تهران- ایسکا نیوز: کار خانگی یکی از آن دست مسائلی است که کمتر به آن پرداخته می شود و معمولا زنان ساعت زیادی از روز را صرف این کار می کنند در حالی که دستمزدی در برابر آن دریافت نمی کنند و کار آن ها از سوی مردان و فرزندانشان حائز اهمیت نیست . 26 آذر ماه جاری  سوسن باستانی معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری خبر از انجام کارهای مطالعاتی درباره ارزش‌گذاری کار خانگی داد و بیان کرد: مراحل مختلف مربوط به این موضوع تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد.

در مورد ارزش گذاری کارخانگی نظرات مختلفی بین صاحبنظران حوزه مطالعات زنان وجود دارد. در ادامه گفتگویی کوتاه با افسرافشار نادری جامعه شناس وعضو انجمن جامعه شناسی ایران در این مورد انجام دادیم.

این جامعه شناس بیان کرد: ارزش گذاری کردن کار افراد جامعه در مشاغل مختلف وظیفه دولت است و این که معاونت زنان اقدام به چنین ارزش گذاری کند هنر نیست اما باید ببینم این ارزش گذاری با چه هدفی صورت گرفته است و نیت پشت این کار چیست؟

افشار نادری تاکید کرد: این کار تنها شویی تبلیغاتی است که از سوی این معاونت در حال انجام است و هدفش هم تنها بازگرداندن زنان به نقش های سنتی خود است. در حقیقت تلاش می شود با چنین ارزش گذاری هایی به زنان گفته شود کار شما مقدس است بهشت زیرپای شماست و به خانه برگردید.

او افزود: قانون گذار باید مشحص کند تعریفش از کار خانگی چیست؟ و این تعریف اصلا راحت نیست، زنی که در خانه بیشتر وقتش را مشغول تلفن صحبت کردن و آرایشگاه رفتن است با زنی که رفتاری متفاوت درخانه دارد و در فکر معیشت خانواده است چگونه کارشان ارزش گذاری می شود؟ آیا برای هر دو یک دستمزد قرار است در نظر گرفته شود؟ آیا زن روستایی که بچه اش را به پشتش می بنند و سر زمین حاضر می شود با زنی که در شهر زندگی می کند، ارزش کاری یکسانی دارند؟

افشار نادری به نکته دیگری در مورد ارزش گذاری کار خانگی اشاره کرد و گفت: مسئله مهم تر دیگراین است که بعد از ارزش گذاری چه کسی قرار است این دستمزد را پرداخت کند؟ دولت یا شوهر؟ البته که دولت باید این دستمزد را بپردازد ولی واقعا این اتفاق رخ خواهد داد؟
کد خبر: 170145

وب گردی

وب گردی