تهران- ایسکانیوز: معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم هفته پژوهش در واحد تهران غرب با تاکید بر ۲۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین سرانه فضای آموزشی را در میان تمامی دانشگاه های کشور دارد.


 محسن هاشمی در نشست تخصصی هفته پژوهش در واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در سال 61 با پیشنهاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حمایت سران سه قوه و امام خمینی(ره) در روزگاری تاسیس شد که عده‌ای با حضور بخش خصوصی در امر تعلیم و تربیت مخالف بودند.


وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 30 سال از عمر دانشگاه آزاد اسلامی می گذرد، تصریح کرد: در تمامی این سال‌ها در حدود 40 هزار عضو هیات علمی در این دانشگاه جذب شدند که این به معنی حضور بیش از 40 درصد اعضای هیات علمی کشور در این دانشگاه است.


محسن هاشمی ادامه داد: وجود 45 هزار کارمند که با جمع آنها با اعضای هیات علمی جمعیت استخدام‌شده در این دانشگاه به 100 هزار نفر می رسد به خوبی گویای عظمت و نقش تاثیرگذار این نهاد آموزشی در کشور است.


وی در ادامه از 20 میلیون متر مربع فضای این دانشگاه به صورت کلی خبر داد و گفت: هم اکنون این دانشگاه با احتساب فضاهای در حال ساخت در حدود 20 میلیون متر مربع فضای آموزشی دارد که با احتساب یک میلیون و 700 هزار دانشجویی که در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند فضای آموزشی این نهاد بسیار بیشتر از استاندارد فضای آموزشی کشور است.


معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در تهران شاهد پراکندگی واحدها هستیم،گفت: اگرچه پراکندگی واحدهای تهران شکوه و بزرگی این واحدها را از چشم مردم مخفی و دور کرده است، واحدهای این دانشگاه در تمامی شهرستان ها دیدنی و تحسین برانگیز است.


وی با بیان اینکه از 180 واحد در طول یک سال گذشته بازدید کردم، تصریح کرد: در شهرستان‌ها واحدهای بسیار بزرگی ایجاد شده است که بعضی از آنها 140 هزار متر مربع فضا دارند و در بعضی از این واحدها حدود 25 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.


وی دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگترین دانشگاه حضوری جهان خواند و گفت: این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان برای سال آینده بودجه پژوهشی در حدود 200 میلیارد تومان خواهد داشت. برای تحقق آن، باید 80 میلیارد تومان از بیرون جذب شود که تعامل بسیار مناسب با دولت و بخش صنعت را می طلبد.


محسن هاشمی با اشاره به اجرای طرح تجمیع واحدهای شهر تهران گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در تهران دارای مشکلاتی است و به این دلیل رئیس دانشگاه طرح تجمیع واحدهای پراکنده آن را در دستور کار قرار داد تا هم بخشی از مشکلات این واحدها حل و هم کیفیت آموزشی در این واحدها نسبت به قبل بهتر و بیشتر شود.


معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در تهران در 53 ساختمان و در 600 کیلومتر پخش هستند که برای سرو سامان دادن به این وضع طرح تجمیع اجرایی شد تا در 4 سال آینده تمامی این واحدها با شکل و شمایل بسیار مناسب از دانشجویان استقبال کند.


محسن هاشمی با قدردانی از رئیس واحد تهران غرب برای تلاش‌های بی‌وقفه در اجرای طرح تجمیع گفت: خانم دکتر داداندیش برای تهران غرب تلاش زیادی کردند که امیدوارم هر چه زودتر این تلاش ها نتیجه دهد و زمین مناسبی با همکاری دولت در اختیار این واحد قرار گیرد.


وی ادامه داد: سایت حکیمیه برای تهران شمال در فضایی به مساحت 20 هکتار و زمین 6 هکتاری برای واحد پزشکی و پیراپزشکی با 20 هزار دانشجو در حال احداث است که امیدواریم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به موقع به پایان برسد.


وی در ادامه با اشاره به هفته پژوهش از تصویب طرح راهبردی پژوهش و فن‌آوری در شورای دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: در این طرح برنامه‌ها راهکارهایی برای افزایش کیفیت در بخش پژوهش تدوین شده است که به طور حتم در ارتقای این امر مهم در دانشگاه در سال‌های آتی تاثیر چشمگیری خواهد داشت.


