جاناتان مستر، در شورای روابط خارجی آمریکا نوشت:ارتش روسیه پس از دوران سقوط شوروی دچار مشکلات زیادی شد و زیر سایه ابرقدرت های جهان به خصوص غرب قرار گرفت.در حال حاضر به دلایل امنیتی و سیاسی جهانی ،مقامات روسی به دنبال نوسازی تجهیزات سبک و سنگین جنگی کشور هستند.تجهیزاتی که غالبا وامدار دوران شوروی هستند.تجهیزاتی که در حال حاضر بیشتر آن ها در برابر جنگ افزار های غربی به مشتی آهن پاره می مانند.با این حال این تصمیم دولت روسیه موجب نگرانی تحلیلگران غربی شده است.آن ها از خود می پرسند امروز روسیه با وجود چنین تجهیزات عقب افتاده ای ابایی از جنگ افروزی و تجاوز به خاک یک کشور مستقل ندارد.تصور کنید تجهیزات خود را منطبق با قرن بیست و یکم و جنگ های این سده کند.آن گاه روسیه به طور حتم با شدت بیشتری به زورگویی و اقدامات تحریک آمیز خواهد پرداخت.گرجستان و اوکراین را به یاد بیاورید.هر دو کشور از جمهوری های تحت کنترل شوروی بودند،پس از آن که به دنبال برقراری روابط گسترده تر با غرب بر آمدند.مورد حمله روسیه قرار گرفتند.

به گزارش ایسکانیوز، شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه نوشت:روسیه در حال حاضر حضوری گسترده در جمهوری های سابق شوروی دارد.کشور هایی که عمدتا ارتش هایی ضعیف و نظام هایی دیکتاتوری دارند و روابطی حسنه با مسکو دارند.به عنوان مثال روسیه طبق قرارداد های امنیتی سال 1992، 3هزار و 200 نیرو در ارمنستان،7 هزار نیرو در آبخازیا و استیا،500 نفر در قرقیزستان و 5 هزار نفر در تاجکستان دارد.ذکر این نکته نیز قابل توجه است که روسیه از مجموع تمام جمهوری های سابق شوروی ،نیرو،تانک و جنگنده بیشتر در اختیار دارد.

یکی از بخش های این نوسازی و تغییرات در ارتش روسیه، به استفاده از نیرو های حرفه ای به جای جوانان عادی مربوط می شود.نیرو های فعلی روسیه عمدتا شامل جوانان بین 18 سال تا 27 سال می شوند.در حال نیروهای هوابرد روسیه که شامل 35 هزار تکاور می شود،بزرگترین تکیه گاه کشور برای حل مناقشات و بحران های امنیتی است.فرمانده این لشگر مستقیما به ولادیمیر پوتین گزارش می دهد و دستور ارتش را نیز از او می گیرد.پوتین برای اطمینان بیشتر از امنیت کشور،نیروی کنترل عملیات های ویژه را در سال 2013 تاسیس کرد.نیرویی که وظیفه فرماندهی عملیات های خارج از مرز را بر عهده دارد.

در همین حال این بازسازی بسیار کند پیش می رود.عمده تجهیزات ارتش دهه ها عمر دارند.نیروی دریایی شوروی که زمانی در کنار آمریکا سلطان آب ها بود.اکنون به نیرویی پیر و خسته تبدیل شده .همه کشتی های ناوشکن و حتی تنها ناو هواپیمابر غیر اتمی روسیه نیز متعلق به عهد شوروی است.قابل ذکر است ایالات متحده در حال حاضر 10 ناو هواپیمابر اتمی در اختیار دارد.نیروی هوایی نیز اکنون وضع خوبی ندارد.با این که در سالهای آینده قرار است کارخانه سوخو جنگنده های نسل پنجم (تی -50) را در اختیار ارتش قرار دهد، به دلایلی این تولید به کندی پیش می رود و نیروی هوایی روسیه متکی به جنگنده ها و هواپیما های دهه 80 متکی است.

روسیه بازسازی سیستم های دفاع هوایی و فضایی را در اولویت خود قرار داده است.می توان گل سر سبد این تلاش ها را نیز سیستم دفاعی "اس-400" نامید .این سامانه دفاعی در اطراف مسکو و مناطق استراتژیک روسیه مستقر شده است.گزارش هایی هم وجود دارد که نشان می دهد سامانه "اس-500" نیز در دست ساخت است..

تنها قابلیتی که باعث می شود روسیه جایگاه خود به عنوان یک ابرقدرت را از دست ندهد،زرادخانه اتمی این کشور است که با ایالات متحده برابری می کند.مسکو در حال حاضر بیش از هزار و 500 کلاهک جنگی استراتژیک دارد که بر روی موشک های قاره پیما،ناوشکن،زیردریایی و بمب افکن های سنگین سوار شده اند.در همین حال ارتش روسیه بیش از 2 هزار کلاهک غیر استراتژیک هسته ای نیز دارد.

روسیه پس از سقوط شوروی و جنگ عراق،که در آن تجهیزات ساخت روسیه ارتش عراق به راحتی توسط تانک ها و جنگند های ائتلاف شکار می شدند،دچار وحشت شد.بمباران یوگسلاوی در سال 1999 چیزی جز افزایش نگرانی های کرملین را به دنبال نداشت.مسکو بیم داشت که دیر یا زود مورد هجوم آمریکا و متحدانش قرار خواهد گرفت.به همین دلیل استاندارد های خود برای استفاده از بمب هسته ای را کاهش داد.دکترین شوروی تنها در صورت حمله اتمی اجازه پاسخ اتمی را می داد.با این حال روسیه هر گونه حمله به خاک کشور را شایسته پاسخ اتمی می داند.

