تهران- ایسکانیوز: جشنواره «فيلم مقاومت ايران» با رويكرد نمايش هنر فیلم‌سازی ایران با استقبال شهروندان گرجستاني مواجه شد.
به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، جشنواره «فيلم مقاومت ايران» به همت رايزني فرهنگي ايران از 24 آذرماه در گرجستان برگزار و به مدت 4 روز متوالي داير بود.
در اين جشنواره هنري، فیلم‌هايي از قبيل «استرداد»، «فرزند چهارم»، «روزهای زندگی» و «تنهای تنهای تنها» در محل سالن اجتماعات 4 دانشگاه تئاتر و سینمای تفلیس، ایلیا، دولتی تفلیس و گرجستان نمایش داده شد.
این جشنواره با مشارکت انجمن دوستی ایران و گرجستان، معاونت فرهنگی شهرداری و شورای شهر کوتایسی همزمان با تفلیس در شهرهای کوتایسی و باتومی برگزار شد.
نمايش هنر سينماي ايران در گرجستان
در مراسم افتتاحیه این جشنواره، گلی‌کو مامولاشویلی، ایرانشناس و از اساتید دانشگاه تئاتر و سینمای گرجستان با اشاره به جایگاه سینمای ایران در گرجستان گفت: هنر تئاتر و سینمای ایران در گرجستان شناخته شده است؛ همچنين مردم این کشور از اینگونه برنامه‌هاي هنري استقبال مي‌كنند.
وی افزود: در هنر فیلم‌سازی ایران به ویژگی‌های انسانی اهميت ويژه‌اي داده شده به طوري كه در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته است. اين ويژگي توانسته جامعه هنر دوست و سینماگر گرجستان را به خود جلب كند.
وجود تعاملات فرهنگي ميان ايران و گرجستان
سپس، اوتار لیتانیشویلی، معاون سینمایی دانشگاه تئاتر و سینمای گرجستان اظهار كرد: پیشینه فرهنگی دو کشور موجب شده تا ایران‌شناسان در گرجستان تربیت شوند و همکاری‌هایی در زمینه ادبیات و معرفی مفاخر ادبی صورت پذیرد.
وي افزود: با توجه به شرایط حال حاضر و اهمیت فعالیت‌های رسانه‌ای، همکاری در حوزه تئاتر و سینما می‌تواند قشر بیشتری از جامعه را مخاطب قرار داده و از طریق ارتباطات رسانه‌ای، در دسترس عموم جامعه قرار گيرد.
سینمای مقاومت؛ نقطه شروع فصل جديدي در فيلم‌سازي ايران
در بخشي ديگر از اين مراسم، مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی ايران در گرجستان در رابطه با جایگاه هنر تئاتر و سینمای ایران در گرجستان، گفت: تأثیرگذارترین کشور در منطقه آسیای میانه و قفقاز در گذشته و حال، ايران بوده و مشترکات فرهنگی و هنری با گرجستان بین تمام کشورهای این منطقه بی سابقه است.
وی ادامه داد: آنچه سینمای ایران را متمایز از سینمای جهان كرده، نبودن انگیزه سوداگری و توجه به ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی است.
كامران‌فرد با اشاره به عرصه فيلم‌سازي در ايران، اظهار كرد: با توجه به پایداری مردم ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس، سینمای مقاومت فصل جدیدی را در عرصه فیلم‌سازی در ایران آغاز كرده و امروز سینما و آثار متکی بر اخلاق تنها منحصر به مرزهای داخلی ایران نیست.
وي در سخنان پاياني خود يادآور شد: كارگردانان ایرانی با دیدگاه‌های مختلف توانستند هنرمندانه عناصر این هنر را به کار گيرند و نقش مؤثری در تحول و پویایی فیلم‌سازی ایفا كنند؛ هنر را می‌توان هنر والانگر و ارزشمند برای تمام جوامع بشری دانست.
کد خبر: 170479

وب گردی

وب گردی