اوباما در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال 2014 میلادی که دیروز برگزار شد.نسبت به حمله سایبری دولت کره شمالی به کمپانی سونی واکنش نشان داد.

به گزارش ایسکا نیوز و به نقل از خبرگزاری رویترز ،به گفته اوباما حمله سایبری هکر های کره شمالی خسارات زیادی به سونی وارد کرده و علاوه بر توقف اکران عمومی فیلم کمدی "مصاحبه" موجب اختلال در دیگر سرویس های کمپانی سونی نیز شده است.لازم به ذکر است فیلم مصاحبه ،فیلمی کمدی درباره ترور دیکتاتور  کره شمالی،کیم جونگ اون است.

اوباما در پایان این کنفرانس گفت:"ما پاسخ خواهیم داد.پاسخ ما بلافاصله نخواهد بود،بلکه در زمان و موقعیت مورد نظر ما صورت خواهد گرفت."

پیش از این کنفرانس نیز پلیس فدرال آمریکا در بیانیه ای رسمی ،دولت کره شمالی را مسئول حملات سایبری به کمپانی سونی دانست.این سازمان امنیتی در ادامه بیانیه خود اقدامات اخیر پیونگ یانگ را خارج از عرف دیپلماتیک و شایسته یک دولت دانست.

اوباما در ادامه سخنان خود اعلام کرد کره شمالی در این حمله به طور انفرادی عمل کرده است.واشنگتن اکنون در حال رایزنی با ژاپن،چین ،کره جنوبی و روسیه برای کسب یاری این کشور ها در برخورد با کره شمالی است.

دولت ژاپن و کره جنوبی قول همکاری کامل داده اند. در مقابل چین که یگانه متحد پیونگ یانگ شناخته می شود تاکنون پاسخی به این درخواست نداده است.اما روزنامه صبح پکن در مقاله ای امروز نوشت که فیلم مصاحبه،فیلمی نیسن که هالیوود و جامعه آمریکا به آن افتخار کنند.

این نخستین بار است که دولت ایالات متحده به طور رسمی کشوری دیگر را به حمله سایبری به خاک آمریکا متهم می کند و انتظار می رود پس از این واقعه،درگیری دو دشمن قدیمی ابعادی تازه به خود بگیرد.

در همین حال دیپلمات ها نماینده کره شمالی در سازمان ملل در گفت و گو با خبرگزاری ها دخالت پیونگ یانگ در این حملات را رد کردند.

اوباما در سخنان خود عدم مشورت مقامات سونی با شخص رییس جمهور و مقامات امنیتی قبل از لغو اکران فیلم را اشتباه بزرگی از سوی این شرکت دانست و آن را عقب نشینی خواند.

ما نمی توانیم در جامعه ای زندگی کنیم که یک دیکتاتور از آن سوی دنیا اقدام به سانسور فیلم های ایالات متحده کند.وقتی آن ها در مقابل یک فیلم کمدی چنین واکنشی نشان می دهند و در آن موفق می شوند،تصور کنید در مقابل گزارش های خبری و برنامه های مستند که بر پایه واقعیت هستند چه خواهند کرد.

مدیر عامل کمپانی سرگرمی های سونی،مایکل لینتون نیز در سخنانی لغو اکران عمومی این فیلم را نشان از  ناامیدی و کنار گذاشتن این فیلم ندانست و تاکید کرد سونی در حال تلاش برای یافتن پلتفرمی دوم به منظور انتشار این فیلم است.فیلمی با بودجه ای 44 میلیون دلاری و حضور بازیگران مطرحی هم چون "جیمز فرانکو" و "ست روگان"

"ما غقب نشینی نکرده ایم و تسلیم نیز نخواهیم شد. لینتون در ادامه مصاحبه خود با "سی ان ان" کفت:ما همواره دوست داشتیم که جامعه آمریکا این فیلم را مشاهده کند.

با وجود تهدید رسمی آقای اوباما،گزینه های پیش رو در مقابل دولت او برای مقابله به مثل با کره شمالی تقریبا محدود هستند.اوباما از نام بردن هر گونه برنامه ای برای پاسخ به کره شمالی خود داری کرد.

کره شمالی به مدت 50 سال است که هدف تحریم های ایالات متحده است.با این وجود این تحریم ها کمترین تاثیری در سیاست های حقوق بشری و برنامه های هسته ای این کشور نداشته اند.دولت کره شمالی پس از این سالها در دور زدن تحریم ها و مخفی کاری و پولشویی استاد شده است.

تحلیلگران عقیده دارند گزینه های اوباما محدود به پاسخ سایبری،تحریم های بیشتر و یا حمایت های نظامی گسترده تر از کره جنوبی است.

با این وجود هر گونه اقدامی از سوی آمریکا نمی تواند در انزوای کره شمالی تاثیر بیشتری بگذارد،زیرا در حال حاضر نیز کره شمای با وجود این که منزوی ترین کشور دنیا محسوب می شود،با این حال  رهبران این کشور دست از دنبال کردن علایق و جاه طلبی های خود بر نداشتهاند و به نظر نمی رسد تحریم های بیشتر تاثیری در روش های آن ها نخواهد گذاشت.

در ادامه ترس آن نیز می رود که پاسخ دولت آمریکا در صورتی که بیش از حد کوبنده باشد می تواند بیش از پیش کره شمالی را تشویق به گسترش توانایی های سایبری خود کند.

به گفته بسیاری از فراریان کره شمالی که اکنون در سئول زندگی می کنند،اقدامات نامتعارف مانند حملات سایبری و یا هسته ای تنها عوامل نجات دهنده کره شمالی در دوران حاضر هستند.

 

 
کد خبر: 170213

وب گردی

وب گردی