ایسکانیوز؛ پلاس: خبرگزاری دوئچه وله در گزارشی نوشته است: جنگ و درگیری در شمال غربی سوریه ابعاد مهیبی به خود گرفته است. در روزهای گذشته "جبهه نصرت" تلاش کرده برخی از پایگاه‌های ارتش سوریه را تصرف کند و تا حدودی نیز موفق شده است. اما این پیروزی‌ها با تلفات زیادی از هر دو طرف همراه بوده است.


بنا به گزارش‌ها در ۲۴ ساعت گذشته دهها نفر از ارتشیان سوری و شورشیان مسلح کشته شده‌اند. به گفته دفتر سوری "دیده‌بان حقوق بشر" در نبردهای اخیر حدود صد نفر از سربازان ارتشی و حدود ۸۰ نفر از اسلامگرایان جان خود را از دست داده‌اند.


نیروهای "جبهه نصرت" در جریان تصرف پایگاه ارتشی "وادی الضیف" در استان ادلب، حدود ۱۲۰ سرباز ارتش را به اسارت گرفتند.


بنا به گزارش‌ها جهادگران مسلح در عملیات نظامی خود از تانک‌ها و اسلحه‌های سنگینی استفاده می‌کنند که از نیروهای "جبهه انقلابی سوریه" به غنیمت گرفته‌اند. نیروی اخیر گروهی میانه‌رو به شمار می‌رود که از پشتیبانی غرب برخوردار است.


پیشرفت اسلامگرایان


شورشیان اسلامگرا که پایگاه "وادی الضیف" را از دو سال پیش محاصره کرده بودند، سرانجام این منطقه پراهمیت را تصرف کردند. در شمال سوریه ارتش بشار اسد هر روز شکست‌های بیشتری در برابر مخالفان متحمل می‌شود.


"جبهه نصرت" که متحد اصلی شبکه "القاعده" در جنگ داخلی سوریه به شمار می‌رود، هم به موفقیت‌هایی در برابر نیروهای ارتشی دست یافته و هم بیشتر گروه‌های میانه‌رو را به سوی شمال غربی کشور عقب رانده است. مواضع این گروه افراطی از ماه سپتامبر تا کنون چند بار از سوینیروی هوایی ایالات متحده مورد حملات هوایی قرار گرفته است.


جهادگران "جبهه نصرت" که زمانی مهمترین گروه مسلح فعال در جنگ داخلی سوریه بود، امروز با رقابت شدید گروه‌های وابسته به "دولت اسلامی" روبروست.


"جبهه مشترک ایران و سوریه"


وائل الحلقی نخست وزیر سوریه که در رأس هیئتی بلندپایه به ایران رفته است، از حمایت‌های جمهوری اسلامی تشکر کرد.


نخست وزیر سوریه در دیدار هیئت‌های دیپلماتیک دو کشور گفت: «توطئه‌ها علیه سوریه شدت یافته و در سطوح نظامی و اقتصادی توسط نیروهای استکباری به رهبری آمریکا در جریان است که آخرین مورد آن تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه بود.»


وائل الحلقی گفت که تروریست‌ها در همه نقاط سوریه به حملات خود ادامه می‌دهند. او افزود: «نیروهای دولت اسلامی و سایر گروه‌های تروریستی، افراد بیگناه و تاسیسات زیربنایی و خدماتی کشور را هدف قرار داده‌اند».






رئیس هیئت دیپلماتیک سوریه که برای جلب حمایت بیشتر جمهوری اسلامی به ایران سفر کرده، گفت: «دولت سوریه از حضور و مشارکت شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری و بازسازی سوریه استقبال می‌کند و آمادگی دارد امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهد».

در این گزارش آمده است : ایران در کنار روسیه یکی از دو پشتیبان اصلی دولت بشار اسد شناخته می‌شود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، روابط تهران و دمشق را روابطی استراتژیک خواند و افزود: «ایران و سوریه از تهدیدات مشترکی برخوردارند و باید از روابط خود پاسداری کنند».




کد خبر: 168908

وب گردی

وب گردی