تهران- ایسکانیوز: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی تقویم خاطرات وی را روزانه منتشر می کند، امروز 30 آذرماه مباحثی از جمله  مباحثه هاشمی و هادی خامنه‌ای،گزارشی از وضع زندان اوین،واکنش هاشمی به گزارش فرماندهان سپاه و... منتشر شده است.

گزارشی از وضع زندان اوین به هاشمی


کمیسیون آئین‌ نامه‌ داشتیم‌. در کمیسیون‌، بحث‌ کیفیت‌ تعقیب‌ و کیفرنمایندگان‌ مجلس‌،مطرح‌ بود که‌ در قانون‌ اساسی‌ مصونیت‌ پارلمانی‌ ندارند، ولی‌نوعی‌ اطمینان‌ خاطر، مطرح‌است‌. ساعت‌ یازده‌، برای‌ شرکت‌ در جلسه‌ شورای‌نگهبان‌، کمیسیون‌ را ترک‌ کردم‌.


شورای‌ نگهبان‌، اعتراضاتی‌ به‌ لایحه‌ اراضی‌ شهری‌ دارند، ضرورت‌  رامی‌گویند، برای‌ هرشهر و منطقه‌ای‌ جداگانه‌ باید تشخیص‌ داد، نه‌ یکباره‌ برای‌همه‌ جا و روی‌ قیمت‌ گذاری‌دولت‌، حرف‌ دارند. با آنها بحث‌ کردم‌. کمی‌ مؤثر افتاد، ولی‌ تمام‌ نشد. ناهار را با آنها خوردم‌ ودرباره‌ اینکه‌ استخدام‌ هر متخصص‌ خارجی‌ ولو طبیب‌ و.... نباید نیاز به‌ تصویب‌ مجلس‌ داشته‌باشد، در تفسیر قانون‌اساسی‌ بحث‌ کردیم‌.
برای‌ استراحت‌، به‌ مجلس‌ آمدم‌. ساعت‌ سه‌ ونیم‌ بعدازظهر، در جلسه‌ گروه‌پارلمانی‌ حزب‌جمهوری‌ اسلامی‌ شرکت‌ کردم‌. ساعت‌ چهارونیم‌ آقای‌عسکراولادی‌ و دوستانش‌ آمدند.درباره‌ هیأتهای‌ مؤتلفه‌ و نیروهای‌ مسلح ‌مربوط به‌ آن‌ و رابطه‌ آنها با حزب‌، بحث‌ و مشاورت‌داشتند  و از کار آینده‌. آقای‌ قدیریان‌ مسئول‌ مبارزه‌ با مواد مخدر و آقای‌ ابوالفضل‌ حیدری‌،مطالب‌ زیادی‌از وضع‌ زندان‌ اوین‌ گفتند.
مسئولان‌ خدمت‌ پشت‌ جبهه‌ جهاد سازندگی‌ آمدند و آماری‌ از خدمات‌ جهاددر جنگ‌، ازقبیل‌ ایجاد سنگر، راه‌ و تعمیر ماشین‌ و... گفتند. نمایندگان‌ صلیب‌ سرخ‌ آمدند و از محدودیت‌جدی‌ که‌ برای‌ آنها، جهت‌ دیدار با اسرای‌ عراقی‌ به‌وجود آمده‌، شکایت‌ داشتند. نمی‌توانند،بدون‌ حضور شاهد ایرانی‌ با آنهاملاقات‌ کنند. گفتم‌ مسئولان‌ ما می‌گویند، افراد شما جاسوسی‌می‌کنند؛ منکربودند ولی‌ جا خوردند، قرار شد مذاکره‌ کنیم‌. شب‌ در مجلس‌ خوابیدم‌.


مباحثه هاشمی و هادی خامنه‌ای بر سر چه بود؟


جلسه علنی داشتیم. در تنفس راجع به برنامه سمینار ائمه جمعه کشورهای اسلامی با آقای هادی خامنه‌ای بحث شد. ظهر، چند ملاقات داشتیم. عصر، مهندسان پارس خودرو آمدند که از تبدیل تولید ماشین‌های سواری لوکس به تولید جیپ گزارش دادند و برایشان صحبت کردم. گروهی از بازاریان آمدند که بیشتر برای پس دادن کارخانه‌های مصادره شده و میدان دادن به بخش خصوصی اصرار داشتند.


