تهران - ایسکانیوز: دکتر محمد امین قانعی راد رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، که در جشنواره ملی پژوهش و فناوری به عنوان برترین انجمن علمی در ایران شناخته شد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز از معضلات و مشکلات انجمن ها در کشور سخن گفت.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در تشریح فعالیت های انجمن جامعه شناسی ایران گفت: انجمن ها به عنوان یک تشکل علمی در کل کشور فعالیت وسیع دارند و یکی از مواردی که در آن کار می کنند و توجه خاصی هم به آن نمی شود پژوهش است. بیشتر وظایف انجمن ها ایجاد تعامل و ارتباط، بین دانشگاه های مختلف و هیأت علمی و اعضای انجمن هستند.

وی انتشار مجلات علمی پژوهشی را  از دیگر فعالیت هایی انجمن جامعه شناسی عنوان کرد و گفت: از دیگر فعالیت های انجمن می توان به طرح های پژوهشی اشاره کرد که در ارتباط با رشته جامعه شناسی و مسائل کشور بر حسب تقاضا صورت می پذیرد.

دکتر قانعی راد تعداد مجلات علمی پژوهشی انجمن جامعه شناسی ایران  را 4 مجله عنوان کرد و افزود:  بیش از 40 گروه علمی تخصصی در حوزه های متعدد جامعه شناسی از جمله جامعه شناسی شهری، جامعه شناسی علم، جامعه شناسی پزشکی، جامعه شناسی محیط زیست، جامعه شناسی صنعت و زنان از طریق نشست ها، سخنرانی ها و میزگردها در انجمن فعال هستند.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران برگزاری نشست های علمی را یکی دیگر از حوزه های فعالیت انجمن جامعه شناسی عنوان کرد و بیان داشت: انجمن جامعه شناسی از طریق مجموعه نشست هایی که انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری برخی از نهادهای دولتی و غیر دولتی برگزار می کنند در ورود به مشکلات و مسائل اجتماعی فعالیت می کند.

وی افزود: انجمن جامعه شناسی نشستی با شعار «چگونه درباره آب گفت و گو کنیم» را برگزار کرده که مورد استقبال قرار گرفته است. در این سری نشست ها انجمن مسئله آب را در ابعاد مختلف در کشور مورد بررسی قرار داده است.

رئیس انجمن جامعه شناسی افزود: از سایر فعالیت های انجمن می توانم به نقد برنامه توسعه شهری اشاره کنم که در این برنامه به برنامه توسعه شهری به ویژه شهر تهران و مسائل و مشکلاتی که دارد وارد شده ایم.

استقبال دولت یازدهم از ورود جامعه شناسان به برنامه‌های دولت

وی ضمن اظهار امیدواری از استقبال دولت یازدهم از ورود جامعه شناسان به برنامه های دولت گفت: در انجمن جامعه شناسی کرسی را به عنوان کرسی نقد اجتماعی برنامه های بخش عمومی  تشکیل داده ایم که با توجه به تحولاتی که در دولت جدید داشته ایم دولت اعلام کرده است که از نقد ما استقبال می کند. جامعه شناسان باید برنامه های دولت را در زمینه آموزش عالی، مسائل خانواده، توسعه شهری نقد کنند.

دکتر قانعی راد در خصوص این که آیا دولت تاکنون از انجمن جامعه شناسی خواسته است که طرحی یا پژوهشی ارائه کند، بیان کرد: تقاضای دولت در حوزه علوم انسانی بسیار محدود است و تقاضا برای طرح و پژوهش به صورت فردی است. ما با ستادی که به یک مشکل ملی رسیدگی می کند وارد تعامل شدیم اما میزان اعتباری که برای آن در نظر گرفتند 15 میلیون بود که با رفت و برگشت زیاد آن را به 30 میلیون ارتقاع دادند.

رئیس انجمن جامعه شناسی با اظهار امیدواری به ارتباط دولت با انجمن گفت: الان ارتباط دولت با انجمن ها در مقایسه با  دوره 8 ساله دولت نهم و دهم بسیار بهبود یافته است. اما با این حال هنوز ارتباط سیستماتیک پژوهشی برقرار نشده است که بشود روی آن حساب کرد و پایدار باشد.

مالیات‌ها کمر انجمن‌ها را شکسته است

وی در ادامه گفت: طرح های کوچکی که انجام می دهیم به خاطر این است که انجمن هزینه ای دارد. بخشی از پولی که از این طرح های کوچک دریافت می کنیم به مجریان طرح و بخش دیگر آن برای اداره امور روزمره انجمن اختصاص می یابد.

دکتر قانعی راد با اشاره با بیان این که مشکلی که انجمن ها دارند باید به آن رسیدگی شود گفت: من در این جشنواره حضور پیدا کرده ام و لوح برترین انجمن علوم انسانی را دریافت کردم اما از سوی دیگر نایب رئیس انجمن در اداره مالیات به خاطر مالیات سنگینی که بر چندر غاز درامد انجمن در سال قبل بسته اند حضور دارد.

