تهران ـ ایسکانیوز:با افزایش استفاده از فضاهای دیجیتال امنیت و حریم خصوصی در این فضا هم یکی از مسائل مهم در این حوزه به حساب می آید. تحقیقی به تازگی منتشر شده است که در مورد امنیت دیجیتال و اعتماد در فضای اینترنت تحقیق می کند.

مرکز نوآوری‌های رهبری بین‌المللی (CIGI) این پژوهش را انجام داد و در پی آن به این نتیجه رسیده است که ۴۳ درصد کاربران اینترنت اکنون برای ارتقای امنیت خود٬ استفاده از برخی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را متوقف کرده‌اند و ۳۹ درصد کاربران هم رمزهای عبور خود را به صورت مرتب تغییر می‌دهند تا از تهدیدات امنیتی در امان باشند.


این تحقیقات با پرسش از بیش از ۲۳ هزار کاربر اینترنت در ۲۴ کشور جهان و در فاصله‌ی زمانی ۷ اکتبر تا ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ انجام شده است.


استرالیا٬ کانادا٬ چین٬ فرانسه٬ آلمان٬ بریتانیا٬ ژاپن و آمریکا از جمله کشورهایی بودند که کاربران‌شان در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

بروس اشنایر٬ از متخصصان برجسته امنیت دیجیتال٬ در واکنش به انتشار نتایج این پژوهش از نحوه انتشار آن در رسانه‌ها ابراز تأسف کرده است.

به گفته او رسانه‌ها تلاش کرده اند تا با تاکید بر عدد ۳۹ درصد نشان دهند که کسر کوچکی از کاربران جهان تحت تاثیر افشاگری‌های تکان‌دهنده اسنودن قرار گرفته‌اند٬ در حالی که به اعتقاد او این ناشی از فهم نادرست یافته‌های این پیمایش است.

به گفته او بر اساس این پژوهش ۶۴ درصد از کاربران گفته‌اند که امسال نسبت به سال گذشته نگرانی‌های بیشتری پیرامون حریم خصوصی خود در دنیای دیجیتال دارند و برای حاکمیت اینترنت ۵۷ درصد کاربران از رویکرد "مشارکتی" که حاصل تصمیم‌سازی گروهی متشکل از متخصصان٬ فعالان نهادهای مدنی٬ کمپانی‌های تکنولوژیک٬ بخش خصوصی و دولت‌ها است، حمایت کرده‌اند.

بنابر اظهارات بروس اشنایر ۵۴ درصد کاربران گفته‌اند که به نهادی بین‌المللی متشکل از مهندسان و متخصصان تکنولوژی برای ذخیره‌سازی داده‌های خود اعتماد می‌کنند٬ اما تنها ۳۶ درصد آنها گفته‌اند که به حاکمیت آمریکا بر اینترنت اعتماد خواهند داشت.

72درصد کاربرانی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند، خواهان آن هستند که اطلاعات خصوصی آنها روی سرورهایی که در کشور خودشان مستقر است، ذخیره شوند.

۸۳درصد کاربران هم گفته‌اند که دسترسی ارزان‌قیمت به اینترنت باید جزو حقوق اساسی بشر محسوب شود.

به اعتقاد بروس اشنایدر مجموع این یافته‌ها نشان‌هنده این است که ادوارد اسنودن اثری عظیم بر افکار عمومی جهان داشته و اگرچه درست است که بیشتر کسانی که گفته‌اند گام‌هایی برای تامین امنیت و حراست از حریم خصوصی خود برداشته‌اند٬ ممکن است واقعا اقدام موثری علیه جاسوسی دولتی نکرده باشند و این هم درست است که شاید برخی از آنها هیچ اقدامی نکرده باشند و فقط این فکر را در سر پرورانده باشند٬ یا دوست داشتند که قادر به انجام چنین کاری بودند. اما همین که نزدیک به ۷۵۰ میلیون نفر به اندازه کافی با اطلاعاتی که از افشاگری‌ها کسب کرده‌اند نگران حریم خصوصی خود شده‌اند٬ خود نشان از یک تاثیر و تحول شگرف در جهان دارد.

 
کد خبر: 168942

وب گردی

وب گردی