تهران- ایسکانیوز: برای حفظ و ارتقای سلامت حتما باید به میزان کافی ورزش کرد که البته این فعالیت ورزشی می‌تواند به شکل‌های مختلف انجام شود. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا یا هر نوع ورزشی که بتوان به صورت یکنواخت و ممتد آن را انجام داد، مناسب است.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بهرام صالح نیا عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن گفت: یکی از بهترین ورزش ها که پزشکان انجام آن را برای سلامتی همه افراد و در هر سنی لازم و ضروری می دانند پیاده روی و دویدن است. این دو ورزش کم خرج و ساده چنانچه در فضا و مکانی مناسب و با در نظر گرفتن شرایط لازم انجام شود بهتر است. ولی اگر شرایط فراهم نباشد آنها می‌توانند از دستگاه‌های ورزشی که در محیط‌های بسته قرار گرفته است، استفاده کنند.استفاده از تردمیل به عنوان یک وسیله ورزشی جای خود را در بسیاری از خانه ها باز کرده است. البته راه رفتن یا دویدن در فضای باز به دلایل متعددی بهتر از استفاده از تردمیل است ولی به دلایل مختلفی ممکن است نتوانیم در فضای باز راه برویم. کمبود وقت مهمترین آنها است. راه رفتن یا دویدن در فضای باز میتواند با خطرات احتمالی ناشی از آسیب های محیطی همراه باشد که این خطرات در خانه وجود ندارد یا حداقل کمتر است. تردمیل در صورتیکه به درستی استفاده شود می تواند وسیله ورزشی بسیار مفیدی باشد و در صورت استفاده نامناسب میتواند موجب بروز درد در بسیار از نقاط بدن مانند ستون فقرات، لگن، زانو، ساق و یا مچ پا شود.


نکات ویژه درخصوص استفاده از تردمیل


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن گفت ،تمامی افراد( سالم، خصوصاافرادی که بیماری خاصی دارند) حتما فبل از استفاده ازاین دستگاه ،باید به پزشک متخصص مراجعه نمایند.


افرادی که مبتلا به زانو درد هستند نباید این وسیله ورزشی رابه کار ببرند و بهتر است که از دوچرخه های ثابت جهت ورزش استفاده کنند. افراد باید قبل از ورزش با تردمیل از لحاظ جسمانی ارزیابی شوند تا علایمی همچون ابتلا به سرگیجه، تپش قلب، افت فشار خون و بیماری های قلبی و ریوی در آنان مورد بررسی قرار گیرد.


قبل از استفاده از تردمیل مانند سایر ورزش‌ها حتما باید بدن را گرم کنید(حرکات کششی ایستاوپویا)


گرم کردن و سرد کردن (روی تردمیل):


راه رفتن روی تردمیل را باید با سرعت کم شروع کنیم. حداقل 5 دقیقه راه رفتن آهسته بر روی ترمیل بدن ما را آماده می کند تا با سرعت بیشتر راه رفته یا بدویم. استفاده از سرعت های بالای تردمیل بدون گرم کردن موجب کشیده شدن عضلات و تاندون ها شده و میتواند به بدن آسیب وارد کند. در پایان هم باید حدود 5 دقیقه سرعت تردمیل را بتدریج کاهش داد تا بدن به اصطلاح سرد شود.


آهسته شروع کنید:


برای راه رفتن بر روی ترد میل ناگهانی اقدام به این کار نکنید. بهتر است که ابتدا در کناره‌ی دستگاه و نزدیک دستگیره‌ها باشید. دستگیره‌ها را بگیرید و به آرامی‌همراه با حرکت دستگاه گام بردارید. تا هنگامی‌که احساس راحتی نمی‌کنید به این کار ادامه دهید. وقتی به این شرایط عادت کردید می‌توانید به قسمت میانی تسمه رفته و دستگیره را رها کنید.


فردی که از سلامت جسمانی کامل برخوردار است بهتر است که برحسب آمادگی خودش و با شیب صفر درجه از تردمیل برنامه ریزی نماید وبه تدریج برحسب بالا رفتن ضربان قلبش افزایش سرعت داشته باشد.


هنگام استفاده از تردمیل باید حتما از کفش ورزشی مناسب استفاده کرد.( کفش مناسب با کفی قابل ارتجاع)چراکه برخی افراد بدون پوشیدن کفش روی تردمیل می‌دوند در حالی که این کار بسیار اشتباه است و می‌تواند موجب بروز صدمات و آسیب‌های جدی به فرد شود.


توصیه می‌شود برای حفظ سلامت، پنج روز در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش‌های هوازی انجام دهید. بنابراین اگر کسی ورزشکار حرفه‌ای نباشد و بیش از حد در روز ورزش کند، نه تنها کاری به نفع سلامتش نکرده، بلکه احتمال بروز آسیب‌ها را نیز افزایش داده است.استفاده از تردمیل هم محدودیت‌هایی دارد و استفاده بیشتر به معنای فواید بیشتر نیست. توصیه می‌شود با توجه به هدفی که دارید، مدت و شدت ورزش را تعیین و طبق آن از تردمیل استفاده کنید.


بهترین روش تعیین کنترل سرعت تردمیل، استفاده از تست تنفس است، یعنی با دویدن بروی دستگاه و همراه با آن گفتن سه کلمه و کشیدن یک نفس عمیق است..


کمی سر بالایی :


توصیه میشود شیب کف ترد میل حدود 2 درجه به سمت بالا باشد. این عمل موجب می شود تا راه رفتن بر روی تردمیل به راه رفتن بر روی زمین شبیه تر شود.


طول قدم ها بلند نشود :


این اتفاق وقتی میفتد که سرعت حرکت نوار تردمیل بیش از توان فرد در حرکت بر روی آن است. در این حال این فرد نیست که بر روی نوار راه میرود بلکه نوار است که پای فرد را به سمت عقب میکشد. پس فاصله قدم ها بیشتر میشود. این افزایش طول قدم موجب کشیده شدن عضلات و تاندون ها و رباط ها شده و دردهایی را در اندام ایجاد میکند. روش مناسب راه رفتن بر روی تردمیل برداشتن قدم های کوتاه ولی با تکرار بیشتر است.


فشار را بروی دست نیندازید :


بسیاری از افراد تازه کار در حین راه رفتن بر روی تردمیل دسته آن را محکم میگیرند. این کار بکلی اشتباه است. گرفتن دسته ها با دست موجب میشود تا فرد بجای اینکه بر روی نوار تردمیل راه برود با دست های خود محکم تردمیل را گرفته و نوار تردمیل پاهای وی را به سمت عقب بکشد.


سرپایین نباشد :


نگاه کردن به پاها در حین استفاده از تردمیل موجب فشار بیش از حد به گردن شده و ممکن است موجب درد گردن شود. بعضی ها هم مکررا به صفحه تردمیل نگاه میکنند تا ببینند چه موقع میتوانند از دستگاه پایین بیایند. این هم اشتباه است. در راه رفتن بر روی تردمیل باید مستقیما به جلو نگاه کرد. یکی از راه های مناسب برای اینکه به جلو نگاه کنیم و گذشت زمان را در حین راه رفتن بر روی تردمیل احساس نکنیم گذاشتن یک تلویزیون در جلوی دستگاه و نگاه کردن به برنامه دلخواه خود در حین را رفتن است.

کد خبر: 157614

وب گردی

وب گردی