تهران-ایسکانیوز: هرمیداس باوند در میزگرد "درباره یک توافق" با بیان اینکه آیا می شود تحریم ها را برداشت گفت: ما هنوز هم بابت گروگانها و شعارهای رتوریک هزینه می دهیم. وقتی در مجمع عمومی سازمان ملل علت حادثه 11 سپامبر را می پرسیم چه منافعی برای ما دارد. ما می توانیم از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری کرده و از فرازها الهام بگیریم.

باوند افزود: باید از گذشته درس گرفت تا به نتیجه منطقی در مذاکرات برسیم و آثار زیان بار گذشته را حل کنیم این مشکلات در چارچوب تکنولوژی هسته ای دیده نمی شود بلکه باید فرصت هایی برای حل مشکل ایجاد کرد بنابراین فضا و تحولاتی که در منطقه امروز پدیدار شده گاهی می تواند فرصت باشد.

وی با بیان اینکه اوباما به دستاورد مذاکرات نیازمند  است و همواره تحت فشار گروه های مختلف است اظهار داشت: حل این معضل نیازمند بازنگری همه جانبه در سیاست خارجی است که اگر حل نشود برای جامعه ما بسیار نگران کننده خواهد بود. کسانی که به منافع جناحی فکر می  کنند باید در این مسیر گام بردارند.

باوند افزود: لغو تحریم ها روند گام به گامی می طلبد و احتمالا در پیش خواهد بود. مذاکره کنندگان و تصمیم گیرندگان بر این عقیده اند که مسئله را حل کنند و در صورت حل در حوزه های مختلف داخل کشور موثر خواهد بود.

در ادامه باوند درباره اینکه پس از پیشرفت در مذاکرات هسته ای در آینده آیا دولت فکری برای حواشی استفاده از انرژی هسته ای کرده است گفت: در این زمینه یک دعوا غرب و کشورهای اروپایی با ایران دارند و یک دعوا هم در داخل وجود دارد. اورانیوم دپو شده بحثی است که امروز رواج دارد و باید گفت چرا از این مقدار اورانیوم استفاده نمی کنیم. چرا که وقتی اورانیوم در مخزنی نگه داشته می شود معنای سیاسی خوبی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در هیچ قطع نامه ای چیزی علیه نیروگاه بوشهر وجود ندارد افزود: راکتور آب سنگین اراک را بد نام می کنند. سوال از دلواپسان این است اگر قرار است رادیوی ایزتوپ ایجاد شود چه فرقی می کند که آب سنگین تولید شود یا آب سبک. این همه تهدید را بابت چه چیزی تحمل می کنیم. اصرار بر ادامه تحریم ها نفعی برای ما ندارد.

وی افزود: ما نمی دانیم متولی ایمنی هسته ای در کشور چه کسی است. البته دولت و حاکمیت باید ایمنی هسته ای را ایجاد کند نه تولید اورانیوم. ما نمی خواهیم تکنولوژی عقب مانده روسها را داشته باشیم تا به دنبال اتومبیل احمدی نژاد افتاده و بگوییم انرژی هسته ای حق مسلم ماست.

وی به مضرات انرژی هسته ای و تولید زباله های آن اشاره کرد و گفت: بحث سلامت در برابر تابش های هسته ای باید جدی مطرح شود در حالی که در کشور انرژی هسته ای تقدیس می شود. درصد عقیمی در ایران 5 برابر کشورهای جهان است آن هم بدلیل تابش های مضر هسته ای است.

باوند در پایان در پاسخ به این سوال که آیا بدون اتکا به انرژی هسته ای می توان پیشرفت کرد خاطر نشان کرد: اگر نگاهی به کشورهای اطراف بیاندازیم فکر نمی کنم عربستان به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کرده باشد کشور ترکیه هم زیر چتر ناتو است. حتی پاکستان هم نمی شود فکر کرد که سلاح هسته ای دارد چرا که قدرت هسته ای پاکستان این کشور را به افیون تبدیل خواهد کرد و شاید حوادثی رخ دهد که کنترل عراق هم خارج خواهد شد.

وی افزود: آشنایی با تکنولوژی ضرری برای کشوری ندارد. دسترسی و رسیدن به مقاصد صلح جویانه در تکنولوژی برای کشور زیان بار نیست و ما این را قبول داریم.
کد خبر: 169038

وب گردی

وب گردی