تهران - ایسکانیوز: دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در حاشیه 15 جشنواره ملی پژوهش و فناوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص تفاهم نامه ای که وزارت علوم با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به امضا رساند گفت: این تفاهم نامه در حوزه علوم انسانی است که یکی از کارهای اساسی است که ما در حوزه علوم انسانی نیاز داشتیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اظهار امیدواری نسبت به توفیقات این تفاهم نامه در حوزه علوم انسانی افزود: هدف این بود که دانشجوها و اساتید این واقعیت برایش روشن شود که بالاخره علوم انسانی در یک جا تقاضا دارد. در حالیکه پیش از این پژوهش در حوزه علوم انسانی مورد غفلت واقع می‌شد.

وی در تشریح این تفاهم نامه ازعان داشت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به عنوان بهره بردار خواهد بود و این تفاهم نامه به این معنی است که بتوانیم با کمک و همکاری دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری، هم طرح های تحقیقاتی مشترک و هم پایان نامه هایی که به دانشگاه ها ارجاع داده می شود را مورد حمایت قرار دهیم.

دکتر احمدی این تفاهم نامه را گام اساسی در زمینه بهره مندی از پژوهش های علوم انسانی عنوان کرد و افزود: ممکن است که تفاهم نامه نتواند همه دانشجویان و پژوهشگران را پوشش دهد چرا که ما جمعیت زیادی را در حوزه علوم انسانی داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اعلام خبر طرح حمایت از پژوهش های قرآنی در آینده نزدیک گفت: ما در نظر داریم که با همکاری مراکز دیگری در مراحل بعدی در حوزه پژوهش های قرآنی بحث حمایت از پژوهش های حوزه علوم قرآنی را داشته باشیم که چون هنوز مراحل آن نهایی نشده است آن را در این مراسم اعلام نکردم اما این طرح در دستور کار است و آن را نیز عنقریب به اطلاع پژوهشگران می رسانیم.

وی هدف معاونت پژوهش و فناوری را حضور پژوهشگران علوم انسانی در اجتماع خواند و افزود: متأسفانه تا امروز عمدتا دانشجویان علوم انسانی فکر می کردند حتی کسی نمی آید که از پایان نامه هایشان حمایت کند اما ما در این زمینه گام برمی داریم و امیدواریم که به این مهم دست یابیم.

دکتر وحید احمدی با اشاره به این که رشته های فنی و مهندسی و رشته های علوم پایه و نانو حمایت نفت و صنعت را دارد بیان کرد: متأسفانه تا امروز در حوزه علوم انسانی تا به حال حمایتی وجود نداشته و خوشبختانه امضای این تفاهم نامه حرکت خوبی در جهت ورود پژوهش های علوم انسانی به جامعه است و این تفاهم نامه را به عنوان هدیه ای در هفته پژوهش به دانشجویان تقدیم می کنم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پاسخ به این سوال که برای رسیدن به وضعیت مطلوب پژوهش در جامعه دانشگاهی چه زمانی را می طلبد؟ گفت: بستگی دارد که ما چطور برنامه ریزی کنیم اگر بتوانیم همه اجزای مدیریت را هماهنگ کنیم تا پایان برنامه ششم می توانیم افق خوبی را در این زمینه ببینیم ولی اگر یک جز یا چند جزء آن انجام نشود قطعا دستیابی به آن ممکن نیست.

وی در پایان با اشاره به برنامه های بعدی دولت یازدهم در زمینه ارتقای پژوهش در کشور گفت: خود ما در حوزه پژوهش در وزارت علوم و شورای عالی عتف دو برنامه از زیر برنامه ایجاد مراکز رشد در حوزه های علوم انسانی و هنر را داریم که برای شروع به کار برنامه سوم در حال صحبت و رایزنی هستیم.

دکتر احمدی راه اندازی مراکز رشد را کمک بزرگی به پژوهش خواند و گفت: بحث سامان دهی پژوهش و ارتقا کیفیت پژوهش در حوزه علوم انسانی برنامه دیگر ما است. در سایر حوزه ها نیز برنامه های جدی خواهیم داشت که در آینده در کنار گزارشات دیگر ارائه خواهیم کرد.
کد خبر: 168294

وب گردی

وب گردی