مستمر روند فعاليت های شهرداری و مجموعه های وابسته را رصد کرده و با ارسال گزارش های نظارتی به موقع، مستقل از نهاد اجرائی شهرداری، شورا را در انجام مأموريت هايش ياری رساند. بنابراين تشكيل ديوان محاسبات شهری از اصلی ترين مأموريت های فراموش شده مجموعه مديريت شهري و به ويژه شورای شهر تهران است كه اميدوارم با درايت و همراهى اعضای شورا و در كوتاه ترين زمان ممكن، اين خلاء برطرف شود.


*رییس کمیسیون سلامت شورای شهر

کد خبر: 155325

وب گردی

وب گردی