تهران - ایسکانیوز: طی سه روز برگزاری نمایشگاه هم افزایی دولت، صنعت و دانشگاه، بخش قابل توجهی از اجتماع بزرگ دانشگاهیان صنعتی شریف، با ظرفیت ها و توانمندی های معاونت علمی و واحدهای تابعه آشنا شدند، ضمن این‌که توانستند زمینه‌ و ظرفیت دریافت تسهیلات و سازوکار حمایت از طرح‌هایشان را فراهم کنند.


به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، به مدت سه روز، یکی دیگر از دانشگاه های صنعتی و برجسته کشور، شاهد برپایی نمایشگاه هم‌افزایی دولت، صنعت و دانشگاه بود. این نمایشگاه این بار در دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشگاه‌های مطرح و نام‌ آشنای کشور در حوزه صنعت و فناوری برپا شد.


دومین نمایشگاه هم‌افزایی دولت، صنعت و دانشگاه، از روز صبح دوشنبه 17 آذرماه سال‌جاری در دانشگاه صنعتی شریف کار خود را آغاز کرد. کم‌تر از یک هفته قبل، همین نمایشگاه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یکی دیگر از دانشگاه های برجسته صنعتی کشور مهمان دانشجویان و اساتید این دانشگاه بود. غرفه‌هایی از ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، مراکز و واحدهای فناوری و شرکت های دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی شریف در نمایشگاه هم‌افزایی دولت، صنعت، دانشگاه به ارائه دستاوردها، توانمندی ها و ظرفیت‌ها خود به دانشگاهیان می‌پرداختند.


همچون نخستین دوره این نمایشگاه که هفته گذشته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد،‌ از صفر تا صد برگزاری این نمایشگاه توسط دست‌اندرکاران پارک فناوری پردیس معاونت علمی انجام شد.


بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهوری


روز نخست برپایی این نمایشگاه با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و برخی از مدیران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرد. دانشجویان علاقمند زیادی از این دانشگاه برجسته کشور در نمایشگاه حاضر شده بودند و علاوه بر ارزیابی دستاوردهای شرکت‌های زیرمجموعه دانشگاه خود که اغلب، دوستان و هم‌کلاسی هایشان در آن دستی داشتند، از ظرفیت ها و امکانات علمی و فناوری معاونت نیز آگاه شدند. فضایی دوستانه با رنگ و لعاب علمی و فناوری، شاخصه اصلی این نمایشگاه بود.


دومین روز از برگزاری این رخداد، نمایشگاه شاهد حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و بازدید وی از غرفه‌های حاضر بود. دکتر سورنا ستاری، به همراه دکتر فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، دکتر وطنی معاون توسعه فناوری، کرمی مشاور معاون علمی و فناوری، جمعی از دبیران ستادهای توسعه فناوری، صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی و برخی از اساتید برجسته دانشگاه صنعتی شریف به بازدید از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه پرداختند. بسیاری از فناوران امروز و دانشجویان قبل، رو در رو مشکلات و دغدغه‌هایشان را با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در میان گذاشتند و پیرامون دستاوردها و توانمندی‌هایشان صحبت کردند.


دکتر ستاری، با توانمندی‌ها و توانمندی‌های این فناوران که اغلب جوان، آشنا شد، دغدغه ها و مشکلات آنان را دریافت می کرد، راهکارها و رهنمودهایی به ایشان ارائه می‌داد و گاهاً خواستی را به یکی از معاونین همراه جهت پیگیری محول می‌کرد.


تا پایان این نمایشگاه، تعدادی از دبیران و مسئولان ستادهای توسعه فناوری علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه به بازدید از این نمایشگاه پرداختند.


حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور


طی سه روز برگزاری این نمایشگاه،‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناوری و صاحبان طرح‌های خلاقانه، دستاوردهایشان در این نمایشگاه را در معرض دید دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف گذاشتند.


شرکت دانش‌بنیان گام‌تک تبریز،‌ توانسته محصول پاک‌کننده صنعتی را ارائه دهد که نسبت‌به نمونه های مشابه دارای برتری‌هایی است از جمله این که بر خلاف نمونه‌های مشابه در این محصول دانش‌بنیان از هیچ گونه حلال صنعتیاستفاده نشده است. این شرکت دانش‌بنیان قصد دارد درآینده پاک‌کننده‌های قلیایی و اسیدی جدید از طیف همین محصول را به بازار ارائه کند.


محصولاتی بدون مشابه


شرکت دانش‌بنیان آریاطب فیروز، که در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند، دستگاه همودیالیز را برای بیماران دچار نارسایی‌های کلیوی برای اولین بار در خاورمیانه عرضه کرده است. این محصول دانش‌بنیان ساخت ایران، در خاورمیانه مشابه دیگری نداشته و با ویژگی‌های منحصربه‌فردی عرضه می‌شود. قابلیت افزون ساختن امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری روی این دستگاه و برحسب نیاز مراکز درمانی مختلف، از شاخصه‌های این محصول دانش‌بنیان ساخت داخل عنوان شده است. دستگاه توزیع شربت متادون، برای بیماران اعتیاد محصول دیگری بود که این شرکت در نمایشگاه عرضه داشت. این دستگاه میزان متادون مصرفی هر بیمار را، بر حسب تجویز پزشک و طبق برنامه زمان‌بندی دقیق، به بیماران ارائه می کند.


