تهران _ ایسکانیوز: به گفته مسئولان ناجا تا پيش از سال 86 آمار دقيقي از وقوع تجاوز در ايران به دست نيامده اما نيروي انتظامي در سال‌هاي اخير نسبت به اعلام آمار ثبت شده تجاوزها اقدام كرده است. در همين حال براساس اعلام فرمانده ناجا، 900 پرونده تجاوز در سال 90 گزارش شده و پديده تجاوز ديگر تهديدي مختص زنان ايراني نيست. اما سردار احمدي‌مقدم در 27 خرداد چهارسال پيش تاكيد داشت كه هدف اصلي متجاوزان به عنف، بانوان و دختران جوان هستند و در دهه اول خرداد سال 91 ديگر مردها هم از تهديدي به نام تجاوز در امان نيستند. بهرحال آمار جدیدی از سال 90 به بعد در این زمینه منتشر نشده است اما اخباری که در صفحات رسانه ها کار می شود نشان می دهد چنین جرایمی زیرپوست شهر در حال وقوع هستند.

عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در مورد مجازات متجاوزین به عنف گفت: این جرایم معمولا با آدم ربایی همراه است و مجازات شدیدی در این مورد در قانون ما یعنی اعدام وجود دارد.

او ادامه داد: در مورد بازدارندگی این مجازات نمی شود به صورت قطعی اظهار نظر کرد اما بهرحال وقتی با وجود اشد مجازات هنوز این جرم در جامعه رخ می دهد و این دست جرایم رو به رشد است به نظر می رسد مجازات اعدام بازدارندگی لازم را ندارد. اعدام بیشتر یک مسکن موقت است و در دراز مدت تاثیرگذاری لازم را ندارد.

این وکیل دادگستری افزود: بیش از مجازات باید اقداماتی توسط مسئولان برای کاهش زمینه های بروز این جرایم صورت بگیرد چرا که اقدامات تامینی و پیشگیرانه مهم تر از مجازات است.

خرمشاهی در مورد مجازات های جایگزین هم یادآور شد: در سایر کشورهای اسلامی مجازات های دیگری به جای اعدام برای متجاوزان به عنف در نظر گرفته شده است و در ایران هم می توان به سمت قوانین جایگزینی که موثرتر باشند رفت.

او ادامه داد: بهرحال رویکرد عدالت ترمیمی که در پی اصلاح مجرم باشد تا او رفتارش را مطابق با هنجارهای جامعه تغییر دهد موثر است. این دسته از مجازات ها در کنار مجازات های کیفری می توانند به کاهش جرم در جامعه کمک کنند.

این وکیل در مورد کسانی که اقدام به فیلم برداری از صحنه تجاوز می کنند گفت: این افراد مشمول تعدد جرایم می شوند اگر فرد متجاوز خودش اقدام به فیلم برداری کرده باشد به اشد مجازات محکوم می شود اما اگر افراد دیگری چنین فیلم هایی را در سطح جامعه پخش کنند حداقل یک سال زندان درانتظار آنها است. این افراد با پخش چنین فیلم هایی حریم اخلاقی جامعه را مخدوش و با حیثیت دیگران بازی می کنند.
کد خبر: 169736

وب گردی

وب گردی