دستگیری های آخر هفته ترکیه را لرزاند: فشار روی خبرنگاران افزایش یافته است، حتی نویسنده ها هم تهدید شده اند. مخالفان می ترسند که "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه به دنبال حکومتی خودکامه باشد.

درامی که با یک اطلاع رسانی آغاز شد:  روز پنجشنبه یک خبرچین مرموز، احتمالا از اطرافیان" رجب طیب اردوغان"، در حساب توئیتری خود از برنامه دستگیری روزنامه نگاران خبر داد. "اردوغان" خود نیز به تازگی تهدید کرده بود که مخالفان را سرنگون خواهد کرد.

در نهایت روز یکشنبه این برنامه لو رفته اجرا شد . حداقل 32 نفر دستگیر شدند که در بین آنها روزنامه نگار معروف و رئیس پلیس سابق که در اتهامات  فساد علیه اعضای دولت نقش داشتند، نیز بازداشت شدند. سردبیر روزنامه"زمان" یکی از بزرگترین روزنامه های ترکیه، رهبر "رسانه سامان یولو "نیز دستگیر شده است. "زمان" روزنامه نزدیک به منتقد اسلامگرای "رجب طیب اردوغان"، "فتح الله گولن" است.

حال روزنامه نگاران از پایان روند آزادی مطبوعات نگرانند. یکی از مقاله نویس های ترکیه می گوید:" به زودی تنها روزنامه هایی اجازه انتشار می یابند که با هر کلمه به مدح اردوغان بپردازند. دیگر روزنامه نگاری ممکن نیست". یاوتس بایدار، یکی دیگر از روزنامه نگاران ترکیه نیز می گوید: " این دستگیری ها بی شک حمله به روزنامه نگاری آزاد و مستقل است و به زودی چیزی از آن باقی نخواد ماند".

انتقام برای اتهام فساد علیه دولت

دلایل عملیات ویژه پلیس و دستگیری ها بی محتوا است:  دادستان ترکیه از "تشکیل سازمان هایی علیه حاکمیت دولت ترکیه" سخن می گوید. او الفاظ واضح تر و دقیق تری را به کار نمی برد. با این حال این اقدامات در درجه اول علیه جنبش" گولن" صورت گرفته است، که اردوغان را متهم به استفاده از ساختاری موازی در اداره پلیس، قوه قضاییه و رسانه ها کرد، این اظهارات دولت ترکیه را تضعیف می کند.

حدود یک سال بعد از روشن شدن اتهام فساد علیه اعضای دولت و علیه" اردوغان "، درگیری او با "گولن" به اوج خود رسید. "گولن" همراه و همدم سابق "اردوغان " است که هم اکنون در آمریکا زندگی می کند. با این حال هنوز تاثیرگذاری او در ترکیه بسیار زیاد است. شبکه اجتماعی او برای اسلام لیبرال و جدایی دین از دولت تبلیغ می کند.

دستگیری ها و عملیات ویژه اخیر پلیس می تواند یک انتقام جویی دیرهنگام باشد. تقریبا یک سال پیش، در 17 دسامبر سال 2013 ، چند سیاستمدار عالی رتبه به اتهام فساد دستگیر شدند.

 

 

مبارزه علیه نویسندگان

مخالفان بعد از این حوادث از فضای رعب و وحشت خبر دادند.  یکی از نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق، حزب مخالف " رجب طیب اردوغان" می گوید: " زین پس روح انتقاد کشته خواهد شد و هر بحث جدی در نطفه خفه خواهد شد".                                                                                                                                در واقع هدف دولت ، از بین بردن آزادی بیان است. زین پس فقط حرفایی که اردوغان مایل به شنیدن آن است، گفته خواهد شد.

"کمال قیلیچ داراوغلو"  رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه معتقد است که این دستگیری ها با ایده های دموکراتیک سازگار نیست. سیاستمداران مخالف نگرانند که "رجب طیب اردوغان" در آینده "خودکامه تر "از امروز حکومت کند.

از خارج از کشور هم باز انتقادهایی به گوش می رسد. ایالات متحده آمریکا، "دوست و متحد" دولت ترکیه، از آنها می خواهد که به پایه و اساس دموکراتی این کشور آسیبی وارد نکند.  دولت فدرال آلمان نیز این واقعه را نقض آزادی مطبوعات در ترکیه دانست. حال باید دولت در آنکارا اقدامات خود را روشن سازد.

حسنیان کاظم- اشپیگل

 

 
کد خبر: 167821

وب گردی

وب گردی