تهران- ایسکانیوز: امروزه كسب و كارهاي خانگي به عنوان راهكاري مهم براي ايجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب مي شوند.مشاغل يا كسب و كار خانگي آن دسته از فعاليت هايي است كه توسط عضو يا اعضا خانواده در فضاي مسكوني در قالب يك طرح كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحد هاي مسكوني همجوار شكل مي گيرد و منجر به توليد خدمت يا و يا كالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسكوني مي شود. در حال حاضر تعدادی از زنان در ایران به این کسب و کار مشغول اند برای آشنایی با مشکلات و محاسن این مشاغل تلاش داریم با زنانی که در این عرضه کار می کنند، گفتگو کنیم.

زنان در مزون های عروس استثمار می شوند

شریفیان بیش از 10 سال است که در عرضه مشاغل خانگی مشغول به کار است او به خاطر علاقه ای که به خیاطی داشته بدون کلاس رفتن و به شکل تجربی این مهارت را آموخته است. یک سال بعد از شروع به کار در خیاطی مهارت پیدا می کند و شروع می کند به کار کردن با مزون های لباس عروس.

این کارآفرین می گوید: من سه فرزند داشتم و صبح ساعت 7 باید می رفتم سرکار و 9-10 شب برمی گشتم خانه. ضمن این که حقوقی که به زنان می دادند بسیار کمتر از حقوقی بود که به مردان می دادند. در حقیقت در مزون ها زنان استثمار می شوند و بیگاری می کشند. بنابراین تصمیم گرفتم برای خودم کار کنم.

شغل خانگی به بازار نیاز دارد

او می گوید: شوهر من نظامی است و ما مدام به شهرهای مختلف منتقل می شدیم بنابراین نتوانستم برای خودم مزون لباس عروس برپا کنم. داشتن بازار نیازمند حضور مداوم است اما تلاش کردم توانمندی هایم را با آموزش به دیگران شکوفاتر کنم. چون آموزش خودم تجربی بود هنرجوها خیلی  سریع آموزش می دیدند و وارد بازار کار می شدند بنابراین از آموزش من استقبال می شد.

تعاونی های زنان محله نیاز به حمایت مالی دارد

در حال حاضر در سرای محله والفجر با 7 زن دیگر در حال راه اندازی یک تعاونی شیرینی خانگی  با عنوان "دستان سبز"هستیم. او به روند شکل گیری این تعاونی اشاره کرد و گفت: شهرداری طرحی برای توانمندسازی زنان داشت که طی آن نیازسنجی از زنان محله صورت گرفت. از آنجایی که مشکل بیشتر زنان محله ما اقتصادی است و زنان دغدغه درآمدزایی داشتند تصمیم گرفتیم یک تعاونی تشکیل دهیم. من به خانم ها آموزش شیرینی پزی دادم و در کنار آن ترشی و مرباجات هم تولید می کنیم وحبوبات اورگانیک را نیز بسته بندی می کنیم.

این کارآفرین ادامه داد: به خاطر استقبال از محصولات ما در نمایشگاه هایی که برگزار کردیم و سفارشاتی که بعد از آن گرفتیم سرای محله یک جای کوچک به ما داده اند. اما حمایت مادی در کار نیست. در حالی که با ثبت تعاونی ما باید مالیات بپردازیم.

او تاکید کرد:علی رغم حرفهایی که برای حمایت از مشاغل خانگی زده می شود هیچ حمایت مادی در کار نیست. و برای دریافت تسهیلات اندکی که هست نیز باید مدرک داشته باشی. در حالی که من هم خیاطی و هم شیرینی پزی را تجربی آموختم و مدرکی ندارم. الان باید دو تا سه سال وقت بگذارم تا مدرک بگیرم و این باعث می شود از کار عقب بیافتم.

سنگ اندازی های مدیران بانک

شریفیان افزود: برای ارائه وام هم شما باید ضامن معتبر معرفی کنید و این ضامن نمی تواند کارمند باشد حتما باید کاسبی با جواز کسب باشد ما هر چند سال در یک شهر هستیم و کسی را در این شهرها نمی شناسیم که ضمانت من را بکند چک کارمندی را هم قبول نمی کنند. من یک بار وامم آماده شده بود اما رئیس بانک مربوطه به همین دلیل اجازه نداد، من وام بگیرم. بهرحال من ناامید نمی شوم و باز هم تلاش می کنم.

او گفت: در حال حاضر من به خانم ها در چند سرای محله آموزش ساخت عروسک، کیف و کوله و نظایر آن را با پارچه های دور ریز می دهم و امیدوارم مراحل ثبت تعاونی هم به خوبی پیش رود. البته خیلی آهسته قدم برمی داریم تا بتوانیم پول لازم را برای ثبت تعاونی به دست بیاریم چون همه ما دغدغه درآمد داریم و پول زیادی برای تاسیس تعاونی نداریم. امیدوارم مسئولان تسهیلات بیشتری در اختیار زنانی که تصمیم به راه اندازی مشاغل خانگی دارند، اختصاص دهند و از ما حمایت مالی بیشتری کنند.
کد خبر: 170327

وب گردی

وب گردی