تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

مشکل مسکن با افزایش سقف وام هم حل نشده است

پارسال همین امروز بود که عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی درباره وام مسکن گفته بود: به هیچ وجه برای افزایش وام مسکن به بانک مرکزی متوسل نمی‌شویم چراکه این استراتژی کلی کشور و گفته رییس جمهور است. او همچنین افزوده بود: ر ایران اعطای وام مسکن در شهرهای کوچک 30 تا 40 درصد قیمت مسکن و در شهرهای بزرگ حدود 10 درصد قیمت واحد مسکونی را شامل می‌شود. آخوندی همچنین گفته بود: هدف کلی این است که طبقه متوسط جامعه حداقل 50 درصد قیمت مسکن را تسهیلات بگیرد اما باید در مقابل پس‌انداز هم داشته باشند.

download

حالا یکسال از این سخنان آخوندی وزیر مسکن و شهرساری گذشته است، آخوندی 3 ماه پیش از تشکیل صندوق پس انداز مسکن و افزایش سقف وام مسکن تا 80 میلیون خبر داده بود، آخوندی هدف از این کار را افزایش قدرت خرید مردم به خصوص زوج های جوان عنوان کرده بود. ولی به نظر می رسد این افزایش وام مسکن بر قیمت تاثیر گذار خواهد ولی بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند که این افزایش سقف وام مسکن بر قدرت خرید تاثیر گذار نخواهد بود و تنها پول دست مردم را زیاد خواهد کرد. البته آخوندی وزیر مسکن و شهر سازی عنوان کرده بود: متقاضیان مسکن با این وام پس انداز و همچنین پس انداز خود برای تهیه مسکن با میانگین ۷۵ متر مربع اقدام کنند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه به یک میلیون مسکن نیاز است و این موضوع در برنامه دولت قرار دارد، می افزاید :‌ بانک مرکزی در حال گسترش صندوق پس‌انداز مسکن و ساختمان در همه بانک‌هاست که البته باید در شورای پول و اعتبار تصویب شود.

به نظر می رسد کاهش قدرت خرید مسکن توسط مردم فقط مربوط به پایین بودن وام نیست بلکه مشکل از جایی دیگر آب می خورد آن هم غیر منطقی بودن قیمت مسکن است که با کوچکترین اتفاق قیمت آن کم و زیاد می شود. حال باید دید وزارت مسکن و شهر سازی می تواند معضل مسکن که مهمترین دغدغه ی اقتصادی مردم در دو دهه ی اخیر بوده است را حل کند یا خیر؟

 سوتغذیه کودکان ایران رو به بهبود است


پارسال همین امروز بود که رییس انجمن پزشکان کودکان ایران گفته بود: خانواده‌ها در خصوص نحوه تغذیه کودکان آموزش دیده‌اند و می‌دانند چگونه باید از مواد غذایی حاوی ریزمغذی‌ها استفاده کنند تا کودکشان دچار سوء تغذیه نشود. علی‌رغم اینکه آمار سوء تغذیه حدود 20 سال پیش 14-13 درصد بود اکنون آمار کودکان سوء تغذیه ایرانی به حدود شش درصد رسیده است. او همچنین ادامه داده بود: فقر مالی نیز می‌تواند کودکان را از تغذیه صحیح دور کند. در نقاط محرومی چون سیستان و بلوچستان و اطراف استان کرمان شاهد میزان بیشتری از سوء تغذیه هستیم، اما سوء تغذیه در استان‌های شمالی کشور کمتر از سایر مناطق است.

حالا یکسال از این سخنان غلامرضا خاتمی رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران گذشته است به نظر می رسد وضعیت سوتغذیه ی کودکان در حال بهبود است، در همین راستا مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت بهار امسال درباره سوتغذیه کودکان گفته بود: آمار سوء تغذیه در کودکان کشور، کاهش ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. زهرا عبداللهی گفته بود: سوء تغذیه در کوتاه قدی کودکان 6درصد شده است در حالی که 20 سال پیش این رقم 20 درصد بود. او افزورده بود: سوء تغذیه مربوط به کم وزنی نیز در کودکان وجود دارد که اکنون این رقم به 4 درصد رسیده در حالی که در گذشته 16.6 بوده است. وی دلایل کاهش سوءتغذیه کودکان را انجام برنامه هایی با عنوان تغذیه با شیر مادر تا سن 6 ماهگی و توزیع رایگان قطره های آهن و ویتامین به کودکان زیر 2 سال عنوان کرد .

به نظر می رسد وضعیت سو تغذیه کودکان در ایران طی دو دهه اخیر کاهش چشم گیری داشته است وامروز شاهد بهبود تغذیه کودکان هستیم .ولی مسئله ای که این روزها باردیگر مسنله ی تغذیه کودکان را نگران کننده کرده است مصرف فست فود توسط کودکان است که پزشکان بارها بر اصلاح الگوی تغذیه کودکان تاکید کرده اند؛ حال باید دید آیا وزارت بهداشت برنامه خاصی برای تغییر این الگو دارد یا خیر؟

 

nepal

 
کد خبر: 169220

وب گردی

وب گردی