تهران ـ ایسکانیوز: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۴ میلادی، سازمان گزارشگران بدون مرز جمع‌بستی از وضعیت آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در این سال منتشر کرد. در این گزارش که سه‌شنبه  ۲۵ آذر منتشر شد، تأکید شده که وضعیت آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در سال ۲۰۱۴ میلادی به هیچ‌وجه بهتر نشده است.


این گزارش نشان می‌دهد در حالی که دو هفته تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی باقی مانده، شمار خبرنگاران ربوده شده در سراسر جهان نسبت به سال گذشته میلادی ۳۷ درصد افزایش یافته است. در این سال ۱۱۹ خبرنگار در سراسر جهان ربوده شده‌اند.


شمار خبرنگاران و شهروند خبرنگارانی که به خارج از کشور خود گریخته‌اند نیز بیش از دو برابر شده است. در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۳۹ خبرنگار و ۲۰ شهروند خبرنگار به دلیل تهدید، خشونت یا فشار حکومتی از کشور خود خارج شده‌اند.


در این سال ۶۶ خبرنگار نیز به دلیل فعالیت حرفه‌ای خود کشته شدند. این رقم اندکی کمتر از قربانیان سال ۲۰۱۳ میلادی است که در آن ۷۱ خبرنگار به دلیل فعالیت حرفه‌ای خود جان باخته بودند.


در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۹ شهروند خبرنگار و یازده کارمند رسانه‌ای نیز کشته شدند.

خشونت ترسناک علیه خبرنگاران

سخنگوی هیئت مدیره گزارشگران بدون مرز، آسترید فرولوف تأکید کرده است که آمار بالای خبرنگاران کشته شده و خبرنگارانی که از کشور خود فرار کرده‌اند، نشان می‌دهد که خطرات فعالیت رسانه‌ای در سراسر جهان به هیچ‌وجه کمتر نشده است.

او همچنین تصریح کرده است: ما در برخی از مناطق با کیفیت تاز‌ه‌ای از خشونت علیه خبرنگاران مواجه هستیم که وحشت‌برانگیز است. به عنوان مثال صحنه‌سازی تأثیرگذار رسانه‌ای بریدن سر خبرنگاران توسط تروریست‌های دولت اسلامی یا حملات گسترده به خبرنگاران در برخی از کشورها که حکایت از نگرش غیرانسانی و تحقیر شدید آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در این کشورها دارد.

سخنگوی هیئت مدیره گزارشگران بدون مرز ضمن اشاره به اینکه خبرنگاران نباید تبدیل به ابزاری برای تبلیغات گروه‌های تروریستی، تبهکاران یا حکومت‌های اقتدارگرا شوند، تأکید کرده است: دقیقأ در این مناطق بحرانی باید موثرتر از پیش از خبرنگاران حفاظت کرد.

خطرناک‌ترین کشور جهان برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۴ میلادی، مانند سال پیش، سوریه بوده است. تنها در این کشور ۱۵ خبرنگار حرفه‌ای و ۱۷ شهروند خبرنگار کشته شدند و ۲۷ فعال رسا‌نه‌ای نیز ربوده شدند.

در شمار خطرناک‌ترین کشورهای جهان نیز مانند سال پیش از آن، سرزمین‌های فلسطین به ویژه نوار غزه، شرق اوکراین، عراق و لبنان ذکر شده‌اند.

شمار خبرنگارانی نیز که به دلیل فعالیت حرفه‌ای خود در زندان به سر می‌برند در سال ۲۰۱۴ میلادی در سراسر جهان به ۱۷۸ نفر رسیده است.

علاوه بر آن شمار شهروند خبرنگاران بازداشت شده نیز افزایش یافته است.


گزارشگران بدون مرز تأکید کرده‌اند که این شهروند خبرنگاران در بسیاری از کشورهای دنیا به کمک شبکه‌های اجتماعی جایی را پر می‌کنند که به دلیل فشار حکومتی یا خودسانسوری در گزارش‌رسانی رسانه‌های سنتی خالی مانده است.


کد خبر: 167846

وب گردی

وب گردی