پس از نماز مغرب و عشاء آقای دادگر دادستان تهران آمد و راجع به اجرای قانون و حذف محاکم اختصاصی و اطاعت مقامات از قضات و عیوب کادر بیانیه الجزایر مطالبی داشت. سپس آقای بهزاد نبوی با معاونان و مدیران کل وزارت صنایع سنگین آمدند و گزارش کار را به طور مفصل دادند و من هم برایشان صحبت کردم.
درمصاحبه تلویزیونی برای پر کردن فیلمی برای کمیته انقلاب شرکت کردم. پس از اتمام کارهای اداری به خانه آمدم و شام را با فاطی و یاسر و مهدی خوردیم. چون شب یلدا بود هندوانه هم داشتیم.


واکنش هاشمی به گزارش فرماندهان سپاه


گزارشها را خواندم‌ و به‌ جلسه‌ علنی‌ رفتم‌. تمام‌ وقت‌، صرف‌ طرح‌ خدمت‌ نظام‌ وظیفه‌ شد. ظهر در دفترم‌، گروهی‌ از همدان‌ را پذیرفتم‌ که‌ خواسته‌ آنها تقویت‌ تعاونیهای‌ گسترش‌ تولید بود. آقای‌[محمد اصغری‌] وزیر دادگستری‌ هم‌ آمد و پیشنهاد وکیل‌ شدن‌ در دوره‌ آینده‌ مجلس‌ را داشت‌.چون‌ وزارت‌ دادگستری‌ در قانون‌ اساسی‌ بی‌اختیار است‌، نمی‌خواهد بماند. آقای‌ علوی‌ هم‌ آمد وبرای‌ مستقل‌ شدن‌ لامرد در انتخابات‌ آینده‌، کمک‌ می‌خواست‌.
عصر، جلسه‌ هیأت‌ رئیسه‌ مجلس‌ داشتیم‌. فرماندهان‌ لشکرها و تیپهای‌ سپاه‌ آمدند و گزارش‌دادند و من‌ مفصلا برای‌ آنها صحبت‌ کردم.
با آقای‌ محسن‌ رضایی‌ هم‌ درباره‌ جنگ‌ صحبت‌ کردیم‌. شب‌، جلسه‌ سران‌[قوا] در دفتر آقای‌رئیس‌ جمهور بود. درباره‌ حمل‌ و نقل‌ و حل‌ مشکل‌ مراکز قدرت‌ در مقابل‌ دولت‌ و حکومت‌ ودرباره‌ آینده‌ نفت‌ و کمکهای‌ ما به‌ سوریه‌ و مسائل‌ مختلف‌ دیگر بحث‌ کردیم‌.

"به نمایندگان بگویید به نام امام همدیگر را نکوبند"

به زیارت امام رفتم. وضع جبهه‏ها و مقدمات کار عملیات آینده را گزارش دادم. از عدم همکاری شورای نگهبان در تعیین چارچوب تعزیرها گله کردم. از ایشان خواستم که با گرفتن مبلغی به عنوان وام از بانک‏ها برای جنگ موافقت کنند که نیازی به تصویب مجلس نباشد. مطرح شدن در مجلس و مذاکره مخالف و موافق، با توجه به علنی بودن مذاکرات مصلحت نیست.  امام فرمودند به نمایندگان موافق دولت بگویم از حربه‏ای که به دستشان آمده در مورد مخالفت با نظر امام علیه مخالفان دولت استفاده نکنند و اموال بنیاد مستضعفان که مال فقراست به دولت منتقل نشود. سه هزار نفر از بسیجیان راهیان کربلا از باختران مقابل مجلس آمده بودند. برای بدرقه آنها، در مراسم شرکت و برای آنها صحبت کردم.  تا غروب در دفترم کار کردم. در گزارش‏ها تازه مهمی نبود. جبهه‏ها آرام است. عراقیها هم چند روزی است فعال نیستند. معلوم نیست که چرا؟ یا خیلی ترسیده‏اند و یا منتظر گرفتن امکانات از شوروی هستند.  مغرب به خانه آمدم. با آقای [سیدحمید] زیارتی در مورد تاریخ انقلاب مصاحبه کردم. مطالب دیروز در نماز جمعه نسبت به شوروی تند بوده و روزنامه‏ها و رادیو هم تندتر کرده‏اند. ممکن است تحریک کننده باشد. قرار شد که به رسانه‏ها گفته شود ادامه ندهند. نظر امام هم این بود که صدام به احتمال قوی در مسکو چیزی به دست نیاورده است.

 


 

کد خبر: 170633

وب گردی

وب گردی