پهپاد های ایرانی ممکن است به زودی در آسمان مکزیک به پرواز در آیند.

به گزارش ایسکانیوز نشنال اینترست در ادامه نوشت، این چیزی است که "علاالدین بروجردی" رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می گوید. او در راس هیئت نمایندگان ایرانی سفری چهار روزه به مکزیک داشت. سفری که در نوع خود از زمان انقلاب اسلامی بی نظیر بود.
یکی از دستاورد های مهم این سفر عقد قرار داد هایی برای گسترش همکاری های دو کشور در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بود. در ادامه دو طرف بر سر افزایش همکاری های نفتی نیز به توافق رسیدند.
در هنگام بازگشت بروجردی در سخنانی اعلام کرد مقامات مکزیکی نسبت به خرید پهپاد های ساخت ایران ابراز تمایل کرده اند .بروجردی در مصاحبه با خبرگزاری فارس هدف از خرید این تجهیزات را کمک به نبرد با کارتل های قاچاق مواد مخدر اعلام کرد.
مکزیک تاکنون این اخبار را تایید نکرده است. بررسی اظهارات بروجردی در نوع خود مهم است؛ در همین حال نمایندگان مجلس اعلام کردند دو طرف بر سر این موضوع که آمریکا نقشی اساسی در تولید گروه های تروریستی همانند داعش داشته است توافق دارند.
این خبر که برخی از مقامات مکزیکی برای خریداری پهپاد های ایرانی ابراز تمایل کرده اند خیلی هم عجیب نیست؛ از آن جایی که دولت مکزیک درگیر نبردی سخت با کارتل های مواد مخدر است لذا پهپاد ها نقشی مهم و گسترده در این نبرد پیدا کرده اند. براساس برخی گزارش ها بازار پهپاد ها در مکزیک در یک سال رشدی هفت برابری داشته است.
تمایل مکزیک برای استفاده از پهپاد ها به منظور مبارزه با کارتل های مواد مخدر به سال 2013 بازمی گردد. زمانی که مکزیک به طور مخفیانه با حضور پهپاد های شناسایی آمریکایی در آسمان خود موافقت کرد. البته به شرط آن که این اطلاعات بلافاصله و فقط به مقامات مکزیکی تحول داده شوند. این توافق پس از مدتی علنی شد و باعث ایجاد موجی از خشم عمومی شد. بسیاری از مردم مکزیک این اعمال آمریکا را نادیده گرفتن استقلال کشور می دانند.
مکزیک علاقه زیادی  به در اختیار داشتن پهپاد دارد؛ به عنوان مثال نیروی هوایی این کشور در سال 2009 به طور مخفیانه پهپاد های پطروس ساخت رژیم اسراییل را برای مبارزه با قاچاقچیان خریداری کرد. هواپیما های مدل پطروس از محبوبیت زیادی در آمریکای لاتین برخوردار هستند. این پهپادها می تواند تا ارتفاع هجده هزارفوت و به مدت 20 ساعت به طور مداوم پرواز کند. پلیس این کشور نیز از پهپاد های ساخت رژیم اسراییل استفاده می کند.
برخلاف مکزیک که با وجود نیاز به پهپاد ها توانایی محدودی در ساخت آن ها دارد،با این حال ایران در سال های گذشته این توانایی خود را به طور فزاینده ای افزایش داده است. تحلیلگران عقیده دارند ایران از زمان دهه هشتاد و جنگ با عراق علاقه زیادی به مالکیت پهپاد داشته است.با این حال در سالهای گذشته این توانایی را بومی سازی کرده است. در سالهای اخیر ایران تعداد زیادی پهپاد های سبک و سنگین را معرفی کرده است. به عنوان مثال پهپاد مدل شاهد 129 و هرمس 450 نمونه هایی هستند که از مدل های اسراییلی مهندسی معکوس شده اند.

ایران در حال حاضر علاقه وافری به فروش پهپاد های ساخت خود به کشور های علاقه مند دارد. به عنوان مثال حزب الله،سوریه و سودان از خریداران تجهیزات بدون سرنشین ایران هستند.
در نهایت باید گفت ابراز علاقه مندی قانون گذاران و نظامیان مکزیکی به خریداری پهپاد های ایرانی هنوز معلوم نیست. اما اگر آن ها به طور رسمی چنین درخواستی را مطرح کنند،ایران بدون شک ذره ای برای فروش آن ها تعلل نخواهد کرد.باید ببینیم در آن زمان واکنش واشنگتن چه خواهد بود.

 

 
کد خبر: 166250

وب گردی

وب گردی