وی در تشریح راهکارها و اهداف طرح راهبردی پژوهش و فن‌آوری گفت: تعیین زمینه‌های پژوهشی الویت‌دار، افزایش ظرفیت پژوهش در دانشگاه، ایجاد محیط پژوهشی پویا جهت برتری یافتن در میان تمامی دانشگاه‌های کشور به ویژه در تولید علم، بخشی از این اهداف است.


وی ادامه داد: باید در مورد این موضوع تامل کرد که چرا عده‌ای نمی‌خواهند از تمامی امکانات و قابلیت‌ها بهره ببریم؛ موضوعی که به طور مستقیم درآمد کشور را افزایش خواهد داد و کیفیت مردم را بالا خواهد برد.


در ادامه این نشست، کرباسیان معاون وزیر صنعت، با تبریک هفته پژوهش به دانشجویان، استادان و اصحاب علم گفت:زمانی تحقیق و پژوهش کارا و کاربردی خواهد شد که به دانشگاه وصل شود؛ چیزی که در کشور های توسعه یافته اتفاق افتاده است و این اتفاقی است که در دانشگاه آزاد می تواند بهتر از دانشگاه های دولتی رخ دهد.


او همچنین سیاست‌ها و اولویت های تحقیقاتی شرکت ایمیدرو را به عنوان متولی صنعت و معدن کشور برای حضار تشریح و آمادگی خود و مجموعه را برای همکاری های مؤثر با دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد.


پیش از مهندس هاشمی و کرباسیان،دکتر داداندیش، رییس واحد تهران غرب، در سخنانی گفت :"بسیار خوشوقتم که در هفته پژوهش فرصتی فراهم شده تا مدیران ارشد و تصمیم‌گیران در عرصه صنعت و معدن و استادان و پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های فنی و مهندسی در کنار هم به تبادل نظر و گفت‌وگو بپردازند."


وی گفت:" اکنون کشور عزیزمان در موقعیتی قرار دارد که با همه محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه با تلاش دولت تدبیر و امید در مسیر توسعه و پیشرفت در حال حرکت است و خوشبختانه در اواخر سال گذشته با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، زمینه خوبی برای مشارکت بخش خصوصی و بخش‌های دولتی و حرکت جدی به سوی اقتصاد دانش‌بنیان بوجود آمد."


داداندیش افزود:" به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دانشگاه و صنعت بیشتر از هر زمان دیگر می‌توانند با تعامل سازنده و ارتباط مؤثر و اعتماد متقابل به عنوان موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشور عمل و اهداف چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران را محقق کنند. سال‌هاست که در دانشگاه‌ها، دفاتر ارتباط با صنعت فعالیت می‌‌کنند. این دفاتر تلاش دارند تا نیازهای صنعت را شناسایی کنند و پروژه ها و طرح‌های متناسب با آن را طراحی و به اجرا در آورند و یا ایده‌ها و تولیدات علمی و پژوهشی را به صنعت برای تجاری سازی ارائه کنند. در همین راستا تولید مقالات علمی و پژوهشی در کشور افزایش یافته است."


رییس دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در ادامه گفت:" در دانشگاه های کشور خصوصاً دانشگاه آزاد در این زمینه هدف‌گذاری‌ها و سیاستگذاری‌های خوبی انجام شده استو ظرفیت‌های مناسبی وجود دارد که نیازمند آن است که واحدهای دانشگاه و استادان و پژوهشگران نیز در جهت تحقق این سیاست‌ها و برنامه ها با انگیزه بیشتر و امید به آینده بهتر فعالیت کنند.دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 30 هزار هیئت علمی و 470 واحد دانشگاهی در سراسر کشور با سرمایه و درآمد غیرنفتی، بزرگترین دانشگاه جهان است و ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشور دارد. از این رو برپایی اینگونه نشست‌ها در دانشگاه آزاد با حضور مدیران، تصمیم‌گیران و مجریان صنعت، شناخت و تعامل بیشتری به وجود خواهد آورد."


او خاطر نشان کرد:" صنعت و دانشگاه باید به این باور برسند که با حمایت و اعتماد به یکدیگر می توانند زمینه‌های پیشرفت و شکوفایی را فراهم آورند."

کد خبر: 169866

وب گردی

وب گردی