تهران- ایسکانیوز:وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضاء قراردادهایی به ارزش 21 هزار میلیارد ریال بین بخش خصوصی و بنادر کشور ، پیشنهاد استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی برای توسعه حمل و نقل را مطرح کرد.
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: دولت به دنبال کم کردن هزینه  تبادل در حوزه های مختلف داخلی و خارجی است.
عباس آخوندی با اشاره به اعتماد دولت به بخش خصوصی، افزود: در بخش حمل و نقل دریایی باید چند گام برداریم که گام اول آن تبدیل رویکرد مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی از مهندسی صرف به رویکرد افزایش کارآیی و کارآمدی است چرا که مهندسی خود بخشی از کارآمدی شمرده می شود ولی بخش مهم تر رویکرد اجتماعی و تجاری است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری های کلان در حاشیه جنوبی خلیج فارس و نیز در سواحل خزر افزایش قدرت رقابت در منطقه و توسعه تجارت را رویکرد تجاری مورد نیاز ذکر کرد و افزود: لازمه این کار جلب سرمایه و نیز امکان حمل مستقیم به مقاصد تجاری است چرا که هزینه حمل غیرمستقیم را مردم روی قیمت تمام شده کالا می پردازند از این جهت باید رویکرد جهانی داشته باشیم.
آخوندی ، ایران را قدرتی دریایی در حوزه های نظامی، تجاری و فرهنگی تمدنی دانست و گفت: بسیار مهم است که به ظرفیت خود آگاه باشیم و آن را افزایش دهیم.
آخوندی به مشکل تسهیلات بانکی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده در دوره رکود تورمی و یکی از راههای انتشار رکود در جامعه ، موضوع تسهیلات مالی است و بخشی از مشکلی که در تامین مالی داریم به مسائل مزمن بانک ها برمی گردد.
وی تصریح کرد: مدیران بانکی موجود وارث بیماری مزمن بانکی هستند که شامل دارایی های سمی، بنگاه داری و کمبود سرمایه می شود.
وی به صاحبان بخش خصوصی توصیه کرد تا از ظرفیت صندوق ذخیره ارزی استفاده کنند و از مجلس نیز خواست تا اجاره استفاده از تسهیلات این صندوق برای همه بخش های حمل و نقل داده شود و همچنین امکان این که وزارت راه و شهرسازی بخش خصوصی را در برابر بانک ها تضمین کند نیز فراهم شود.
آخوندی در پایان اهمیت بازار سرمایه را یادآور شد و گفت: بخش حمل و نقل 6 درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می شود که عدد کمی نیست ولی در عوض سهم آن در بازار بورس به یک درصد هم نمی رسد از این رو باید بخش خصوصی به فکر ورود به بازار بورس باشد.

کد خبر: 168054

وب گردی

وب گردی