تهران ایسکانیوز: معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از برگزاری سومین دوره تور علمی و کارگاه دیپلماسی علم و فناوری با هدف توسعه ظرفیت دیپلماسی علم و فناوری کشور خبر داد.
علی مرتضی بیرنگ، معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری سومین دوره تور علمی و کارگاه دیپلماسی علم و فناوری اظهار کرد: در راستای اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی علم و فناوری، معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی اقدام به برگزاری تور و کارگاه دیپلماسی علم و فناوری در کشور کرده است.
او در ادامه افزود: در این کارگاه که امروز در پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار شد، جمعی از کارشناسان شرکت کننده در دوره ارتقا به درجه رایزن یکمی در این کارگاه آموزشی شرکت کرده اند.
بیرنگ، با اشاره به هدف برگزاری این تورها و کارگاه های آموزشی گفت: این کارگاه ها با هدف توسعه دیپلماسی علمی و فناوری کشور و آشنا کردن رایزنان با مقوله علم و فناوری و توسعه صادرات محصولات دانش بنیان کشور و در ادامه تورهای علمی و فناوری توسط معاونت علمی برگزار می شود.
وی بیان کرد: این دوره ها از مهرماه آغاز شده است و دو دوره آن در مهر و آبان ماه برگزار شد. سومین دوره آن نیز امروز با حضور 67 کارشناس وزارت امور خارجه برپا شده است که در ابتدا این افراد با مباحثی مانند اقتصاد دانش بنیان و دیپلماسی علم و فناوری آشنا شده اند.
معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی در باره موضوعات ارائه شده در این کارگاه گفت: برای آشنایی کارشناسان شرکت کننده در این دوره متخصصانی، مطالبی در حوزه حوزه نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی ارائه داده شده است و شرکت کنندگان با وضعیت این فناوری ها، بیشتر آشنا شده اند.
وی تصریح کرد: کارشناسان شرکت کننده بازدیدهایی نیز از پارک فناوری پردیس معاونت علمی و برخی شرکت های فناور مستقر در آن داشته اند تا از نزدیک و به طور ملموس با بحث اقتصاد دانش بنیان و دستاورد های فناوری کشور علم و فناوری آشنا شوند.
بیرنگ، در باره بخش جدید کارگاه امروز گفت: در کارگاه سوم آیتمی در نظر گرفته ایم که بر این اساس خود رایزنان و کارشناسانی که در دوره شرکت می کنند نیز نظرات و تجربیات شان را در زمینه همکاری های فناوری ارائه می دهند.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری این کارگاه ها دو بعد دارد؛ یکی نهادینه شدن گفتمان علم و فناوری در توسعه مناسبات سیاسی و دیپلماسی و یکی هم استفاده از ظرفیت دستگاه دیپلماسی برای توسعه همکاری های علمی و فناوری ایران با دیگر کشورها.
معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی در پایان ابراز کرد: اگر سفرا، رایزنان و کارشناسان دستگاه دیپلماسی کشور با مباحثی مانند علم و فناوری آشنا شوند می توانند در دوره فعالیت خود در توسعه علم و فناوری کشور و توسعه صادرات محصولات دانش بنیان نقش موثری داشته باشند.
بر اساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری شخصا به دعوت از وزرا و مسوولان عالی رتبه برای شرکت در برنامه ها و تورهای علمی این معاونت اقدام کرده است و طی این مدت اعضای محترم کابینه و سایر مسوولان در برنامه های مختلف به بازدید از پارک فناوری پردیس معاونت علمی پرداخته اند.
معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین تورهای مختلفی را برای اقشار مختلف جامعه در برنامه های خود در سال جاری گنجانده است که تا کنون چند تور علمی شامل بازدید از مجموعه مپنا و شرکت سیناژن، پارک های علمی و فناوری ویژه اهالی رسانه برگزار شده است و برای سایر اقشار و گروه ها از جمله اساتید دانشگاه و دانشجویان و رایزنان علمی نیز برنامه های متنوعی در دست اجرا است.
کد خبر: 170248

وب گردی

وب گردی