کند و کاو در اعماق زمین


یک تیم تحقیقاتی با ارائه محصول فناور خود توانست در این نمایشگاه توجه بسیاری از دانشگاهیان و فعالان صنعتی را به خود جلب کند. این واحدفناور که به تازگی در حوزه تولید رآکتور تولید سوخت‌های زیستی فعالیت می‌کند، یکی از محصولات دانش‌بنیان خود تحت عنوان روبات بازرسی مجاری و تاسیسات غیرقابل دسترس را عرضه کند. این روبات مدلی ویژه از روبات‌های بازرسی ویدیوییی تأسیسات غیرقابل دسترس می‌باشد که به دلیل به‌کارگیری فناوری‌های جدید در ساخت و کنترل آن برای اولین بار امکان بازرسی از عمق 1000 متری تاسیسات و خطوط لوله را فراهم آورده است. این شرکت به‌تازگی فعالیت خود در ساخت رآکتور تولید سوخت‌های زیستی را آغاز کرده است.


فتح آسمان‌ها توسط یک محصول فناور


شرکت دیگری تحت عنوان فاتح آسمان شریف، ‌با تولید دستگاه هلی‌شات ساخت ایران، توانسته است فناوری فیلمبرداری هوایی از ارتفاعات بالا را برای اولین بار توسط یک شرکت فناور داخل کشور فراهم کند.


پرورش خلاقیت و اندیشه کودک با بازی‌های سالم


شرکت چوبین که برای خردسالان اسباب‌بازی‌های سرگرم‌کننده تولید می‌کند، هدف خود را فراتر از یک سرگرمی برده و در کنار سرگرم کردن مخاطب، سلامت، پرورش خلاقیت، تفکر و باروری اندیشه کودکان را نیز مورد توجه قرار داده است. شرکت چوبین که جزو شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌ها نرم و هویت‌ساز است، با تولید اسباب‌بازی‌های خود را با استفاده از چوب طبیعی، طوری طراحی کرده است که در رشد فیزیکی، رشد احساسی و اجتماعی و رشد فکری کودک دخیل باشند.


شبیه‌سازی واقعیت


محصول این شرکت در نگاه نخست کمی پیچیده به نظر می‌رسد، اما هنگام استفاده خاطرات شهرفرنگ را برای آن‌ها که این سرگرمی را در خاطر دارند یادآور می‌شود. شرکت آگیرا- آرمان‌گیتی در حوزه فناوری‌های حوزه گردشگری فعالیت می‌کند. این شرکت که به همت تعدادی جوان خوش ذوق و خلاق فارغ‌التحصیل از چند دانشگاه صنعتی کشور هستند ایجاد شده، توانسته است با بهره‌گیری و بومی سازی فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، مکان‌های مختلفی را به صورت مجازی شبیه‌سازی کند. به گفته یک فعال آگیرا- آرمان‌گیتی ، شبیه‌سازی مکان‌های گردشگری و موزه‌ها از مهم‌ترین کاربردهای این فناوری است. ویژگی این خدمت برنامه‌نویسی به طور کامل توسط متخصصان جوان شرکت صورت گرفته است و تا سال آینده این فناوری چند موزه و محل گردشگری مهم کشور را شبیه‌سازی خواهد کرد.


بسیاری از دانشجویان علاقمند، با مراجعه به غرفه ستادها و معاونت‌های حاضر در نمایشگاه، در پی یافتن مسیری برای آغاز طرح فناورانه و جلب حمایت برای شروع کارشان بودند. غرفه‌های ستادهای توسعه فناوری، صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران کشور، بنیاد ملی نخبگان و دیگر معاونت‌های نواوری و تجاری‌سازی فناوری، بازار دارایی‌های فکری و مرکز توسعه کسب و کار فناوری، به راهنمایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علاقمند پزداختند.


طی سه روز برگزاری این نمایشگاه، بخش قابل توجهی از اجتماع بزرگ دانشگاهیان صنعتی شریف، با دستاوردهای معاونت علمی و واحدهای تابعه آشنا شدند، ضمن این‌که توانستند زمینه‌و ظرفیت دریافت تسهیلات و سازوکار حمایت از طرح‌هایشان آشنا شوند.


نمایشگاه هم‌افزایی دولت، صنعت و دانشگاه دومین حضور خود در دانشگاهی دیگر پشت سر گذاشت. این نمایشگاه عصر امروز چهارشنبه نوزدهم آذرماه به کار خود پایان می دهد. میزبان بعدی این نمایشگاه دانشگاه الزهرا خواهد بود.


 
کد خبر: 164002

وب گردی

وب گردی