بسیاری از قابلیت های هسته ای روسیه در نوسازی هستند.به عنوان مثال زیردریایی ها و بمب افکن های جدیدی برای حمل این سلاح ها وارد خدمت شده اند.زمزمه هایی نیز به گوش می رسد که روسیه به دنبال بازسازی موشک های قاره پیما متعلق به عصر شوروی است.

بحران پنج روزه گرجستان در سال 2008 کمبود های کرملین در زمینه حمل و نقل و اطلاعات ارتش بزرگ روسیه را مشخص کرد.تجهیزات از رده خارج روسیه می تواند کشور را برای دفاع از خود در برابر تهاجم خارجی دچار مشکل کند. جنگ گرجستان آخرین جنگ قرن بیستمی ارتش روسیه بود.آخرین جنگی که روسیه در آن از تجهیزات ساخت سده گذشته استفاده می کرد. در هفته های پس از این بحران وزیر دفاع با اجازه ولادیمیر پوتین تصمیم به کاهش نیرو های ارتش از 1.2 میلیون نفر به 1 میلیون نفر گرفت.اولین قدم برای بازسازی ارتش عقب افتاده روسیه.

رهبران روسیه می پندارند احتمال حمله ناتو به روسیه وجود دارد.این یکی از بزرگترین نگرانی های جنگ سرد بود.اکنون کرملین در مقابل گسترش نفوذ ناتو به سمت شرق هشدار می دهد.اقداماتی از قبیل نصب سپر دفاع موشکی و استقرار نیرو در شرق همواره به چشم کرملین تهدید محسوب شده اند.با این که کاخ سفید همواره اعلام کرده است این سامانه ها تنها برای مقابله با تهدیدات احتمالی کشور هایی از جمله ایران است،مسکو این را تنها بهانه ای احمقانه می پندارد.زیرا ایران هیچ گاه به دنبال موشک باران اروپا نبوده و نخواهد بود.آن ها اعتقاد دارند چنین تجهیزاتی می تواند تعادل استراتژیک را به نفع غرب تغییر دهد.

در همین حال مسکو معتقد است انقلاب های رنگین شرق اروپا نیز با توطئه آمریکا و دشمنان روسیه برای خنثی کردن نفوذ مسکو به وجود آمدند.کرملین تظاهرات آزادی خواهانه و پیشرفت های نظامی آمریکا را به عنوان دو تهدید بزرگ علیه خود می بیند.

بازسازی ارتش روسیه به کرملین اجازه می دهد راحت تر از مرز های گسترده خود دفاع کند.با این حال حمله این کشور به اوکراین و گرجستان نگرانی های عمده ای را بوجود آورده است.بسیاری بیم دارند شخص پوتین به دنبال استفاده از قدرت نظامی برای بازسازی امپراطوری سقوط کرده شوروی است. مدتی پیش تر از تصرف کریمه پوتین در سخنانی اعلام کرد از حقوق روس ها در هر نقطه از کره خاکی دفاع خواهد کرد.در ماه آوریل نیز از مناطق گسترده از اوکراین با نام "نوروسیا" یاد کرد.نامی که در دوران تزار ها استفاده می شد.به گفته مقامات ناتو و اوکراین،مسکو تجهیزات و نیرو های خود را در اختیار جدایی طلبان شرق اوکراین گذاشته است.همان اقداماتی که در گرجستان و در حمایت از دولت جدایی طلب آبخازیا کرد.

همان طور که هر چیزی قیمتی و هر اقدامی عکس العملی دارد،اقدامات تحریک آمیز روسیه نیز با واکنش غرب مواجه شد.روسیه را از گروه هشت کشور صنعتی جهان اخراج کردند و تحریم هایی را علیه مسکو تصویب کردند.در این بحبوجه ارتش روسیه نز متحمل ضرر شده است.فرانسه تحویل ناو های هلیکوپتر بر مسیترال را به حالت تعلیق در آورده است.تحلیلگران اعتقاد دارند چالش های بسیار بزرگتری در مسیر پوتین نهفته است.سیاست های قرن نوزدهمی پوتین همانند شمشیر دو لبه می ماند و می تواند خشم و شورش اقلیت های پر تعداد غیر روس ساکن روسیه را به دنبال داشته باشد.افرادی که می توانند چالشی بزرگ در برابر حاکمیت و نظام پوتینیسم باشند.

رهبران ناتو تصمیم به تقویت سامانه های دفاعی در شرق اروپا کرده اند.در همین حال تعداد جنگنده های مستقر در بالتیک را 16 برابر کرده اند.در همین حال طرح نیروی واکنش سریع در شرق اروپا را نیز تصویب کردند که انتظار می رود تا اوایل سال 2016 عملیاتی شود. به نظر می رسد اوکراین در جنگ سرد جدید نقش آلمان پس از جنگ جهانی دوم را ایفا خواهد کرد.پس طبیعی است اوکراین غربی باید مشمول دریافت کمک های مالی و نظامی غرب قرار بگیرد.پس از آن کشورهای همسایه روسیه از جمله بلاروس،لیتوانی،فنلاند و سوئد مورد تهدید روسیه قرار خواهند گرفت که باید تمام و کمال از آن ها دفاع کرد.

بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده هستند که ناتو باید خود را برای مقابله با روش های نظامی روسیه که در اوکراین شاهد آن ها بودیم آماده کند.
کد خبر: 157477

وب گردی

وب گردی