ایسکانیوز: دولت روسیه نتوانست مانع از سقوط آزاد ارزش روبل در مقابل دلار شود و اکنون "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور این کشور با یکی از بزرگترین چالش های خود روبه روست که می تواند بنیان قدرت این شخص را به لرزه بیافکند.
به گزارش الجزیره، سقوط ارزش روبل امروز نیز ادامه داشت ،به طوری که صبح چهارشنبه روبل 4درصد از ارزش خود را از دست داد.
روبل روسیه در سال 2014 بدترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت. این واحد پولی در مدت دو ماه 50 درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد.
هر دلار در بازار صبح چهارشنبه روسیه ارزشی برابر با 70.7 روبل پیدا کرد.
اکنون همه در مسکو می دانند که زندگی قرار است بسیار گرانتر و سخت تر از گذشته شود.
نمی توان اوضاع کنونی یا آینده روسیه را با شرایط آلمان در دهه 20 و یا شرایط خود روسیه پس از انقلاب اکتبر و یا فروپاشی شوروی مقایسه کرد. اکنون مردم با وجود این بحران به خرید می روند،کسانی که ماشین می خواهند نسبت به خرید آن اقدام می کنند.پس در حال حاضر نمی توان شرایط مردم را بحرانی خواند.

قیمت ها روزانه افزایش می یابند و اکثریت مردم روسیه یک فکر در سر خود دارند،ماشین،مبل،تلویزیون یا گوشی آیفون مورد نظر خود را به سرعت خریداری کنند،قبل از این که غیر قابل دسترس شوند.

با وجود افزایش نرخ بهره بانک مرکزی روسیه در روز سه شنبه روبل در هفته گذشته کاهش ارزشی معادل 15 درصد داشت.
نرخ بهره 6.5 درصدی بانک مرکزی یک روزه به 17 درصد رسید،با این حال این افزایش نرخ نیز نتوانست روبل را از سقوط آزاد نجات دهد. به نظر می رسد تحریم ها و کاهش قیمت نفت قدرتی بسیار بیشتر از بانک مرکزی روسیه دارند.
یکی از سرمایه داران بزرگ روسیه در سخنانی گفت:"اکنون اوضاع بسیار خطرناک است،ادامه این وضعیت می تواند اقتصاد روسیه را به زانو در آورد."
پوتین بحران اقتصادی جاری روسیه را توطئه از پیش طراحی شده غرب می داند .
ذکر تنها چند عدد و رقم برای بیان بحران عمیق اقتصادی روسیه کافی است. تنها در نظر بگیرید که روبل در روز سه شنبه کاهشی 11 درصدی داشت،این بزرگترین سقوط ارزش روبل در یک روز از زمان بحران اقتصادی سال 1998 بود.
در ادامه باید یادآوری کرد که روبل در هفته گذشته کاهش ارزشی 20 درصدی را تجربه کرد.

در حالی که مسکو هر روز بیش از گذشته در باتلاق بحران اقتصادی درگیر می شود، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی اعلام کرد در صورت توقف فعالیت ها و ماجراجویی های روسیه در شرق اروپا و اوکراین،تحریم ها بلافاصله لغو خواهند شد.
کری در گفت و گو با خبرنگاران در لندن گفت:"کار برداشتن تحریم ها برای ما چند روز و یا نهایتا یک هفته فرصت دارد و این کار نیز مشروط توقف ماجراجویی های مسکو است."
اگر روسیه به ادامه فعالیت های خود در اوکراین ادامه دهد،مطمئنا غرب نیز به تجهیز دولت کی یف خواهد پرداخت که این درگیری بیشتر موجب ضعیف تر شدن اقتصاد روسیه خواهد شد.
با وجود افزایش بحران، مقامات روسی هر روز با اعتماد به نفس بیشتری در خصوص وضعیت باثبات اقتصاد روسیه در تلویزیون دولتی سخن می گویند.

پوتین در موضعی قرار دارد که رقیبی داخلی برای جایگاه خود نمی بیند.در هنگام تصرف شبه جزیره کریمه،نظر سنجی ها حاکی از محبوبیت 80 درصدی پوتین می داد. با این حال ادامه این وضعیت می تواند از محبوبیت او بکاهد. زیرا هر چه قدر سیاست خارجی برای دولت ارزش داشته باشد،برای مردم اقتصاد و معیشت اولویت اصلی است.
کد خبر: 168922

وب گردی

وب گردی