تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

 

پارسال همین امروز بود که رئیس انجمن مددکاری پیرامون وضعیت ایدز در کشور گفته بود: کودکان خیابانی افراد با ریسک بالای در معرض ابتلا به HIVایدز هستند و عموما تعداد پسران مبتلا به این بیماری بیشتر از دختران است، این در حالیست که این افراد عموما از طریق مصرف مواد مخدر به این بیماری مبتلا می‌شوند. موسوی چلک ادامه داه بود: از سال 2000 میلادی جمیعت کشور از 40 به 75 میلیون نفر رسیده است که در همین بازه زمانی تعداد مبتلایان به Hivایدز از 3400 به 27 هزار نفر افزایش یافته است.

حالا یکسال از این سخنان موسوی چلک گذشته است به نظر می رسد آمار مبتلایان به ایدز در کشور افزایش داشته و این تعداد به بیش از 28 هزار نفر رسیده است، که از این تعداد بیش از 88 درصد از این مبتلایان مردان هستند و باقی یعنی نزدیک به 11 درصد مبتلایان زنان هستند. از دلایل عمده ی انتقال این ویروس همچنان اعتیاد و مصرف سرنگ های آلوده و همچنین روابط جنسی است. در بین کودکان اما اعتیاد و عدم رعایت بهداشت از جمله عوامل انتقال این ویروس هستند .

farhangnews_104090-295881-1417588986

وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید هم برنامه سال گذشته با تشکیل کارگروه کشوری ایدز سعی کرده است به نسبت این مسئله اجتماعی حساس باشد، عباس صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت سال گذشته در این باره گفته بود: برای مبارزه با این بیماری لازم است همه ی سازمان ها همکاری منسجم داشته باشند .

با همه ی تلاش هایی که در سال های اخیر برای مبارزه با این بیماری هولناک شده است هنوز شاهد رشد و افزایش این بیماری در کشور هستیم، به نظر می رسد برای مبارزه با این بیماری لازم است سطح آموزش و آگاهی در این زمینه را افزایش یابد. حال باید دید دولت جدید می تواند برنامه ای منسجم را برای مبارزه و پیشگیری از گسترش این بیماری داشته باشد یا خیر؟

اقتصاد مبتنی بر علم در حال افزایش است

پارسال همین امروز بود که دبیر ستاد هفته پژوهش گفته بود:  اقتصاد مبتنی بر نفت باید به اقتصاد مبتنی بر نفع حرکت کند، مشارکت دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی در فرایند پژوهش باید در جهت رفع نیازهای کشور باشد. او همچنین ادامه داده بود که: جریان علمی کشور متصل به تولید علم و تجاری‌سازی فناوری‌هاست؛ از این رو اقتصاد تک محصولی به سمت اقتصاد دانایی محور در حال حرکت است.

100884891906

حالا یکسال از این سخنان اسماعیل قادر پور رئیس ستاد هفته پژوهش گذشته است به نظر می رسد دولت برنامه های جدی را برای تبدیل علم به تجاری ساز فناوری دارد افزایش بودجه برای گسترش شرکت های دانش بنیان از مهمترین اقدامات دولت در این زمینه است. همچنین در ابلاغیه ی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی بر این نکته تاکید شده است که از تجاری سازی علم در اقتصاد کشور استفاده شد که یکی از سرفصل های اصلی این ابلاغیه است.

حال باید دید با تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین افزایش بودجه دولت برای گسترش شرکت های دانش بنیان می توان شاهد آن بود که اقتصاد با علم پیوند بخورد و شاهد رونق اقتصادی و همچنین رشد علم در کشور بود یا خیر؟
کد خبر: 166888

وب گردی

وب گردی