تهران-ایسکانیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع اعضای هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی قم بر لزوم توجه و توسعه علوم عقلی تاکید کرد و گفت: باید تدوین کتاب های فلسفی به صورتی باشد که تمامی دانشجویان و روشنفکران کشور بتوانند از آن استفاده کنند، به عبارتی زبان کتاب های فلسفی باید به صورت متناسب با قشر دانشجو تنظیم شود که آنها بتوانند با این کتب ارتباط برقرار کنند.

علی لاریجانی افزود: حرکت مجمع در گسترش و توسعه علوم عقلی موثر و لازم است. اگر از علوم عقلی مراقبت نشود این علوم نزول می کند بنابراین باید توجه به علوم عقلانی همیشه وجود داشته باشد و این چراغ همواره فروزان بماند.

لاریجانی افزود: هرگاه حکومت ها در دوره های تاریخ به علوم عقلی توجه داشتند این علوم رشد کردند اما در زمان هایی که حکومت ها با علوم عقلی مخالفت کردند چراغ این علوم کم سو شد.توجه مقام معظم رهبری به کارهای مجمع عالی حکمت اسلامی نشان از اهمیت علوم عقلی است.

وی ادامه داد: مجمع عالی حکمت اسلامی باید به موضوع ارتباط با مجلات خارجی توجه کند و با تولید فکر و عرضه به موقع آن زمینه شناسایی علوم عقلی اسلامی را به دنیا فراهم کند.خارجی ها با مسائل حکمت اسلامی کمتر آشنا هستند بنابراین باید به این مسئله توجه شود، در مجلات فلسفی خارجی به ندرت تفکر اسلامی مطرح شده است.

رئیس مجلس افزود: مقالاتی که در مجمع عالی حکمت اسلامی تدوین می شود باید در چارچوب بین المللی تنظیم گردد به طور مثال در یکی از دانشگاه های انگلیس شخصیتی مانند ملاصدرا را نمی شناختند بنابراین باید تلاش کرد تا فلاسفه اسلامی و ایرانی به دنیا شناسانده شوند.

لاریجانی ادامه داد: باید تدوین کتاب های فلسفی به صورتی باشد که تمامی دانشجویان و روشنفکران کشور بتوانند از آن استفاده کنند، به عبارتی زبان کتاب های فلسفی باید به صورت متناسب با قشر دانشجو تنظیم شود که آنها بتوانند با این کتب ارتباط برقرار کنند. باید پذیرفت که در کلاس های دانشگاهی فلسفه کتب این رشته متناسب با دانشگاه ها تدوین نشده البته این مشکل در زمینه تاریخ فلسفه اسلامی نیز وجود دارد که باید حل شود.

رئیس مجلس با تأکید بر لزوم تدوین کتب مناسب فلسفی گفت: باید در شاخه های متعدد فلسفه کار شود و اهل فن کتاب هایی را که خالی از اشتباه باشد تدوین کند. وجود کتابخانه تخصصی برای انجام کارهای فلسفی یک نیاز است که باید به این مسئله نیز توجه شود.

گفتنی است در ابتدای نشست رئیس مجلس با اعضای هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی قم آیت الله فیاضی رئیس این مجمع ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به لاریجانی گزارشی از روند فعالیت های این مرکز ارائه داد.

براساس این گزارش آیت الله فیاضی عضو هیأت مدیره مجمع، آیت الله غروی عضو هیأت مدیره مجمع، حجت الاسلام والمسلمین معلمی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی و عضو هیأت مدیره، حجت الاسلام دکتر عباسی معاونت پژوهشی و عضو هیأت مدیره مجمع، حجت الاسلام دکتر شیروانی عضو هیأت مدیره مجمع، حجت الاسلام پارسانیا عضو هیأت مدیره مجمع، حجت الاسلام رضانژاد معاون اداری مالی و عضو هیأت مدیره مجمع نیز در این نشست ضمن خوشامدگویی به رئیس مجلس گزارش هایی از روند فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی ارائه دادند.
کد خبر: 169677

وب گردی

وب گردی