تهران-ایسکانیوز: صفدر حسینی پس از جلسه هیئت دولت با حضور در نشست خبری سخنگوی دولت در جمع اصحاب رسانه درباره ساز و کار صندوق توسعه ملی اظهار داشت: این صندوق حدود سه سال است که با سیاست کلی رهبری معظم به عنوان یکی از تدابیر بی نظیر کشور شکل گرفته است.

وی افزود: در گذشته حساب ذخیره ارزی داشتیم که وضعیت آن کاملا مشخص نبود و دولت به طور مرتب از آن برداشت می کرد، اما این صندوق که یکی از منابعش حساب ذخیره بود مبلغ 12 میلیون دلار به آن واریز شده است.

وی درباره ساز و کار مستحکم صندوق توسعه ملی تصریح کرد: هیئت امنای آن سه قوه ای است و رکن دیگر این صندوق هیئت نظارت است که رئیس بازرسی کل کشور، رئیس دیوان محاسبات و رئیس دیوان حساب رسی کشور به عنوان سه عضو حقوقی در این هیئت حضور دارند.

حسینی ادامه داد: طبق قانون بانک مرکزی موظف است هر ماه سهم صندوق را از فروش نفت به صندوق ملی گزارش کند و تمام تغییرات در ترازی که بانک مرکزی به صندوق توسعه می دهد اعلام می شود.

رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه برداشت دولت به مبلغ 4.1 میلیارد دلار از صندوق وجود ندارد گفت: با توجه به ساز و کار مستحکم این صندوق دولت بدون مجوز قانونی نمی تواند هیچ برداشتی کند و این عدد کاملا کذب است چرا که تمام قوا در این صندوق حضور و نظارت دارند.

حسینی با اشاره به تشویش افکار عمومی از سوی عده ای مبنی بر استفاده دولت از صندوق توسعه ملی در برداشت پول گفت: این اقدام کارکرد سیاسی دارد و کار خوبی نیست که به تشویش اذهان عمومی بپردازند و دولت ر ا متهم کرد نه قانونا و نه غیر قانونی چنین اقدامی از سوی دولت صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی فقط به بخش خصوصی و تعاون تسهیلات می دهد مگر اینکه مجوز رهبری و مجلس برای پرداخت تسهیلات به دولت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: طبق مصوبه هیئت امنای صندوق توسعه ملی در برنامه سال 93 مبلغ 24.4 میلیارد دلار در بخش ارزی، 3 میلیارد دلار نفت و گاز، 6.4 میلیارد دلار پالایشگاه شیمی، 3.3 نیروگاهها و سیکل ترکیبی بخش بخار، 3.7 آب و کشاورزی، 3.2 چرخه فولاد، 1.6 حمل و نقل و 2.2 میلیارد دلار به صنایع کوچک و متوسط اختصاص یافته و مصوبات صندوق توسعه ملی 33.7 میلیارد دلار بوده است.

وی گفت: تا به امروز مبلغ 7.1 میلیارد دلار گشایش یافته و حدود 3 میلیارد دلار هم پرداخت شده که در بخش ریالی امسال در بودجه پیش بینی شده و 6 هزار میلیارد تومان هم جزو پیش بینی ها بوده است که بخش کشاورزی 3 هزار میلیارد تومان و صنعت و گردش هم 3 هزار میلیارد تومان بوده و طرح ها از اردیبهشت ماه که با بانک های عامل قرارداد بسته شده طرح های توجیهی خود را فرستاده و برای آن تسهیلات می گیرند.

رئیس صندوق توسعه ملی بیان داشت: صندوق توسعه ملی از روزی که شکل گرفته درآمدهای نفتی به واریز می شوند و لزوما موجودی صندوق نیست بلکه دارایی آن است و چون بخش هایی در پروژه های مختلف هزینه شده و آنچه که دارایی صندوق دارد بدلیل نیاز کشور است.

وی گفت: توسط هیئت امنا برنامه ریزی های لازم انجام گرفته و هیئت عامل آن را اجرا می کند و تا پایان امسال مبلغ 24.4 میلیارد دلار داریم.

حسینی گفت: اقدام ارزشمند دولت در اخذ مجوزی بوده که بتواند در آب های کشور سرمایه گذاری کند و توانسته مبلغ 10 میلیارد دلار مجوز بگیرد و امسال دو میلیارد دلار در سدها و آب ها مبلغ 500 میلیارد دلار در دشت خوزستان و 500 میلیارد دلار در دشت سیستان بوده است.

رئیس صندوق توسعه ملی در پایان با بیان اینکه رویکرد ما کمک به بخش صادرات است گفت: هر شرکتی بیشتر از 20 درصد تسهیلات نمی تواند بگیرد.
کد خبر: 168858

وب گردی

وب گردی