دادگاهی در استانبول روز جمعه (۱۹ دسامبر)، حکم دستگیری فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت ترکیه را به اتهام «توطئه برای براندازی حکومت اردوغان» و «رهبری یک سازمان تروریستی» صادر کرد.




به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دادگاهی در ترکیه حکم بازداشت فتح‌الله گولن، رهبر معنوی جماعت خدمت را که حزب حاکم عدالت و توسعه آن را متهم به تشکیل دولت موازی کرده است، صادر کرد.

شبکه تلویزیون دولتی ترکیه اعلام کرد که گولن به‌ اتهام «رهبری گروه تروریستی» تحت تعقیب قرار گرفته است.بخش ترکی بی‌بی‌سی گزارش داد برخی منابع اعلام کرده‌اند که این حکم هنوز تأیید نشده است.

در ادامه پرونده موسوم به مقابله با دولت موازی که در 14 دسامبر سال جاری (6 روز پیش) منجر به دستگیری ده‌ها فعال رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای هواخواه گولن شد، دادستانی استانبول بعد از ظهر روز جمعه  با صدور بیانیه‌ای رهبر معنوی جنبش خدمت ترکیه را به عنوان یکی از مظنونان اصلی هدایت شبکه غیر قانونی جنبش خدمت و با اتهاماتی چون تشکیل گروه غیر قانونی، شنود غیر قانونی، پرونده‌سازی و تلاش برای ضربه زدن به امنیت‌ملی ترکیه تحت تعقیب قرار داد.

در حکم دادستانی ترکیه آمده است که اتهامات گولن از مدت‌ها قبال قابل پیگیری بوده است، اما به دلیل حضور او در خارج از کشور (ایالت پنسیلوانیا آمریکا) امکان دستگیری و بازجویی از او به عنوان مظنون اصلی پرونده ممکن نبوده است.

این نخستین حکم رسمی دستگیری گولن از سوی دستگاه قضایی ترکیه است، که به نظر می‌رسد با اعمال نفوذ مقامات حزب حاکم ترکیه به ویژه شخص اردوغان رئیس‌جمهور که در یک سال گذشته در سخنرانی‌های متعدد خود با طعنه و کنایه فتح‌الله گولن را به دست داشتن در پرونده افشای فساد مالی متهم کرده است، صادر شده است.

دستگیری هواداران گولن

به گزارش دویچه وله، پلیس ترکیه، پیش از این در روز یک‌شنبه (14 دسامبر)، در یک حمله‌ سراسری به دفا‌تر و خانه‌های طرفداران گولن، 30 تن از آنان را دستگیر کرد. برخی از دستگیرشدگان، پس از چند ساعت آزاد شدند. حکم آزادی اکرم دومانلی، سردبیر روزنامه‌ «‌زمان»، روزنامه‌ای نزدیک به فتح‌الله گولن، نیز روز جمعه (19 دسامبر) صادر شد. هدایت کاراجا، رئیس گروه رسانه‌ای «سامان‌یولو» و چند تن از افسران ارشد پلیس که به اتهام «عضویت در سازمانی تروریستی» دستگیر شده‌ بودند، ولی هم‌چنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

پرونده‌ دشمنی برانگیز

دستگیری‌های گسترده‌ روز یک‌شنبه هفته گذشته، با نخستین سالگرد بازداشت‌های مربوط به پرونده‌ «فساد نزدیکان رجب طیب اردوغان»، در 17 دسامبر 2013 مصادف بود. اردوغان در آن زمان در مقام نخست‌وزیری ترکیه انجام وظیفه می‌کرد. در پی این دستگیری‌ها، 4 وزیر دولت وی از سمت خود استعفا دادند. با بازداشت و جابه‌جایی صد‌ها پلیس و دادستان، این پرونده سرانجام بدون نتیجه مختومه اعلام شد.خبرگزاری آنا در سالگرد 17 دسامبر درباره این پرونده و فساد مالی در دولت اردوغان گزارشی را منتشر کرده بود.

اردوغان در هفته گذشته نیز دو بار در جریان سخنرانی‌های عمومی خود با نام بردن غیر مستقیم از گولن او را به عنوان متهم اصلی پرونده دولت موازی در ترکیه مطرح کرده است. اینجا را بخوانید.

پیشر نیز برخی گزارش‌ها حاکی بود که اردوغان در دیدار با برخی مقامات آمریکایی درخواست استرداد گولن به ترکیه را مطرح کرده است، اما ظاهرا مقامات آمریکایی از اجابت این خواسته اردوغان به دلیل نبود دلایل و شواهد حقوقی متقن خودداری کرده‌اند.

به گزارش آنا، فتح‌الله گولن، 72ساله، از سال 1999 ظاهراً بنا به دلایل پزشکی و در حقیقت برای فرار از انواع اتهاماتی که در ترکیه با آن‌ها مواجه است به آمریکا گریخته است.

فتح الله گولن حامیان و پیروان زیادی در داخل ترکیه دارد. او رهبر معنوی جنبش خدمت محسوب می‌شد که بنیادی خیریه و آموزشی محسوب می‌شود که میلیارد‌ها دلار سرمایه در اختیار دارد. این جنبش اسلامگرای معتدل با اختلافات موجود با حزب حاکم ترکیه به عنوان رقیبی جدی برای اسلامگرایان حاکم بر ترکیه محسوب می‌شود.

سال گذشته نام گولن همزمان با افشای پرونده فساد مالی بزرگ برخی منسوبان کابینه اردوغان و دستگیری ده‌ها تن از آن‌ها به اتهام فساد مالی و فعالیت‌های پولشویی بر سر زبان‌ها افتاد.

اردوغان مدعی است گولن می‌خواهد با توطئه ضربه زدن به حزب حاکم از طریق پرونده سازی برای منسوبان حزب حاکم ترکیه، این کشور را به دوران تاریک پیش از حکومت حزب عدالت و توسعه ببرد.گولن اما با رد این اتهام می‌گوید او در سیاست مداخله نمی‌کند و فعالیت‌های جنبش خدمت عام المنفعه و غیر سیاسی است.

بسیاری فتح‌الله گولن را یک ایدئولوگ مذهبی و ملی‌گرا می‌دانند که نظریات خاص و دولت‌محور خود را درباره چگونگی اداره جامعه از طریق ارائه آموزش دارد، اما ویکی‌لیکس در سال 2009 سندی بسیار جالب درباره وی منتشر کرد.

افشاگری ویکی لیکس درباره گولن

اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس از نفوذ بالای جنبش گولن در ساختار سیاسی و اجتماعی ترکیه خبر داده بود. بر اساس این اسناد جیمز جفری سفیر سابق آمریکا در آنکارا در سال 2009 طی یک گزارش رمزدار این‌چنین می‌نویسد: جنبش فتح الله گولن کنترل کامل حکومت ترکیه را به دست گرفته است.

در این سند ادعا می‌شود که پلیس ترکیه هم کاملا در دست جریان گولن می‌باشد، هرچند سندی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، ولی کسی هم آن را در ترکیه رد نمی‌کند. این گزارش می‌افزاید که پلیس ترکیه در حدود 200 هزار نفر نیرو داشته و جهت هرگونه حمایت از جماعت گولن آمادگی کامل دارد. در ‌‌نهایت این گزارش به سرمایه 25 میلیارد دلاری موجود در حساب‌های بین‌المللی گولن اشاره کرده می‌افزاید که وی با این سرمایه به‌راحتی رفتارهای حزب حاکم عدالت و توسعه را مدیریت می‌کند.

کد خبر: 170281

وب گردی

وب گردی