"راینا هرمان" در آلگماینه فرانکفورتر می نویسد: مبارزه علیه "دولت اسلامی عراق و شام" همچنان ادامه دارد. بدون حملات زمینی نمی توان پیروز میدان شد. اما این نیروی زمینی باید از کجا تامین شود؟

به گزارش ایسکانیوز، فرانکفورتر آلگماینه در ادامه نوشت: هنوز زمان پیروزی در مبارزه علیه دولت" اسلامی عراق و شام" مشخص نیست . هنوز هیچ کس وعده "باراک اوباما" رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای "شکست داعش" را در اوایل ماه سپتامبر فراموش نکرده است. نقشه ای که بعد از سه ماه هنوز هیچ پیشرفتی نداشته، با اینکه بیش از 15 کشور به رهبری واشنگتن به مبارزه با داعش پرداخته اند.

اعضای ائتلاف هنوز هدف مشخصی را برای حملات خود به  داعش تعریف نکرده اند: آیا داعش باید کاملا نابود شود یا اینکه به دلیل نبود تجهیزات کافی فقط باید تضعیف شود؟ این اقدامات باید فقط در عراق صورت گیرد یا در سویه هم باید دست به چنین اقداماتی زد؟

نیروی زمینی نمی تواند از سوی آمریکا تامین شود
کردهای سوری و عراقی که در جبهه های شمالی علیه داعش می جنگند به موفقیت های دست یافته اند، اما این کافی نیست، پیش از هر چیز آنها به تجهیزات نظامی بیشتر و سلاح های بهتری نیاز دارند، تا در برابر دشمن مسلح که می کشد و آماده کشته شدن هم هست، ایستادگی کنند. ارتش شیعه عراق نیز از جنوب به داعش حمله کرده اند؛ آنها می خواهند به ویژه از مناطق شیعه نشین حفاظت کنند. اخیرا ادعا شده است که نام 50 هزار سربازتنها روی کاغذ ثبت شده و در واقعیت خبری از آنها نیست.

پس این نیروی زمینی کارآمد باید از کجا تامین شود؟ آمریکا گزینه مناسبی نیست. زیرا با وجود اینکه به بهانه آزادی عراق به این کشور لشکر کشی کرد، جنگ در عراق از سال 2003 تا سال 2011 ،حدود هشت سال طول کشید. در آن زمان 4500 سرباز آمریکایی در عراق کشته شدند. اما دیگر هیچ کس حاضر نیست چنین اتفاقی دوباره تکرار شود. اروپا نیز مشاوران نظامی و اسلحه می فرستد اما از سرباز هیچ خبری نیست.

تنها گزینه باقی مانده همسایگان خاورمیانه ای هستند. که تاکنون هیچ یک از آنها اعلام آمادگی نکرده است. مصر بزرگترین ارتش را در منطقه دارد؛ این کشور نقش مهمی در آزادی کویت در سال 1991 بازی کرد. ارتش مصر باید هر چه سریعتر به کمک سوریه بیاید.

مصر شاید چنین اقدامی انجام دهد، اما عربستان سعودی هرگز این کار را نمی کند. عربستان سعودی خود می داند که هدف بعدی داعش است؛ زیرا که به اصطلاح "خلافت" داعش برای مشروعیت خود به شهرهای مقدس مکه و مدینه نیاز دارد. در نهایت هدف بلند مدت داعش به گفته خود مبارزه با همه "دشمنان الله" است، آنها می خواهند دنیا را تسخیر کنند. به همین دلیل عربستان سعودی دفاع خود را تقویت کرده است؛ آنها می خواهند تنفرِ داعش از دولت بغداد و دمشق، این شهرها را بی ثبات تر کند تا نفوذ ایران در منطقه کاهش باید. بنابراین عربستان سعودی هیچگاه با فرستادن نیروی زمینی به سوریه و عراق، منافع خود را به خطر نمی اندازد.  ایران نیز همکاری با آمریکا در مبارزه با داعش را رد کرده است، با این حال بعضی از غربی ها مدعی شده اند که ایران به طور غیرمستقیم در مبارزه با داعش با ایالات متحده آمریکا همکاری می کند.

این تفرقه ها ائتلاف علیه داعش را تضعیف کرده است، چیزی که داعش برای رسیدن به اهداف خود از آن بهره می گیرد. هر چه منطقه بی ثبات تر شود، شانس حیات داعش نیز بیشتر خواهد شد و به این ترتیب خطر بزرگی جهانیان را تهدید می کند و این جنگ همچنان ادامه دارد.
کد خبر: 166658

وب گردی

وب گردی