ایسکانیوز: موسسه خیریه کهریزک ، مرکز نگهداری ، درمان و آموزش معلولین و سالمندان ، غیر دولتی غیر انتفاعی و مردمی است که نام آن برای همه آشنا است و با ماموریت های آن تا حدی اشنا هستیم اما با خبر شدیم این موسسه  بیش از یک سال و نیم است که اقدام به فرایندی تاثیرگذار کرده است

طرح مراقبت در منزل معلولین با هدف حفظ ارزش ها و قداست کانون خانواده دغدغه این روز های مددکاران اجتماعی آسایشگاه است . این طرح ، حمایت از معلولین ضایع نخاعی در خانه و درکنار افراد خانواده است که برای خانواده هایی که دچار فقر اقتصادی و اجتماعی هستند و اولویت اجرای آن در محله های جنوب شهر تهران است .

خانواده هایی که یکی از اعضای آن و یا سرپرست آن دچار معلولیت باشند توسط بهزیستی معرفی می گردند و کهریزک در ابتدا یکی از مددکاران با سابقه و با تجربه خود را  اعزام میکند برای بررسی و ارتباط گیری اولیه که بسیار کار مشکلی است چون این خانواده های آبرودار اصولا از پذیرفتن کمک و گفتگو با دیگران سرباز می زنند و مشکلات خود را بازگو نمیکنند . بعد از بررسی های مددکار شروع دوره شروع میشود مددکار مشکلات را شناسایی میکند و گزارش میدهد .

تیم درمانی متشکل از پزشک ، مددکار ، روانشناس ، کاردرمانگر ، پرستار و فیزیو تراپ است.

بعد از ارزیابی کلی که مددکار ارائه میدهد تفیض وظایف میشود و تیم کار خود را شروع میکند.

خانواده هایی که تحت حمایت قرار میگیرند بطور کلی این خدمات را دریافت میکنند. بطور مثال خانواده ای که سرپرست آن دچار معلولیت است و دختر دم بختی دارد که مشکل جهیزیه دارد نه تنها کار های درمانی برای سرپرست خانواده انجام میشود بلکه به فرزند او  هم مشاور قبل از ازدواج میدهندو کمک میکنند تا فارغ از مشکلاتی که در منزل وجود دارد تصمیم گیری کند و برای تهیه جهیزیه هم به وی کمک میکنند .

برای این خانواده ها برنامه سفر گذاشته میشود و هدف از این کار همراهی خانواده ها با فرد آسیب دیده است چرا که کهریزک معتقد است این افراد باید در خانواده درمان شوند و در کنار فرزندان ، همسر  و از افراد خانواده فرد هم مراقبت به عمل بیاید تا   فرزندان باور داشته باشند که پدر در عین معلولیت حضور دارد و میتواند در نقش پدری خود خانواده را اداره کند .

هدف موسسه کهریزک این است که کودک ، سرپرست و یا سالمند معلول  یک خانواده تحت حمایت تیم مراقبت از معلولین ناحیه جنوب تهران  در محیط خانواده صورت بگیرد بدون اینکه فرد معلول از خانواده جدا شود . و حفظ کرامت انسانی و تکریم محیط خانواده جزو اساس اصلی این طرح است .
کد خبر: 170668

وب گردی

وب گردی