تهران- ایسکانیوز: کارگاه آسیب شناسی فرهنگی و نیازسنجی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و با حضور اساتید، دانشجویان و کارکنان واحد علوم و تحقیقات در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و اقتصاد این واحد دانشگاهی برگزار شد.


علی اکبر رضایی، مدیر گروه مدیریت شهری، با طرح این پرسش که چرا اکثر مدیران فرهنگی کشور علی رغم اینکه خوب حرف میزنند ولی در عمل تحولی مثبت و معنا دار در فرهنگ کشور مشاهده نمی شود، گفت: مشکل اصلی این است که مدیران کشور، نقش های مختلف را به طور همزمان برعهده دارند.


وی تصریح کرد: هدف از برگزاری این کارگاه صرفا آموزش و گذری بر مبانی علمی و عملی مورد نیاز دانشجویان و دانش پژوهان حوزه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی است.


عضو هیئت علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی بر اصطلاح  آسیب شناسی در شاخه های مختلف علوم تاکید کرد و افزود: آسیب شناسی در بخش های گوناگون، اعم از كاربردی و انتزاعی، پایه و غیر پایه، تجربی و طبیعی، انسانی و غیر انسانی و به ویژه در روانشناسی و تعلیم و تربیت كاربرد خاص خود را دارد.


وی ادامه داد: آسیب شناسی در زمینه مسائل روانشناختی تربیتی یا فرهنگی اصولا به مطالعه و بررسی دقیق عوامل زمینه ساز، پدید آورنده، ثبات بخشی بالینی، روانی، فیزیولوژیكی، تربیتی و فرهنگی آفات و آسیب های موجود در این زمینه ها می پردازد.


رضایی با بیان اینکه چنین مطالعاتی با هدف تكمیل و تامین فرایند سه گانه شناسایی، تشخیص، پیشگیری و یا  درمان صورت می گیرد، اظهار داشت:  برایند این بررسی ها، پیشنهاد راه حل های مناسب برای رفع آفات وآسیب ها به عنوان عوامل تشكیل دهنده كانون آسیب در بسترهای مكانی، زمانی و موضوعی است.


وی خاطر نشان کرد: آسیب های جدی سازمانهای فرهنگی را میتوان به فقدان استراتژی معین، سیاست زدگی، فقر کادرهای تخصصی، تغییر مکرر مدیران، استفاده از مدیران و کارشناسان ناکارآمد و فقدان شایسته سالاری در عزل و نصب ها دانست.


مدیر گروه مدیریت شهری واحد علوم و تحقیقات، با اشاره به فقدان الگوها و مدل های مطلوب فرهنگی، کمبود اعتبار و بودجه و سنگین و حجیم بودن نیروهای انسانی شاغل تصریح کرد: فقدان تعریف مشخص از فعالیت های سازمان، تمایل به اهداف غیرذاتی، بی توجهی به مطلوبیت فرهنگی در ارایه خدمات، فقدان اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت و ... از دیگر آسیب های سازمان های فرهنگی به شمار می روند.


رضایی با اشاره به یافته های دو پژوهش" بررسی ارزش های فرهنگی  و دینداری دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی" و "بررسی میزان رضایت از دانشگاه در دو دسته ی آموزشی - پژوهشی و فرهنگی" اظهار داشت: می توان اینگونه ارزیابی کرد که میان انتظار دانشجویان از عملکرد دانشگاه در عرصه های مختلف و عملکرد فعلی دانشگاه فاصله قابل توجهی وجود دارد که باید مد نظر مدیران قرار گیرد.


کد خبر: 170084

وب گردی

وب گردی