تهران- ایسکانیوز: محمدعلی سپانلو این روزها به بیماری شدیدی دچار شده و لحظه سرودن شعر را در بستر بیماری می گذراند. این نویسنده می گوید: در دولت قبلی ما فقط شاهد ابتذالی بودیم که به هنرمندان و نویسندگان تحمیل شد. در حسن نیت علی جنتی هیچ شکی ندارم اما امکانات و ممنوعاتی که در وزارت ارشاد وجود دارد، دست همه را می‌بندد. محمدعلی سپانلو در گفت‌وگوبا خبرنگار ادبیات ایسکانیوز به بررسی  برخی از مشکلات ممیزی در دولت فعلی و دولت قبلی پرداخت. این شاعر توانمند کشورمان با تاکید بر حسن نیت علی جنتی،وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی مشکلات تحمیل شده از طرف دولت قبل را غیر قابل حل خواند.


* با توجه به این شما در سال های گذشته نماینده ادبیات ایران در جهان بودید و بارها به عنوان نماینده ایران در همایش های بین المللی ادبیات شرکت کرده بودید و چند سالی است که این سفرها انجام نمی شود ،آیا شرکت نکردن در همایش های بین المللی به دلیل یأسی هست که دولت قبل با ممیزی از طریق وزارت ارشاد به نویسندگان و شعرا تحمیل کرد یا بیماری و مشکلات جسمی هستند که چند سالی هست شما را درگیر کرده؟


- دولت قبلی هیچوقت توانست به ما یاس تحمیل کند بلکه فقط توانست به ما ابتذال تحمیل کند و دلیل اصلی کناره‌گیری من از شرکت در همایش‌های بین‌المللی ادبیات، بیماری من بود. بارها از من دعوت کردند در همایش‌ها شرکت کنم که به دلیل بیماری ترجیح دادم در فرصت هایی که پیش می آمد افراد جوانی را که در این حوزه صلاحیت داشتند معرفی کنم.


*ارزیابی شما از ممیزی در دولت جدید نسبت به دولت پیشین چیست؟


- در دولت قبل یک نرم‌افزار وجود داشت که نسخه الکترونیکی اثر در آن اجرا می‌شد و نتیجه ممیزی را از یک نرم افزار می‌گرفتند نتیجه این نوع ممیزی فوق العاده ضعیف بود و به جهاتی شبیه به باقی کارهای فرهنگی در دولت قبل بود. به طور مثال در یکی از شعرهای من که گفته بودم "از زن لخت درخت به زمین غلتیدم" چون از کلمه لخت استفاده شده بود به من گفتند بر ای اصلاح باید به وزارت ارشاد بروم و بعد از اصلاح من آن عبارت را با سه نقطه آوردم یعنی نوشتم" از زن.... درخت به زمین غلتیدم" این سه نقطه را به دو دلیل آوردم یک اینکه ذهن مخاطب را خیلی بیشتر منحرف می‌کند و با این انحراف قصد داشتم پایین بودن سطح علمی و کیفی ممیزی در دولت قبل را ثابت کنم و دلیل مهم‌تر هم این بود که بگویم ما در این دوره با سانسور مواجه هستیم نه ممیزی!


* در دولت جدید کتابی برای گرفتن مجوز انتشار به وزارت فرهنگ معرفی کرده اید؟


- در حال حاضر کتابی در ارشاد دارم که سه سال است منتظر اجازه انتشار آن هستم اما در دولت قبل گزارش‌هایی بر آن کتاب نوشته اند که اجازه انتشار را خیلی سخت کرده یکی دیگر از معضلاتی که در دولت قبل شاهد آن بودیم، پیش داوری‌هایی بود در مورد بعضی از ما که هرچه از خودمان دفاع می‌کردیم کار پیش نمی‌رفت و تاثیری نداشت اما به طور کلی از دوستان و بعضی از اهالی فرهنگ و هنر گزارش‌هایی دارم که مجوز انتشار گرفتن از وزارت ارشاد فعلی خیلی راحت‌تر و با ممیزی دقیق‌تری پیش می‌رود.


* آیا علی جنتی را در اصلاح زیرساخت‌های اشتباه در وزارت ارشاد کارآمد می‌دانید؟


- رفتار دولت قبل در وزارت ارشاد به گونه ای بود که به این مقطع هم تحمیل شده، به هر روی من در حسن نیت علی جنتی شکی ندارم اما کارآمدی امری است که به حسن نیت ربطی ندارد و منوط به امکانات و ممنوعات است. در دولت قبلی همه چیز به سمت سخت شدن پیش می‌رفت و الان دیگر نمی‌توان آن‌ها را اصلاح کرد به طور مثال بانوان می‌توانستند برای دیدن مسابقات والیبال به استادیوم بروند اما آن را ممنوع کردند و حتی به خبرنگارهای زن هم اجازه ورود به استادیوم نمی‌دهند حالا دولت جدید هر تلاشی برای بازگشت بانوان به استادیوم بکند نمی‌تواند موفق باشد. در حال حاضر همه چیز به سمت ممنوع شدن پیش می‌رود و هیچ ممنوعی به سمت آزاد شدن حرکت نمی‌کند.


*آیا در حال حاضر کتابی در دست چاپ دارید؟


- در حال حاضر چندین کتاب نیمه تمام دارم که به دلیل کمر درد توان نشستن پشت میز را ندارم و آن‌ها هم ناقص مانده‌اند. در شعر لحظه ای که برای سرودن به وجود می‌آید را لحظه عروسی شعر می‌گویم اما به دلیل ضعف جسمی آن لحظه من روی تخت خوابیده‌ام و نمی‌توانم کار نوشتن را ادامه دهم. در حال حاضر تنها اثری که وجود دارد کتابی است با عنوان "زمستان بلاتکیف ما" که در سال 88 به وزارت ارشاد تحویل دادم و هنوز اجازه انتشار نگرفته است.


* درگیری شما با بیماری ریه و کمر درد به نوعی تمام اهل ادب و فرهنگ را نگران کرده .در پاپیان تقاضا‌ داریم راجع به وضعیت جمسی‌تان توضیحی بدهید.


- بیماری ریه من یکی از چنیدین هدیه‌های دولت قبل بود که با ارائه بنزین غیر استاندارد به مردم و مصرف آن بنزین‌ها من هم مانند خیلی از هم‌وطنان خودم به بیماری ریه دچار شدم و سرطان ریه گرفتم اما خوشبختانه پزشک‌ها توانستند پیشرفت آن را متوقف کنند و کمر درد هم به همین طریق در حال درمان است.

کد خبر: 15697

وب گردی

وب گردی