رئیس انجمن جامعه شناسی در ادامه گفت: ما در انجمن جامعه شناسی حدود 60 میلیون تومان درآمد داشته ایم و در قبال آن در حدود 25 میلیون تومان بر درآمد انجمن، مالیات بسته اند. در حالی که با توجه به قانون مالیاتی، هم درآمد ها و هم کمک هایی مالی انجمن جامعه شناسی از دریافت مالیات معاف هستند ولی اداره مالیات باز هم مالیات های سنگین می بندد.

وی اذعان داشت: بسیاری از انجمن ها در ایران به همین دلیل یکی پس از دیگری بسته می شوند. انجمن ها با زحمت پولی را بدست می آورند و با این پول حقوق کارکنان را می دهند، از کجا می توانند پولی که مالیات بر آن می بندد را پرداخت کنند؟

دکتر قانعی راد با اشاره به این که به انجمن های علمی از این حیث نیز باید توجه شود گفت: یا براساس قانون مالیات انجمن ها را از پرداخت مالیات معاف کنند و یا اگر می خواهند مالیات بگیرند همانند مالیات 5 درصدی که اداره مالیات از طرح های پژوهشی دانشگاه می گیرد از انجمن ها مالیات دریافت کند.

مشکلات انجمن‌ها تمامی ندارد

رئیس انجمن جامعه شناسی در ادامه گفت: مبالغ سنگین مالیاتی کمر انجمن ها را می شکند. باید در نظر بگیرند که انجمن های علمی کار غیر انتفاعی می کنند و دنبال کسب درآمد نیستند و اگر پولی به دست می آورند در حدی است که بتوانند حقوق کارمندان را بدهد. به جز مواردی مانند آب و برق و ... که چاپ مجلات دارد.

وی با تأکید بر اثرات منفی مالیات بر انجمن ها گفت: این سیستم مالیاتی انجمن ها را به سمتی می راند که کاسب شوند و وارد کارهای انتفاعی شوند در حالی که انجمن های علمی جنبه انتفاعی ندارند. انجمن ها اگر همایشی برگزار می کنند  به این خاطر نیست که پول در بیاورند بلکه می خواهند اهالی علم را دور هم جمع کنند و در رابطه با موضوعی صحبت کنند.

دکتر قانعی راد افزود: نمی شود از یک طرف لوحی را امضا کنند و به انجمنی بدهند و در همین هنگام همان انجمن در اداره مالیات به خاطر بی پولی مورد مآخذه قرار گیرد. با وجود این که 25 میلیون تومان در اشل های کاری تجاری هیچ است ولی برای یک انجمن مسئله است و این به قدری ذهن ما را مشغول می کند که انگیزه افراد برای عضو هیأت مدیره شدن انجمن ها کم می شود.

رئیس انجمن جامعه شناسی با اشاره به این که برای ثبت شرکت ها و انجمن های علمی سیکل پیچیده قانونی در نظر گرفته اند گفت: باید برای انجمن های علمی تسهیلات برقرار کنند و آنها را به عنوان شرکت نبینند. گرچه باید این انجمن ها در جایی ثبت شوند اما نیازی به چنین قوانینی برای ثبت آن نیست چرا که انجمن های علمی در وزارت علوم ثبت می شوند.
وی یکی دیگر از مشکلات انجمن ها را در پرداخت اجاره اتاق ها در دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: علاوه بر ثبت شرکت و مشکلات مالیاتی اجاره ای که دانشگاه ها به خاطر اتاق کوچکی که به آنها اختصاص می دهند دریافت می کنند که این یکی دیگر از مشکلات انجمن هاست.

دکتر قانعی راد در ادامه اظهار داشت: من برای برگزاری دو جلسه در این اتاق ها مجبور به پرداخت 2 میلیون تومان برای اجاره بها شدم تا برنامه علمی خود را پیش ببرم اما باید در نظر داشت که این برنامه ها در آمد زا  نیست.

رئیس انجمن جامعه شناسی گفت: خواهش من به عنوان رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، انجمنی که به عنوان انجمن برتر شناخته شده است این است که به جای دادن لوح تقدیر مشکلات ما را حل کنند.

وی تعداد اعضای فعال انجمن جامعه شناسی ایران را 1000 نفر عنوان کرد و نبود اعتبار را یکی دیگر از مشکلات پیش روی انجمن ها دانست و افزود:  سال گذشته حدود 4 میلیون تومان اعتبار از سوی وزارت علوم به ما اختصاص پیدا کرد و نبود اعتبار یکی دیگر از معضلات ماست و به عبارتی مشکلات انجمن‌ها تمامی ندارد.

رئیس انجمن جامعه شناسی در انتها درخواست کرد: باید تسهیلاتی فراهم کنند که انجمن ها بتوانند سرپا و سرحال باشند و طرف کار انتفاعی نروند.
کد خبر: 169116

وب گردی

وب گردی