تهران-ایسکانیوز: مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 پس از سه روز گفت و گوهای فشرده چهارشنبه شب به وقت محلی در ژنو پایان یافت.
سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پایان این مذاکرات به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت که دور بعدی مذاکرات ایران و ١+٥ ماه آینده برگزار می شود.

وی تصریح کرد: مذاکرات ماه آتی نیز در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ١+٥ خواهد بود.

معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا، ١٣ ساعت به صورت دوجانبه با یکدیگر مذاکره کردند. همزمان نیز کارشناسان دو طرف با یکدیگر مذاکرات دوجانبه داشتند.

نمایندگان ایران و فرانسه نیز دو ساعت با یکدیگر به صورت دوجانبه مذاکره کردند. نشست معاونان وزیران خارجه ایران و ١+٥ نیز روز چهارشنبه به صورت رسمی برگزار شد که دو ساعت بطول انحامید. پس از آن، هیات ایرانی با نمایندگان روسیه و چین به صورت جداگانه گفت وگو کرد.

مذاکره معاونان وزیر خارجه ایران با سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه نیز در پایان این دور از مذاکرات به صورت چهارجانبه برگزار شد.

در این دور از گفت وگوها که نخستین دور مذاکرات جامع در دوره تمدید هفت ماهه است و به احتمال زیاد آخرین دور مذاکرات در سال 2014 میلادی خواهد بود، ریاست هیات ایرانی را «سیدعباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» به ترتیب معاونان حقوقی و بین الملل و اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه برعهده داشتند.

علاوه بر عراقچی و روانچی، «حمید بعیدی نژاد»، «داود محمدنیا»، «محمد امیری»، «حسین زمانی نیا» و یک کارشناس حقوقی اعضای تیم هسته ای ایران در این مذاکرات بودند. ریاست هیات آمریکایی را نیز «وندی شرمن» برعهده داشت.

اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا نیز در این دور از مذاکرات علاوه بر شرمن، 'مدیرکل ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در امور ایران، عراق و کشورهای خلیج فارس، مشاور ارشد معاون وزارت امورخارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی، مدیرکل شورای امنیت ملی آمریکا در امور عدم اشاعه، مشاور حقوقی وزارت امور خارجه، مدیرکل دفتر ایمنی و امنیت اتمی وزارت انرژی، مشاور ارشد وزارت خزانه داری در امور تحریم ها و مشاور ارشد معاون وزارت امور خارجه' بودند.

دور قبلی مذاکره ایران و 1+5، 26 آبان ماه تا سوم آذرماه در شهر وین اتریش در سطح وزیران امور خارجه برگزار شد اما طرفین نتوانستند در سوم آذرماه(24 نوامبر) که دومین ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی بود، به تفاهم برسند.

از این رو، وزیران امور خارجه 1+5 با وجود تایید پیشرفت مذاکرات، اعلام کردند که برای رسیدن به توافق جامع، نیاز به زمان بیشتری است و تهران با پیشنهاد تمدید مذاکرات برای هفت ماه دیگر موافقت کرد.

مذاکرات برای هفت ماه و هفت روز دیگر تمدید شد تا طرفین در چهار ماه نخست به توافق سیاسی یا کلی دست یابند و در سه ماه دیگر، جزئیات تفاهم را مکتوب کنند.
کد خبر: 169311

وب گردی

وب گردی